View : 458 Download: 0

William Blake의 통합의 비젼에 대한 연구

Title
William Blake의 통합의 비젼에 대한 연구
Other Titles
(A) study on William Blake's vision of unification
Authors
서미정
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
통합비젼William Blake
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
일반적으로 Blake의 시의 비논리적이고 일관적이지 못한 성격은 그가 전통의 틀에서 벗어나 자신만의 독자적인 사고 체계를 추구하는 과정에서 비롯되었다고 여겨진다. 그러나 프로테스탄트 신앙의 민중적 전통 중의 하나인 'Antinomianism'과 Blake와의 관련성에서도 알 수 있듯이 Blake는 결코 그가 속한 구체적인 공간과 시간으로부터 동떨어진 시인이 아니었다. 이러한 시적 특성은 오히려 그가 추구하는 진리가 겪는 끊임없는 생성의 과정을 효과적으로 나타내기 위한 의도적 장치이다. 본 논문은 이와 같은 전제하에서 Blake가 당대 사회의 오류들을 지적하고 그러한 것들로부터 벗어나 통합의 비젼을 통해 영원의 진리로 나아가는 과정을 Urizen, Orc, Los의 세 인물을 통해 살펴 본뒤, 이어서 Jerusalem으로 상징되는 영원의 진리의 구체적인 의미를 고찰해 보는 것을 목적으로 한다. Blake는 당대 사회의 이성 중심의 합리주의적 전통이 인간의 자유로운 육체와 정신을 구속하는 억압 체제로 작용한다고 보았다. 그리고 이러한 비판 의식은 그의 작품에서 각각 타락한 이성과 그가 건설한 세계를 상징하는 Urizen과 Mundane Shell을 통해 형상화된다. Urizen의 저항 세력으로 등장하는 혁명적 에너지의 상징 Orc는 당대의 민중 전통의 세력들의 저항의 모습을 담고 있다. 그러나 Orc의 저항은 내부에 잔존해 있는 Urizen적 속성으로 인해 실패로 돌아가고 창조적 상상력의 상징인 Los가 구원의 주체로서 등장하게 된다. 그리고 이 과정에서 나타나는 Orc의 자기 분열의 양상이 Blake의 사상이 외형적 에너지에 의한 저항의 방식에서 창조적 상상력, 즉 내재적 에너지에 의한 개개인의 정신의 투쟁으로 변화하게 되는 전환점의 역할을 한다. 이러한 과정을 거쳐서 Blake가 도달하고 있는 진리인 Jerusalem은 보편적 형제애와 적극적 용서를 바탕으로 모든 세부적인 것(Minute Particulars)들이 고유한 개체성을 유지할 수 있는 자유의 세계이다. Los는 그의 노동을 통해 이와 같은 세계를 건설하려고 노력하지만 어떠한 형태로든 단일 원리에 입각한 지배의 양상은 허락하지 않는 Jerusalem의 특성이 Los가 건설하는 도시를 Jerusalem이 아닌 Golgonooza에 그치게 만든다. 결국 Jerusalem이 또다른 Urizen으로 전락하지 않기 위해서는 Los 한 개인만의 명령과 행동이 아닌 타락한 이성을 포함한 모든 존재가 스스로 이루어 내는 정신적 각성이 수반되야 함을 알 수 있다. 따라서 Blake가 말하는 통합의 비젼을 통한 Jerusalem의 형상화는 Los에게서 보여졌던 능동적인 정신의 작업이 Urizen적 질서에 함몰된 인간들과 그들에게 저항은 하지만 자신들에게 내재해 있는 Urizen적 속성으로 인해 딜레마에 빠진 인간들 모두에게 얼마만큼 지속적으로 확산될 수 있는 가에 달려 있다고 하겠다.;Blake is often thought of as an intellectual outsider who tried to build his ideas different from the traditions of European culture. And critics generally attributes the contradiction and inconsistency in Blake's poetry to this spiritual loneliness. However, even a self-made thinker is not necessarily untraditional. As his relation with Antinomianism indicates, Blake was rooted in the concrete time and space of his age. Therefore, we can conjecture that Blake's inconsistency and contradiction stems not from his lack of the knowledge of the major intellectual traditions but from his artistic belief. To Blake, truth does not exist but has to be created, and his contradictory and inconsistent narratives express this process of creating truth. This thesis aims to explore the meaning of Blake's creative truth through the study of three major characters of Blake's prophecies, Urizen, Orc and Los. Blake believed that reason could work as an oppressive system and this emphasis on reason during the eighteenth century should be criticized consistently. This critical attitude toward reason is represented by Urizen and Mundane Shell, which are the symbols of fallen reason in Blake's Poetry. Orc, an opposite power to Urizen, reflects the historical resistant movement of Blake's age, thus symbolizes the revolutionary energy. Orc, however, fails to destroy the Urizen's system and to create a new age because he owns Urizen's characteristics hidden within himself. Finally Orc's role is given over to Los, the symbol of creative imagination. Orc's self-division represents a turning point in Blake's ideas: instead of creating a new age with a violent outside force, he hopes for an inner and spiritual revolution in each individual. Through all these processes Blake came to reach the ultimate truth, Jerusalem. Jerusalem is the world of Liberty built through the Vision of Unification, where all the Minute Particulars can maintain their own individualities based on Brotherhood and active Forgiveness. It is, however, different from Los's city of art, Golgonooza, because Jerusalem does not permit any static domination by one law or one idea. In other words, Golgonooza, built only by Los's authority, can not become Jerusalem, as Jerusalem involves incessant creative spiritual activities by all human beings. In conclusion, it can be said that the realization of Jerusalem, the symbol of Blake's truth, depends on how continually and inclusively the creative spiritual activity should be spread and carried out through all the people including the men with utterly closed and limited vision like Urizen and the men in spiritual dilemmas like Orc.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE