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오경에 나타나는 이스라엘의 땅의 신학적인 의미

Title
오경에 나타나는 이스라엘의 땅의 신학적인 의미
Other Titles
(A) STUDY ON THE LAND'S THEOLOGICAL MEANINIG TO INRAEL IN PENTATEUCH
Authors
金眞卿
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
오경이스라엘신학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1995년은 한국 기독교 교회 협의회가 "통일의 희년"으로 선포한 해이다. 95년을 희년으로 선포한 근거는 올해가 한국이 일제의 식민 통치에서 행방되고 분단이라는 또 하나의 가슴 아픈 역사가 시작 된 지 50년이 되었다는 의식에서 시작된다. 또한 희년이라는 구약성서의 규정을 오늘날의 한국의 상황에 적용한 것은 희년이 이사야서로 이사야의 선포가 누가복음에서 예수의 선포로서 해석학적인 shift(확대해석)이 나타났기 때문이라고 민영진 교수는 밝히고 있다. 여기에서 우리는 성서가 현재를 해석하는 중요한 모델이 되고 있다는 점을 볼 수 있다. 흔히 오경을 "토라"(율법, 가르침)라는 말로써 지칭하듯이 구약성서는 현재를 바라보게 하는데에 있어서 중요한 안경이라는 것을 볼 수 있다. 그러나 오경을 비롯한 구약성서는 이스라엘의 백성이 과거사를 보여주고 있다. 그러나 그 역사는 브뤼거만이 지적한대로 우리에게 땅에 얽힌 이스라엘의 삶을 보고해 주고 있다.주석2) 야훼 하나님과 이스라엘, 그리고 땅이라는 주제는 늘 성서신앙이 전개하는 중심주제이다. 이스라엘의 역사는 땅없는 백성이 땅을 얻어서 그 땅에서 맘대로 살다가 그 땅에서 ?겨나 포로 되었다가 귀환하고 다시 온 세상에서 흩어지는 이야기로 되어 있다. 이스라엘의 정신의 고향이라 할 수 있는 오경에는 그 땅, 팔레스틴에 대한 관심이 자명하게 나타나는데, 논자는 본 논문에서 구약 성서의 오경에서 매우 관심을 가지고 이야기하는 그 땅의 신학적인 의미를 오경의 역사설화와 율법 조항에서 고찰해 보기로 하겠다. 본 연구는 현재의 구약성서(히브리성서:BHS)를 완성된 최초 형태라고 받아들이기 때문에 본문의 기원이나 자료 역사적 정황에 대하여 구체적으로는 다루지 않았지만 각 본문을 분석할때 필요에 따라 역사비편적인 방법을 응용하여 구약 성서에 나타난 여러 본문에서 나타나는 그 땅에 대한 관심과 그 신학적인 의미를 드러내고자 하였다. 또한 창조 신학적인 관점으로서의 땅 문제와 P기자의 신학적인 관점은 논문의 일관성을 위해서 제외시켰다. 1장은 서론으로서 문제제기와 연구방법을 다룬다. 2장은 구약성서에서 땅을 가리키는 단어들의 의미와 용례를 살펴본다. 3장은 오경이 이스라엘에게 그 땅 팔레스틴에 대하여 어떻게 이야기 하고 있는지를 이스라엘의 역사설화 중 J기자와 신명기를 통해서 살펴본다. 4장은 땅과 율법의 관계를 살피고, 특히 희년법에서 신학적인 의미를 보도록 할 것이다. 5장은 결론으로서 이상의 논술을 정리하면서 구약의 오경이 이스라엘이 거주하던 땅에 관하여 말하는 바가 종합적으로 우리의 삶의 상황에 어느 정도로 의미를 줄 수 있는지를 서술하면서 본 논문을 맺는다.;1995 is the year which KNCC proclaimed as a "Jubilee for unification". The ground of the proclamation is that it has been 50 years since liberation from the Japanese imperialistic pressure and national division. The ground that the Old Testament's Jubilee motif was used in Korean natioal situation is, Bible itself is showing the Hermaneuitical shift of the Jubilee motif in Isaiah's proclamation or in the Gospel of Luke. At this point, we can recognize that Bible is used as a very important model for interpreting our situation. In the sense that the Pentateuch is frequently called as a "Torah"(it means teaching). we can think that one of it's functions is a glasses through which can be watched our reality. But not to speak Pentateuch, Old Testament speaks of Israel's past history. In addtion, W.Brueggemann indicated, it reports us the life of Israel related with the Land. It can be said that Yahweh, israel and the Land are the central subjects which Old Testament always had kept in mind. Israei's history is about the story that a rootless people who had become to get some Land have lived in the Land and have been thrown to all over the world. Pentateuch, the root of Israel's mentality shows us its interesting to the Land, Palestine exclusively. At this problem, in this thesis I am trying to affirm the interesting in the Land and to study the Land's theological meaning to Israel in the Pentateuch, especially in the narratives of patriarchal historyin the Yahwist' s layer, Deuteronomy' s paranesis and laws speaking of land. Since taking BHS as a the latest version, exception in need, this study did not treat the origins or the historical contexts of texts proper thoroughly. In addition, for coherence of the subject this thesis excluded the views of Creation theology, the Priestly writer and Elohist writer. The procedure of this thesis is as follows. Chapter Ⅱ deals with the words' usages indicating land and the theological meaning. Chapter Ⅲ is dealing with the description and theological weight of the Land in the Jahwhist's writing about the patriarchal narratives and in the Deuteronomy. Chapter Ⅳ deals with the relationship between laws and land, especially in the Jubilee and the Sabbatical law. Chapter Ⅴ summarizes the results obtained through this research and make conclusions. The major conclusions of this reaserch are as follows. Through the Pentateuch we can see the fact that the Land was the goal of israel's forefather's soujorning. The Land is worth of abandoning everything because God has promised to give it. Even though it was not a tangible reality but only a promise to Abraham, Yahwist emphsized this promise. This reflects the fulfillment in the David-Solomon period in which Yahwist had been working. The emphesized Land promise in the Yahwist's patriarchal narratives,means the reason to thank to Israel's God, Yahweh. In the Deuteronomy the Land is a Gift of God's gracious will. God gave the Land as a [unknown] which means inheritance or property and should be succeeded to the offsprings continuously. The Land is a ground for the People's rest. This is the rest from the enemies all around them, This Land is a outcome of the promise to the fathers. Thanks to their ancestors and God's grace, Israel can enjoy the undetermined gift. Since as a matter of fact Israel had no qualification to get this Land, Israel had to keep the laws not to lose it. The1 law was not a heavy burden but a easy way of life. In the Deuteronomic paranesis and law, we can see the prohibition of Idolatarty, sexual misconduct and unjustice. This thougtht is continuing in the relationship with land in the each Codes(C,D,H),too. We can also find out the Land's meaning in Israel. The Land is God's and Israel is only a soujorner who is depending on the owner's hospitality(Lev.25:23). So Israel have to do as the owner's order. The order is remembering the Land owner and all the people have the right to live in abundence of the land equally. To exploit the Land and neighbours is to deny the core of the law's divine will which liberate from all the economical, social, political pressure. Modern Industrial Korean society relatively seems to have nothing to do with land compared with in the Old testament era. Even more Israel's affactionate Land do so. If we could interpret that Israel's Land is symbolizing our national history, in Pentateuch we can get some identification between their hirtory of the Land and our past 50 years. So we could see that KNCC's proclamation of a "Jubilee for unification" will have meanings to us in this sense.
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