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Arnold Schoenberg의 Six Little Piano Pieces, Op. 19에 관한 연구

Title
Arnold Schoenberg의 Six Little Piano Pieces, Op. 19에 관한 연구
Other Titles
A Study on Six Little Piano Pieces, Op. 19 by Arnold Schoenberg
Authors
권혜진
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기의 음악은 이전의 다른 시대와는 달리 통일된 사조를 보이지 않으며 후기 낭만주의 음악에서부터 현대음악에 이르기까지 사회변천에 따라 새롭게 변천되었다. 20세기 초, 1차 세계 대전으로 이끌어 지게 될 국제적인 긴장과 사회적인 불안이 음악분야에까지 영향을 끼쳐 여러 가지 실험을 통하여 나타나기 시작하였다. 드뷔시(Debbussy)에 의한 인상주의 음악, 스트라빈스키(Stravinsky)에 의한 원시주의 음악, 바르톡(Bartok)의 민족주의 음악과 표현주의 음악, 무조주의 음악(Atonality), 12음 기법의 음악(Twelve Tone Technique)으로의 움직임을 예로 들 수 있다. 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951)는 현대 음악에 있어서 최고 독창적인 작곡가인 동시에 영향력 있는 작곡가중 한 사람으로 알려져 왔다. 그는 반음계의 빈번한 사용과 변화음을 이용하여 조성의 붕괴를 가져왔으며 조성의 테두리를 벗어나서 반음계의 12음들을 자유롭게 사용하여 조직적인 음정 구성을 갖게 하는 12음 기법의 창시자이다. 12음 기법이 확립되기까지 과도기적 단계에 있었던 무조음악의 음악은 형식이나 양식에 얽매이지 않는 자유로운 조성, 짧고 단순한 동기에 의한 전체 구성, 다양한 리듬의 변화, 다이나믹의 대조, 과감한 화성의 사용에 의한 새로운 음 조직을 들 수 있다. 본 논문에서는 보다 조직화된 12음 기법이 확립되기까지 과도기적 단계에 있었던 무조주의의 특징을 가장 잘 나타내어주는 작품 여섯 개의 피아노 소품(Six Little Piano Pieces), Op. 19에 대해 살펴보도록 하겠다. 이 곡은 쇤베르크의 작품을 4기로 나누고 그 중 무조음악의 특징을 가장 잘 드러내어주는 2기의 작품에 해당하는 곡으로 짧고 단순하나 반면 분명한 특성을 지닌 소품으로 이루어졌으며 개성이 강한 선율이나 리듬, 화성으로 된 동기(motive)가 반복되거나 변형되어 곡을 이룬다. 형식 및 구조는 자유롭게 구분되어 두 부분, 세 부분, 네 부분으로 이루어졌으며 한 곡을 제외하고는 모든 곡들이 단일박자로 이루어져 있다. 다이나믹에 있어서는 급격하고 대조적인 fff에서 pppp까지 자유로이 사용하며, 소품 여섯 개를 통일시키는 효과를 나타내고 있다. 또한 음조직에 있어서 3도나 전위된 6도, 7도나 전위된 2도, 4도 구성에 의한 테트라 코드(Tetrachord), 9도 음정 등이 빈번히 사용되었다. 무조음악은 작품의 응집력과 통일성이 결여되었기 때문에 쇤베르크는 작품전체에 응집력을 주기위해 질서를 필요로 하였다. 12음 기법은 평균율적으로 조직된 음계의 한 옥타브 안에 12개의 음을 조직적으로 배열하여 곡을 구성하였고 형식이나 어떠한 양식에 얽매이지 않는 무조음악은 12음 기법으로 가는 과도기적 전환점에서 매우 중요한 현상이었다.;The twentieth century music seldom shows a unified trend, unlike the previous era music, which means that music has changed together with the changes of the society, ranging from Romanticism until modern music. When Wagner introduced the semi-scale for Tristan & Isolde, Romanticism music reached its peak, and since then, the traditional system of tonality began to collapse. By the early twentieth century, the international tension caused by the first World War and the resultant social unstability came to affect even music, and thus, a variety of experiments would be witnessed in the modern music. The examples were Debbussy's Impressionism music, Stravinsky's Primitivism music, Bratok's Nationalism music and Expressionism music, Atonality, 12-Tone Technique, and the like. A. Schoenberg (1874-1951) is known as one of the most creative and influential modern musicians. He frequently used semi-scales and often applied varied tones to conduce to collapse of tonality. He transcended the boundary of tonality to use the semi-scale 12 tones freely and thereby, initiated the 12-tone technique featuring well-organized tunes. This study reviews the Atonality music tendency, or a transient music trend until establishment of the 12-tone technique. Atonality music free from forms or modes may well be characterized by free tonality, entire organization with short and simple motives, a variety of rhythm variations, dynamics and contrast, new tonal organization with bold use of harmonies and so on. This study was aimed at reviewing the Atonality music tendency. To this end, the researcher sampled a series of 6 little piano pieces featuring the transient Atonality tendency until establishment of the more organized 12-tone technique. The series consists of short and simple but apparently unique pieces, while featuring very unique melodies or rhythms, harmonized motives repeated or varied. The forms and structures are freely divided into 2, 3 or 4 parts, and except one, all pieces comprise unit beats. This series of pieces uses such rapid and contrasting dynamics as"fff-ff-f-p-pp-ppp-pppp", while unifying all 6 pieces. In addition, it frequently uses 3 or inversed 6 tones, 7 or inversed 2 tones, tetrachord with 4 tones, 9 tones, etc. Since the Atonality music lacks cohesion or unity of pieces, Schoenberg needed to set an order for cohesion of the entire pieces. Thus, he arranged 12 tones systematically within a single octave of a scale organized evenly in terms of melodies for the 12-tone technique, and after all, his music would play a transient role as Atonality music until establishment of the 12-tone technique.
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