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dc.contributor.author이연희-
dc.creator이연희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:40Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:40Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021444-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179831-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021444-
dc.description.abstract본 연구는 유행선도력을 기준으로 하위집단으로 분류하고, 각 하위집단에 따라 구매의 궁극적인 목표가 될 수 있는 의복 만족도와, 자아개념의 중요한 구성요소인 신체 만족도와의 관계를 밝힘으로써, 부정적인 신체적 자아개념을 극복하는데 도움을 주는 의복의 보다 적극적인 기능을 강조하고, 보다 더 다양한 소비자의 욕구를 충족시켜줄 수 있는 마케팅 전략 수립에 도움을 주고자 한다. 본 연구의 구체적 목적은 다음과 같다. 첫째, 유행선도력을 기준으로 4개의 하위집단으로 분류하고, 의복 만족도와의 관계를 비교, 분석한다. 둘째, 의복 품목, 구매 가격,구매 장소에 따른 의복 만족도의 차이를 비교, 분석한다. 셋째, 유행선도력에 따른 하위집단의 신체 만족도와의 관계를 비교, 분석한다. 넷째, 유행선도력에 따른 하위집단과 의복 만족도, 신체 만족도의 관계를 비교, 분석한다. 다섯째, 부가적으로, 개인적 환경변인과 각 변인간의 관계를 비교, 분석한다. 연구대상은 이화여자대학교에 재학중인 401명의 여대생이었으며, 표본 추출은 전공을 고려한 충화표집법을 이용하였다. 연구방법은 문헌과 선행연구를 토대로 연구자가 수정보완한 질문지를 사용하였고, 자료분석은 SAS Package를 이용하였으며, 빈도, 백분율, 산술평균, 분산분석, Duncan's Test, χ^(2)_Test, Correlation, Iterated Principal Factor Analysis를 사용하였다. 자료의 분석 결과는 다음과 같다. 1. 유행선도력을 기준으로 유행이중선도자, 유행선도자, 유행추종자, 유행지체자의 4개의 하위집단으로 분류하였고, 유행선도력은 개인적 환경변인 중 전공과 한달 용돈, 월 평균 의복비, 가정의 월수입에 따라서 유의한 차이가 나타났다. 2. 의복 품목, 구매 가격, 구매 장소에 따라 의복 만족도는 각각 유의한 차이가 나타났고, 개인적 환경 변인 중 의복 만족도는 가정의 월 수입에 따라서만 유의한 차이가 나타났다. 3. 신계충실지수와 신체 만족도는 (-)적인 상관관계를 나타내어, 신체충실지수가 높을수록 신체 만족도가 낮게 나타났고, 개인적 환경 변인 중 신체 만족도는 학년에 따라서만 유의한 차이를 보였다. 4. 유행선도력과 의복 만족도, 신체 만족도간에는 유의한 정적 상관관계가 나타나, 유행선도력이 높을수록 자신의 의복이나 신체에 더욱 만족함을 알 수 있다.;This study intends to categorize consumers into subdivided groups according to fashion leadership, find out the relationship between the subdivided groups and clothing satisfaction which could be an ultimate goal of buying, and also find out the relationship between the subdivided groups and body cathexis which is an Important component of self concept. The goal of the study is to emphasize the more positive function of clothing that could dilute the negative self concept of the body and is to help establishing marketing strategies that could fulfill various consumers' needs. The specific purpose of this study are as follows : 1. It is to categorize consumers into four groups according to fashion leadership, and to compare and analyze the relationship with clothing satisfaction. 2. It is to compare and analyze the difference of the item, price and store type of clothing towards clothing satisfaction. 3. It is to compare and analyze the relationship between subdivided groups according to fashion leadership and body cathexis. 4. It is to compare and analyze the relationship between the subdivided groups according to fashion leadership and clothing satisfaction, body cathexis. 5. It is to compare and analyze the relationship between each factors and demographic factors. The sample group consists of 401 female students attending Ewha Womans University and Stratified Sampling, based on major, is used as sampling method. Modified survey based on reference and former studies is used, and using SAS Package, methods such as frequency, percentage, arithmetic mean, Analysis of Variance, Duncan's Test, χ^(2)-Test, Correlation, Iterated Principal Factor Analysis are applied. The result of data analysis are as follows : 1. Consumers are categorized into four groups, which me fashion dual leaders, fashion leaders, fashion followers, and the fashion laggards. There are significant differences between fashion leadership and major, monthly spending money, monthly payment for clothing, monthly income of the family. 2. There are significant differences between clothing satisfaction and item, price, and store type of clothing, and there is significant difference only between clothing satisfaction and monthly income of the family. 3. There is negative correlation between body cathexis and Rohrer index, the higher the Rohrer index the lower the body cathexis. Among demographic factors, there is a significant difference between body cathexis and only grade. 4. There is a positive correlation between fashion leadership and clothing satisfaction, body cathexis. The higher the fashion leadership, the higher the clothing satisfaction and body cathexis.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 = 1 B. 연구의 목적 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 유행 선도력 = 4 B. 의복 만족도 = 12 C. 신체 만족도 = 19 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 25 A. 연구문제 = 25 B. 연구모형 = 25 C. 연구대상 및 자료수집 = 26 D. 측정도구 및 절차 = 27 E. 분석방법 = 31 Ⅳ. 연구 결과 = 32 A. 유행선도력과 하위집단 = 32 B. 의복 만족도 = 41 C. 신체 만족도 = 55 D. 유행선도력과 의복 만족도 = 59 E. 유행선도력과 신체 만족도 = 61 F. 의복 만족도와 신체 만족도 = 62 G. 유행선도력과 의복 만족도, 신체 만족도 = 63 Ⅴ. 결론 및 제언 = 64 A. 결론 = 64 B. 연구의 한계 및 제언 = 71 참고문헌 = 73 부록 = 86 ABSTRACT = 106-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4558738 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유행선도력-
dc.subject의복-
dc.subject신체만족도-
dc.subject이화여대생-
dc.title유행선도력과 의복 및 신체만족도와의 상관 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle이화여대생을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Correlations between Fashion Leadership, Clothing Satisfaction and Body Cathexis-
dc.format.pagevii, 107p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1996. 2-
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