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Paul Hindemith 의 Sonata for Flute and Piano (1936) 에 대한 연구 분석

Title
Paul Hindemith 의 Sonata for Flute and Piano (1936) 에 대한 연구 분석
Other Titles
A Study on Paul Hindemith's Sonata for Flute and Piano(1936)
Authors
김수연
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Paul Hindemith (1895. 11. 16. - 1963. 12. 28.) is a foremost German composer of his time. He changed late Romantic musical characteristics and developed it into Neo-Classicism. In this thesis, I tried to observe how theory and techniques have been applied into the Hindemith's 「Sonata for flute and piano」(1936) and analysed how his musical characteristics were present in his work. The Sonata for flute and piano consists of three movements as external feature. However, perfect 4th and 5th intervals are used in every movement, giving a uniformity for this sonata. These represent Hindemith's distinguishing characteristics. Yet, a pause is also structurally important for each movement. In the first movement, with the contrast of dynamic and lyrical formation of sonata, the melody subject is simple but new and counterpointed. The expression mark itself, "Heiter Bewegt", meaning "moving brightly", fully explains how the theme flows. The second movement, indicated as "Sehr Langsam", has lack of powerful and energetic features. However, both parts of flute and piano reveal clear melody figure and active progress with beautiful tune and wide leaps. The third movement is in Rondo form with the style of Baroque dance, Gigue. Unusually, in the last part of the movement, the scherzo-like section develops into the March(Marsch) and this impressive melody and rhythm make it feel as if it were a independent movement by itself. Therefore, acknowledging Hindemith's musical characteristics analysed in this theory will be a helpful tool when executing the 「Sonata for flute and piano」(1936).;본 논문은 석사 과정 이수를 위한 졸업 독주회에서 연주하였던 작품 중에서 힌데미트(Paul Hindemith, 1895. 11. 16. - 1963. 12. 28.)의 Sonata for flute and piano (1936)를 연구하고 분석한 것이다. 이 작품은 3악장 형식인데, 1악장은 역동적인 1주제와 서정적인 2주제가 대비를 이루는 sonata형식으로 작곡되었다. 주제의 선율은 단순하지만 신선하며 대위법적으로 사용되었으며 ‘Heiter Bewegt’(밝게 움직여서)라는 악상의 지시가 음악적 곡 분위기를 잘 설명해주고 있다. 2악장은 ‘Sehr langsam’(매우느리게)로 표시되어 있으며 노래하는 듯 한 아름다운 선율을 가지는데, 플루트와 피아노에서 모두 뚜렷한 선율 윤곽(melody line)을 보인다. 리듬의 박진감은 없지만 넓은 도약으로 활발한 음진행이 이루어지며 모방과 반복으로 곡이 진행된다. 3악장은 론도 형식의 Gigue(2박자 계열의 무곡 일종)로서, 특이하게 scherzo가 행진곡(Marsch)으로 발전하는 구성을 보인다. 본 논문에서는 20세기 독일을 대표하는 작곡가로, 후기 낭만주의의 전통적인 음악적 특징을 현대적으로 변화시킨 신고전주의(neo-classicism) 음악가인 힌데미트의 Sonata for flute and piano의 분석을 통해 그의 이론과 기법들이 그의 음악에 어떻게 적용되었는지를 연구, 분석하였다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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