View : 69 Download: 0

R. Schumann의 "Fantasie" Op.17에 關한 小考

Title
R. Schumann의 "Fantasie" Op.17에 關한 小考
Other Titles
Studies on the Fantasie Op.17 by R.Schumann
Authors
임주연
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Schumannfantasie음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
R. Schumann(1810-1856)은 F. Chopin과 함께 1810년에 태어나 19세기 전반에 걸쳐서 활동한 독일의 대표적인 작곡가이다. 19세기는 전체적으로 낭만주의 시대에 속해 있으나 Schumann은 J. S. Bach(1685-1750)의 엄격한 대위법적 스타일과 고전적 Sonata형식을 흡수함과 동시에, 문학과 음악의 새로운 연결수단이 되는 표제를 사용하여 자유형식의 기법으로 된 표제음악을 작곡하였다. 이러한 점에서 볼 때 Schumann은 전시대와의 대립적 관계가 아닌, 그 시대의 흐름 속에서 독창적 변화를 추구한 낭만주의 작곡가라고 할 수 있겠다. 본 논문의 목적은 Schumann의 피아노곡 중 대표적 작품인 Fantasie Op. 17을 분석하여, 그의 피아노 작품에 나타난 음악적 특성을 살펴봄으로써 그의 음악을 연주하는데 도움을 주고자 하는 것이다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 그의 피아노 음악의 특징을 살펴보고 둘째, Fantasie Op. 17의 작품 배경과 함께 악장별로 분석하여 이 곡의 형식과 조성, 선율, 화성, 리듬 등을 살펴봄으로써 그 특성을 알아보았다. Fantasie Op. 17은 곡의 제목은 Fantasie이지만 내용상으로 볼 때 Sonata 형식을 취하고 있다. 1악장 - Sonata형식, 2악장 - Rondo형식, 3악장 - Sonatina형식의 구성을 가진 곡이다. 제 1악장은 Tempo가 자주 변하고, Fermata체 의한 종지로 서로 다론 성격의 부분들이 연결되어 있어서 Fantasie의 특성이 잘 나타나 있으며, C Major로 된 제시부의 제 1주제가 재현부에서는 단 3도 위인 E^(♭) Major의 조성으로 재현되고 있다 . 제 2악장은 A - B - A'- C - B'- A" - B" - Coda의 변형된 Rondo형식으로 새로운 소재로 된 coda를 취하고 있으며, 대위법적 구성으로 된 곡이다. 제 3악장은 1, 2악장에 비해 단순하고 조용한 분위기의 곡으로, 연결구의 반복으로 이루어진 발전부와, 제 1주제가 생략된 재현부를 가지고 있는 Sonatina형식의 곡이다. 이와 같이 Fantasie Op. 17은 고전적 Piano Sonata형식에 낭만적 작곡 기법을 사용하여 환상적인 특징과 자유로운 형식 구조를 보여주는 Schumann의 대표작이다.;R, Schumann, born in 1810 the same year as F. Chopin, was one of the respresentative German composers who worked actively in the first half of the 19th century. The 19th century belongs, on the whole, to the Romantic age. However, Schumann employed contrapuntal style and the classic sonata form, along with which he composed programme music with free formal techniques. In this way Schumann was a romantic composer who sought original transformation in the stream of his own time, not in opposition to previous times. The purpose of this study is to look in depth at Schumann's music through analyzing his Fantasie op. 17. The contents of this study are as follows ; A study of the characteristics of Schumann's piano music, and the background of the Fantasie op 17, along with such considerations as form and key relationship, melody, harmony, rhythm. Although this work is named a "Fantasie" it is in sonata form, and as a result, it shows a freedom which deviated from the traditional style. The first movement shows its fantastic character by means of various changes of tempo and different sections with cadences marked by fermatas. The tonality moves freely, being apart from the strict key relationship of traditional sonata form. Therefore, the C Major key of the first theme in the exposition changes into E^(b) Major in the recapitulation. The second movement is in Rondo form, but the structure is A-B-A' -C-B'- A"-B"-Coda, so it deviate:; from the standard. The coda part is formed of new material. contrapuntal style abounds in this movement. The third movement shows a simplicity and calm atmosphere in comparison with the first and second movements. This movement is in sonatina form, but the development consists of repetition of transition sections, and in the recapitulation the first theme does not appear Shuman's Fantasie op. 17 is in classical sonata form, but is composed in romantic style, and as a result shows a fantastic and free structure.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE