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Isaac Albeniz의「Iberia」 I권에 관한 연구

Title
Isaac Albeniz의「Iberia」 I권에 관한 연구
Other Titles
A Study of Isaac Albeniz's 「Iberia」I
Authors
오상미
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 스페인의 민족주의 작곡가인 이삭 알베니스(Isaac M. F. Albeniz: 1860~1909)의 피아노 모음곡 「이베리아(Iberia)(1905~1908)」에 관한 연구이다. 이베리아는 총 4권으로 이루어진 대작인데, 여기서는 석사과정 졸업 연주곡인 제1권으로 주제를 한정하였으며, 스페인 민속음악의 요소와 알베니스 작곡기법을 중심으로 분석함으로써 곡에 대한 깊은 이해를 통해 연주에 도움을 주는 것이 그 목적이다. 16세기부터 19세기 말까지 별다른 발전 없이 이탈리아 음악의 영향하에 있던 스페인 음악은 19세기 말 유럽의 다른 여러 나라들에서 일어났던 민족주의 움직임에 따라 자국의 민속음악에 관심을 갖게 되었고, 마침내 독자적인 민족주의 음악 스타일을 갖게 되었다. 이러한 과정의 중심에 있던 작곡가인 알베니스의 성장과정과 음악의 특징을 본 연구의 시작으로, 스페인의 민속음악의 독특한 지리적 역사적 배경을 살펴보고,「이베리아」의 음악적 토대가 된 스페인 남부 안달루시아 지방을 중심으로 음악적 특징을 고찰하였다. 다음으로는 「이베리아」12곡의 구성과 특징을 소개하고, 알베니스의 다른 작품들과 구별되는 「이베리아」만의 독특한 음악어법은 무엇인지 기술하였다. 그리고 「이베리아」제1권을 민속음악의 요소와 알베니스 특유의 작곡기법에 따른 특징, 이에 따른 연주방법 등을 중심으로 분석하였다. 스페인은 세계적으로 풍부한 민속음악의 유형을 가진 나라로서, 뚜렷한 산맥이라는 지형적인 경계에 의해 각 지방의 음악은 개성을 간직하고 있는데 여기에 비잔틴 성가, 아랍음악, 집시 음악 등 외래문화의 유입으로 그들의 음악적 특징이 더해졌다. 프리지안 선법과 집시음계, 빈번한 장식음, 멜리스마적인 레시타티보 선율, 다양한 민속무곡의 리듬, 민속음악의 반주악기인 기타와 캐스터네츠, 탬버린 등 타악기 음향묘사 등이 스페인 민속음악의 주요 특징이라 할 수 있다. 이러한 스페인 고유의 특징들은 19세기 말 유럽의 다른 나라 작곡가들에게도 참신한 소재로 인식되었고, 스페인 음악의 우수성을 인정받게 되었다. 이 중에서도 안달루시아 지방 민속음악의 노래와 춤이 가장 잘 알려져 있는데 대표적인 유형은 칸테혼도(cante jondo)와 플라멩고(flamengo)이다. 「이베리아」는 이러한 민속음악 요소가 알베니스만의 세련된 음악어법에 의해 더욱 빛을 발한 작품이다. 각 곡들은 모티브가 서로 연관되어 있지는 않지만 대부분 스페인 남부 안달루시아 지방의 풍경이나 의식을 묘사하고 있는데, 이는 그 지역 지명을 딴 제목과 민속무곡의 리듬이나 선율을 주재료로 사용한 것에서 잘 나타난다. 이전에 알베니스의 작품들과 달리 자유로운 소타나 형식을 「이베리아」12곡 중 8곡에 적용하였으며 오랜 파리 생활에서 얻은 프랑스 인상주의 기법의 사용으로 독특한 색채를 만들어 낸 것이 대표적인 특징이라 할 수 있다. 「이베리아」1권은 ´에보카시온(Evocation)´, ´엘 푸에르토(El puerto)´, ´세비야의 성체제(Corpus-Christi en Sevilla)의´ 3곡으로 구성되어 있다. 제1곡 ´ 에보카시온´은 조성진행에 있어서 소나타 형식의 원리를 따르고 있으며 판당고(fandango) 리듬과 당김음(syncopation)이 주요 모티브를 이룬다. 제2곡 ´엘 푸에르토´는 ABA'형식으로 구성되어 있으며, 폴로(polo), 불레리아스(bulerias), 시기리야 기타나(seguiriya gitana)의 3가지 민속리듬을 통해 활기찬 항구의 모습을 묘사한다. 제3곡 ´세비야의 성체제´는 ABA'의 3부형식으로 종교축제 행렬을 시각적으로 묘사하는데, 민요선율에서 차용한 행진곡풍의 주제와 종교가인 사에타(saeta)가 주요 모티브를 이루고 있다. 공통적인 특징으로는 프리지안 선법(Phrygian mode)의 사용, 기타음향과 주법묘사 등의 민속음악의 요소와 프랑스 인상주의 기법의 특징인 긴 페달 포인트(pedal point), 증3화음의 진행, 반음계(chromatic scale), 온음음계(wholetone scale), 4, 5도의 병행진행 등이 있는데, 이는 스페인 정취를 흐리지 않고 이국적인 분위기를 불러일으키는 효과적인 보조장치로 활용됨으로써「이베리아」의 작품성을 한 단계 높여주고 있다.;This thesis is to introduce a wide array of sources that can be helpful in revealing the life, stylistic analyses, and musical contribution of Isaac M. F. Albeniz(1860-1909).「Iberia(1905-1908)」 is considered its composer's masterpiece. The work contains four books of three pieces each. This study is focused on three pieces in the first book, which I have performed on my master's degree recital. The aim of discussions about his compositional style and elements of Spanish music is to achieve a better understanding of the work. Spain music was influenced by Italian music from the sixteenth century to the nineteenth century, but the rise of Nationalism in Spain grew in the late nineteenth century like other European countries. Albeniz, a leading composer of the new growth of Nationalism, searched for an independent, native voice of Spanish traditional music in Andalusian, Spain. In addition to research historical and geographical background of Spanish music, musical form and structure in twelve works are introduced and the composer's distinctive musical language in Iberia compared to his other works is demonstrated. Furthermore, it theoretically describes various musical elements such as Spanish folk tunes, coloristic style traits, and his harmonic language in the first book of 「Iberia」. This study is intended for use by the performer, which would help to better understand the composer's approach to this piece. Therefore, this may serve as a guide to understand Albeniz' romantic nationalism and his stylistic features. Spain 's music was kept distinctive due to the regional mountain ranges that ran across the country. In addition, they were even more individualized after an inflow of foreign cultures such as Byzantine hymn, Arabic and Gypsy music. The folk music of Spain immensely varied. That which is mostly identified as Spanish music as Phrygian mode, Gypsy scale, frequent grace notes, melismatic recitative melody, various rhythms of folk tunes, accompanied guitar, castanets and tambourine. These characteristic of Spanish music were established in European countries as innovative elements. "Cante jondo" and "Flamengo" are represented as types of Spanish song and Dance in Andalusian. Albeniz' piano suite 「Iberia」 shines through Spanish dance rhythms in his French Impressionism, which lead to another colorful virtuoso style. Although the motives in the piece are not related each other, most of them represent scene and ritual in Andalusian, which exhibit its title refers to regional style or dance rhythm. The three pieces in the first book consists of 'Evocation', 'El puerto', and 'Corpus-Christi en Sevilla'. Harmonic progression in the first piece, Evocation, is adapted to the sonata structural principle. Also, Fandango rhythms and syncopation are found in varying degrees. El Puerto is basically a ternary form (ABA). Albeniz used three conflicting Andalusian rhythms, 'Polo', 'Bulerias', and 'Seguiriya gitana' to depic the bustling atmosphere of the port. Three part form, Corpus Christi en Sevilla portrays Spanish mixture of pagan festivity and sincere religious devotion. These two contrasting elements are represented by a march-like theme and a style of religious song called saeta. The first collection generally utilizes Fandango rhythms as well as diverse folk tunes, Phrysian mode, and sound effect of guitar. Long pedal point, progression of augmented 3rd chord, chromatic scale, diatonic scale, 4th and 5th parallel scales are shown in the works, which are related to French Impressionism aspects. Aforementioned elements support nationalistic mood without interrupting the aesthetic Spanish music. Because of this emphasis on his subjective expression, 「Iberia」is among Albeniz' most stunning nationalistic works.
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