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이현화 희곡 연구

Title
이현화 희곡 연구
Authors
권영란
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
이현화희곡국어국문국문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Lee Hyeon-hwa, who is marked as a difficult dramatist in the history of modern play, is characterized by strong performability and diversity of his works. In this thesis, I try to examine the structure of his works and characteristics of experimental drama through comprehensive approach, and understand the author's perception of reality. the conclusion of the study can ba summarized like these: In the second chapter, the structure of Lee Hyeon-hwa's works and technical characteristics are considered. Most of Lee Hyeon-hwa's works have absurd dramatic circular structures in which the situation of the end part returns to that of the beginning. The dramas which use history as subject matters have double structure which is divided into two parts, that is, the frame play and the play-within-play made by creating the pseudo audience, the inserted part. Technical characteristics which are effective in inducing audience's diverse dramatic experiences can be considered in the respect of dramatic setting and expansion of stage spaces. Dramatic settings such as properties, sound effects and lighting play important roles in formation of meaning structure of works by functioning in the symbolic dimension. Dramatic properties are used to shape the real world metaphorically by involving the material properties in dramatic actions. The experimentation of sound effects and lightening induces the audience to experience the situations of the stage directly by appealing to audience's senses. Dramas based on historical sources induce the real audience's change of consciousness through the existence of the pseudo audience. Spaces of the play-within-play is presented as allegory of the real situation. Inducing the experience of the audience through the breaking the boundary between the stage and the audience is an attempt to awaken the spirit of commitment to the real world situations. In the third chapter, the author's perception of reality is examined through thematic approach. The author's sense of crisis about reality is re리ected in the works dealing with loss of self or alienation. The author conceives reality as terror and violence, and reveals his pessimistic world view in that he does not present any solution to problems but emphasizes the repeated situation. In the forth chapter, the characteristics and meanings of Lee Hyeon-hwa's works as experimental dramas are elucidated. The experimental nature of his dramas is shown in the fact that he is influenced by th Western experimental dramas, such as the Theater of Cruelty, the Theater of the Absurd, and Meta Drama. Borrowing of the Western experimental dramas can be deemed positive in the respect of performability. But at the same time he exposes his limits by borrowing the external techniques and adherent imitation Nevertheless, Lee Hyeon-hwa can be highly estimated in that he continues to pursue social and historical implications of drama through diverse experimentations based on non-realism drama and seeks countermeasure to reality positively.;현대 희곡사에서 난해한 작가로 주목 받는 이현화 작품의 특성은 강한 공연성과 작품 세계의 다양성에 있다. 본 논문에서는 이현화 작품에 대한 포괄적 접근을 시도하여 작품 구조와 실험극으로서의 특성을 검토하고 작가의 현실 인식을 이해하고자 하였다. 논의의 결과를 요약하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 작품의 구조와 기법적 특징을 고찰해 보았다. 이현화 희곡의 상당수는 끝 부분이 시작과 같은 상황으로 되돌아 가는 부조리극적인 순환 구조를 취한다. 역사를 소재로 한 작품들은 허구적 관객의 설정으로 삽입시키는 구조인 전체극과 삽입되는 구조인 극중극으로 나뉘어지는 이중적 구조를 보여 준다. 관객의 연극 체험을 보다 다양하게 유도 하는데 효과적인 기법적 특징은, 극적 장치와 무대 공간의 확장이라는 측면에서 살펴 볼 수 있다. 소도구,음향,조명등의 극적 장치는 상징의 차원에서 기능함으로 작품의 의미 구조 형성에 중요한 역할을 한다. 소도구는 극의 물질적인 재료가 극행위에 관여하여 현실 세계를 은유적으로 형상화 하고 있으며, 음향 효과, 조명등의 실험성은 감각에 직접 호소하는 방식으로 극중 상황이 관객 모두에게 다가올 수 있는 체험으로 유도한다. 역사를 소재로 한 작품들은 허구적 관객을 통하여 실제 관객의 의식적 변화를 유도 하는데, 극중극 공간은 역사적 사건을 현재적 상황에 대한 알레고리로 제시한다. 이렇게 작가가 무대와 객석의 경계의 와해를 통하여 관객의 체험을 유도하는 것은 현실에서의 참여의식을 일깨우기 위한 의도로 볼 수 있다. Ⅲ장에서는 주제를 통해서 작가의 현실 인식을 살펴 보았다. 자아 상실, 소외의 문제등이 다루어 지는 작품들에서는 부정적인 상황의 설정을 통하여 작가의 현실에 대한 위기 의식이 반영됨을 볼 수 있었다. 작가는 현실을 공포와 폭력으로 인식하고 있으며, 어떤 해결책의 제시가 아닌 반복되는 상황이 강조된다는 점에서 비관적인 세계 인식을 드러낸다. Ⅳ장은 실험극으로서의 특성과 의의를 살펴 보았다. 이현화 희곡의 실험적 특성은 서구 실험극의 영향을 받은 점에서도 밝혀질 수 있는데, 잔혹극적 요소, 메타극적 요소, 부조리극적 요소등이 그것이다. 서구 실험극의 차용은 공연성이라는 측면에서는 긍정적인 의의가 있으나 외형적인 기법의 차용과 아류적인 모방이라는 한계를 드러낸다. 이현화는 비사실주의 극의 형태를 기반으로 한 다양한 실험성을 통하여 끊임없이 사회성, 역사성을 모색하고 있으며 현실에 대한 대응을 적극적으로 추구한다는 점에서 높이 평가 받을 수 있을 것이다.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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