View : 71 Download: 0

독일민속복에 관한 연구

Title
독일민속복에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the German folk costume
Authors
朴智瑛
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
독일민속복의류직물학혼례복
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 독일민속복을 고찰하여 그 특성을 규명하고 1980년대 이후 현대패션에 나타난 독일민속복풍의 경향을 연구하는데 그 목적을 두었다. 독일민속복의 성립과 계승은 기후, 지리, 종교적 배경과 중세 이후 민속복이 완성될 때까지의 많은 사회적배경, 서민들의 미의식, 미적욕구와 밀접한 관계를 가졌으며 18,19세기 당시의 의복제작기술과 방법, 소재의 생산과 유통은 독일민속복의 형성에 중요한 원천이 되었다. 18세기에 이르러 다양해진 독일민속복은 여성복에서 혼례복,축제복,정장,노동복,상복으로 남아 전해지고 있다. 혼례복의 특징은 신부관에서 나타났으며 샤펠,화관류,금관류,베일류가 있었다. 지방마다 다양한 형태의 샤펠이 있었으며 화관류에는 브라우트크란쯔,플룬크크란쯔,찌하우벤 등이 있었고 금관류로는 호헤르 크란쯔와 보르타,베일류예는 브라우트하우베가 있었다. 복장형태는 축제복이나 정장과 큰 차이가 없었으나 장식이 많았고 혼례복에만 사용되는 장신구가 많았으며 색상은 지방에 따라 화려한 원색에서부터 무채색까지 다양하게 사용되었다. 축제복은 혼례복 다음으로 화려한 복장으로 지방간의 특징은 머리장식에서 두드러졌다. 다양한 머리장식은 모자형,리본형,터번형,큰 숄로 머리를 감싼형, 캡형으로 분류되었다. 모자형에는 토이블링,볼렌훗,슈핏쯔훗,랏하우베,스트로 훗이 있었고 리본형은 리본을 사용한 머리장식으로 지방마다 묶는 방법을 달리하였는데 훼르너페르드와 쉴라이페가 있었다. 터번형은 직물로 머리를 감싸 터번처럼 착용했는데 우아하고 부드러운 분위기가 특징이었다. 큰 숄로 머리를 감싼 형은 훼르너뮷째가 있었고 머리에 거대한 틀을 올려 큰 숄로 감았으며 틀의 모양과 숄을 감는 방법에는 지방마다 고유한 방식이 있었다. 캡형의 모자에는 베?,쬡프,하우베 등이 있었다. 복장형태는 혼례복과 유사했고 장신구의 사용이 많았으며 색상에서는 혼례복과 마찬가지로 원색과 무채색의 사용이 모두 나타났다. 정장은 축제복과 형태상의 차이는 두드러지지 않았지만 다소 간소하고 장신구들이 적었으며 머리장식을 달리하거나 색상에 변화를 주어 정장으로 착용하는 지방이 많았다. 노동복은 농사일에 적합하도록 실용성,견고성,경제성에 치중한 복장을 하였다. 많은 지역에서 공통적으로 사용된 것은 청색날염한 슈르째였으며 소재는 아마나 면직이 많이 사용되었고 일광을 가리기 위한 머리수건이 필수적이었다. 상복에는 호이케가 있었고 지방에 따라 색상,문양,상복착용기간으로 슬픔을 표시했다. 흑백의 무채색의 사용이 주조를 이루었으며 무채색을 사용하지 않은 지방에서는 적어도 장신구나 화려한 색상은 사용하지 않았다. 여성복을 구성하는 요소는 노동복을 제외하고는 일반적으로 상의에는 슈펜쩌나 블라우스와 미더를 착용하였고 여기에 어깨숄을 두르는 지방이 많았다. 하의로는 발끝길이,종아리 길이,무릎길이 등의 다양한 개더형 스커트가 주를 이루었으며 여기에 스커트의 길이와 동일하거나 그보다 조금 짧은 슈르째를 착용했다. 남성복은 크게 정장과 노동복으로 구분되었으며 정장에 부분적인 장식을 하여 혼례복이나 축제복으로 착용하였다. 남성 혼례복은 정장에 신랑관을 쓴 복장과 정장에 꽃을 달거나 부분적인 장식을 한 복장,근대복식을 도입한 복장으로 구분되었다. 축제복과 정장은 거의 동일했다. 머리장식과 복장간에 밀접한 관련이 있어 펠쯔뮷째,삼각모,그뤼넨 휘테,찔린더 훗으로 구별되었고 여기에 상응하는 복장들이 있었다. 노동복에는 키텔과 라이넨록,라이넨호제가 있었으며 두식은 베겔과 ?펠뮷째가 있었고 소재는 아마나 면직을 사용하였다. 노동복을 제외한 남성복의 기본요소는 바지,베스트와 셔츠였다. 바지는 무릎까지 오는 크니호제와 플루더호제, 긴바지가 있었는데 지방에 따라 이 중 한가지를 착용했다. 여기에 짧은 재킷이나 다소 긴 재킷,또는 쇼스록을 착용하였다. 독일 민속복을 착용목적에 따라 분류하여 고찰한 결과 다음과 같은 특성이 나타났다. 첫째,독일 민속복은 종교적 성격이 강했다. 서민들은 교회의 행사에 따라 축제복을 달리 착용하였으며 구교도와 신교도인들 간에 복장구별이 있었다. 또한 복장에 기독교적인 우의를 사용하였다. 둘째,독일 민속복은 지역적으로 다양해 어느 특정한 복장형태나 머리장식을 독일 민속복의 전형이라고 할 수 없었으며 특히 머리장식과 장신구의 지역적 다양성은 두드러졌다. 셋째,독일민속복에는 상징적 경향이 뚜렷했다. 복장에 사회적 지위를 뚜렷이 나타내었으며 이를 표시하는 방법에는 독일 고유의 특성이 있었다. 또한 색상의 상징성이 뚜렷했는데 서민들이 복장에 가장 많이 사용한 색상은 빨강,검정,흰색,청색,금색,녹색이었으며 혼례복,축제복,정장에는 빨강,검정,흰색,금색이, 노동복에는 흰색,검정,청색의 사용이 많았으며 상복에는 검정과 흰색이 사용이 많았다. 색상들에는 우의와 기분상징이 뚜렷하여 착용목적과 상징색이 부합되도록 색채를 선택했다. 넷째,남성복은 여성복에 비해 매우 단순했고 복장의 종류도 세분화되어 있지 않았다. 이 원인과 함께 독일의 도제(Lehring)제도는 남성복의 빠른 소멸을 촉진시켰다. 다섯째,독일민속복은 중세부터 엠파이어 스타일 시때까지의 역사복식의 영향을 부분적,지협적으로 받았다. 그러나 역사복식의 무조건적인 수용은 찾아볼 수 없었으며 서민생활에 맞게 변형하여 받아들였다. 독일의 여러 민속복에 대한 이해를 바탕으로 1980년대 이후 현대패션에 나타난 독일 민속복풍의 경향을 고찰해 볼 때,독일민속복 자체의 재현은 찾아 볼 수 없었으며 그 부분적인 아이템의 도용,응용이 주가 되었다. 특히 독일민속복의 다양한 머리장식과 앞가슴장식은 중요한 모티프였으며 이들을 현대적 감각으로 재현하였는데 이러한 경향은 1980년대 후반에 이르러서야 나타났다.;This Study, on the German folk costume, is showing the characteristics of German folk costume and the stream of modern fashion which reflects the folk costume after 1980's. The establishment and the succession of the German folk costume was bounded with climates, the geographical position, the religion, craving for beauty and various backgrounds in which it was completed after the middle age. The technique of making clothes and the production and distribution of the materials were important resources of the formation of the German folk costume. As the kinds of clothes varied in eighteenth century, we now still have some of them remained such as wedding costumes, festival costumes, formal costumes, laboring costumes and funeral costumes. The characteristics of wedding costumes mainly can be found in the headdress of the bride such as Chapel,a kind of goldcrown, a kind of flowercrown, a kind of veil and so on. Chapel varied according to the provinces and Brautkranz, Flunkkranz, Ziehhauben etc. are kinds of flowercrown and Hoherbanz, Borta etc are kinds of goldcrown and Bruuthaube etc. are kinds of veil. There is not so much difference from festival costumes and formal costumes in wedding costumes. The colors of costumes vary from black-and-white to colorful colors according to the provinces. The festival costumes which are next to the wedding costumes in gorgeousness are notable for the decoration of the headdresses. The headdress can be classified into a hat type, a ribbon type, a turban type, a cap type and a type which is like wearing a big shawl on the head. In hat type we can find Ta¨ubling, Bollenhut, Spitzhut, Radhaube, Strohhut and in ribbon type there are Ho¨rnerpferd and Schleife which are different in the way to tie the ribbon according to the province. The characteristics of turban type are in the elegance and the softness. Ho¨rnermu¨tze belongs to the shawl type the technique to wear which differs to the province. Betzel, Zo¨pf, Haube and so on be longs to the cap type. The Style of costumes is similar to that of wedding costumes but has a lot of decorations. There are both colorful costumes and costumes using blackish or whitish colors. The formal costumes have nothing particular in the sty1.e but are somewhat simple and less decorated. In many regions, they made some changes in the headdresses or in the colors. The laboring costumes fit for working in the fields, so they are practical, durable and economic. In many provinces they used Schu¨rze printed in blue and the basic materials were usually cotton or flax. Headkerchiefs were necessities for them. The funeral costumes are usually in black or white and the province where they don't use that kind of colors, they use much less coIorful colors and much less decorations. Generally women's costumes are composed of Spenzer, blouses or Mieder as upper garments : sometimes with shawls , skirts of various length and Schu¨rze which are the same length with the skirts or a little bit shorter. Largely, men's costumes are divided into formal costumes and laboring costumes. The formal costumes are used as the wedding or festival costumes with some partial ornaments. Men's wedding costumes are divided into these types : formal costumes with a bridegroom headdress, formal costumes decorated with flower or partial ornaments and modern type costumes. The festival costumes and formal costumes are almost the same. Headdresses like Pelzmu¨tze, Dreispitz, Gru¨nenhu¨te, Zylinderhut have so strong relations with the costumes that there are costumes which are just made for the headdresses. There are Kittel, Leinenrock, and Leinenhose which belong to the laboring costumes. The headdresses that fit with them axe Ba¨gel, Zipfelmu¨tze. The materials are mainly flax or cotton. The fundamental constituents of men's costume except the laboring costume are pants, vest and shirts. They wore one of Kniehose, Pluderhose which is relatively short or long pants. With them they wore short jackets, somewhat long jackets or Schossrock. We have looked over the German folk costume focusing on the function of the costume. As a result of this, we have found the characteristics of it as the following. First, German folk costume reflects the religion of Germans. Common people wore their festival costume in different ways on different holidays, and there were distinction between Catholics and Protestants. Sometimes the costume reflected a kind of christian symbol. Secondly, German folk costume varied so much that we cannot decide any typical style of them. Especially we can find a variety of headdresses and decorations. Third, there are clear tendency of symbolizing. In a very characteristic way, the costumerepresented ones social position. Also, the color of them show obvious distinction. For example, common people used red, black, white, blue, gold and green in their costume. As for wedding;, festival, formal costumes they used red, black, white and gold. In laboring costumes blue, black, white. In funeral costumes they generally used black and white. The colors stand for the emblem and symbol of mood and was chosen to be consisted with the function. Fourth, men's costume are very simple comparing with women's and were not subdivided. This fact with the Lehring system accelerated the extinction of men's traditional costume. Finally, German folk costumes were influenced limitedly by the trend of historical changes of dressing style from the middle age to the empire style age limitedly. However, there wasn't any acception without reserve and whenever they imported anything, they transformed it to be the most suitable for their life style. Until now, we looked into a lot of kinds of German folk costume. As we consider about the trend of German folk costume in modem fashion after 1980's on the basis of this, the revival of the folk costume themselves cannot be found. Only some partial items are applied to modern fashion. Especially the various headdresses and the ornaments on the breast are the main motif to be revived in modem sense. This kind of tendency appeared in the late 1980's.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE