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서공철류 양금 산조와 가야금 산조에 관한 연구

Title
서공철류 양금 산조와 가야금 산조에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Seo Gong Chul-initiated yangeum sanjo and gayageum sanjo : focusing on Jungmori, hwijungjungmori, Jajinmori and Hwimori
Authors
김은경
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study on the Seo Gong Chul-initiated yanggeum sanjo and gayageum sanjo focusing on Jungmori, Hwijungjungmori, Jajinmori and Hwimori came to the following conclusions. First, when it comes to structure of the Seo Gong Chul-initiated yanggeum sanjo, Jungmori consists of 15 measures, Hwijungjungmori 18 measures, Jajinmori 38 measures, Hwimori 73 measures, respectively. Thus, Hwimori has the largest number of measures whereas Jungmori has the smallest. Analyzing the Seo Gong Chul-initiated gayageum sanjo, Jungmori is comprised of 47 measures, Hwijungjungmori 17 measures, Jajinmori 159 measures, Hwimori 451 measures, respectively. Therefore, Hwimori has the largest number of measures and Hwijungjungmori which is similar to its counterpart of yanggeum sanjo in length has the smallest. Second, in tuning of yanggeum sanjo, Chungimjong which rarely appears in traditional Korean classical music shows up so that Chunggosun and Chungjungryeo are retuned into Chungjungryeo and Chungimjong, respectively. Examining the frequency of the notes appearing in Jungmori, Hwijungjungmori, Jajinmori and Hwimori of yanggeum sanjo, Hwang and Jung are the two most frequently appeared notes. Similarities that melody of gayageum sanjo has with that of yanggeum sanjo stand at a low level. The figures are 91.31%, 89.79%, 93.55%, 76.83% in the order of Jungmori, Hwijungjungmori, Jajinmori and Hwimori. Thus, the similarities of melody substantially decrease with Hwimori the lowest. Based on the above results, it can be found out that the Seo Gong Chul-initiated yanggeum sanjo is derived from gayageum sanjo and the movements of Hwijungjungmori bear the highest similarities. Third, concerning rhythm, yanggeum sanjo’s rhythm gets simpler and repetitive as it progresses from Jungmori, Hwijungjungmori, Jajinmori to Hwimori. On the other hand, the sanjo uses more glamorous and complex rhythm in the earlier movements. Comparing how similar the rhythm of gayageum sanjo and yanggeum sanjo is, there are few cases where the rhythm is different. Some parts of rhythm are the same and in most cases the rhythm of gayageum sanjo gets to be simpler than that of yanggeum sanjo. Therefore, rhythm of yanggeum sanjo is derived from that of gayageum sanjo. Fourth, there are three ways to play yanggeum in yanggeum sanjo including hotsorichigi, gyupsorichigi and gyutsorichigi. It is examined which technics that are employed to play gayageum in gayageum sanjo are changed into which technics to play gayageum. As a result, technics which are used to play gayageum such as vibrato(nonghyun), heuligi, ggukneunum, chusung and ghuligi are excluded in playing yanggeum because those are impossible to be played by yanggeum. Ornaments are replaced by hotsorichigi or gyutsorichigi and gyupsorichigi which can be played only by yanggeum enriches the sounds. Studying the Seo Gong Chul-initiated yanggeum and gayageum sanjo, it comes to the conclusion that yanggeum sanjo is derived from gayageum sanjo.;양금(洋琴)은 조선 말기까지 「가곡(歌曲)」과 「시조(時調)」의 반주나 「영산회상(靈山會相)」과 같은 세악(細樂) 편성 음악에 사용되었다. 이 논문은 민속악의 서공철류 양금 산조와 가야금 산조에 관한 연구로 중모리ㆍ휘중중모리ㆍ자진모리ㆍ휘모리를 중심으로 악곡을 분석해 보았다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡 구조에서는 서공철류 양금산조의 중모리는 15장단, 휘중중모리 18장단, 자진모리는 38장단, 휘모리는 73장단으로 구성되어 있어서 휘모리 장단 수가 가장 많으며 중모리가 가장 짧음을 알 수 있다. 서공철류 가야금 산조 중모리는 47장단, 휘중중모리 17장단, 자진모리 159장단, 휘모리 451장단으로 구성되어 있어서 휘모리 장단 수가 가장 많으며 휘중중모리는 양금 산조와 가야금 산조의 길이가 비슷하며, 가장 짧다. 둘째, 양금 산조 조현법을 보면 정악곡에서 나오지 않는 청임종이 출현하여 출현하지 않는 청고선을 청중려로 조현하고, 청중려를 청임종으로 조현하였다. 양금 산조의 출현음을 중모리ㆍ휘중중모리ㆍ자진모리ㆍ휘모리 등 4악곡에서 조사해본 결과 仲과 黃이 가장 높은 빈도수를 보였다. 가야금 산조를 기준으로 양금 산조의 유사선율이 각각 악곡별로 91.31%, 89.79%, 93.55%, 76.83%로 조금 수치가 떨어지고 휘모리로 갈수록 유사선율은 현저하게 떨어짐을 알 수 있었다. 위의 결과로 보아, 서공철류 양금 산조는 가야금 산조에서 파생되었음을 알 수 있으며, 그 중에서 휘중중모리가 가장 유사함을 알 수 있다. 셋째, 양금 산조의 리듬을 살펴본 결과 4악곡 순서대로 뒤로 진행할수록 리듬이 더 단순해지고 반복적인 리듬을 가지며, 앞으로 갈수록 화려하고 복잡한 리듬을 사용함을 알 수 있었다. 가야금 산조와 양금 산조의 리듬이 동일한 경우, 단순해진 경우, 다른 경우 3가지로 구분하여 4악곡 별로 살펴본 결과, 리듬이 다른 경우는 적었으며, 동일한 경우도 있었고, 대부분 가야금 산조 리듬보다 양금 산조 리듬이 단순해지는 경우가 많았다. 이로써, 양금산조 리듬이 가야금 산조 리듬에서 파생되었음을 알 수 있었다. 넷째, 양금 산조에 나오는 양금 주법은 크게 3가지로, ①홑소리 치기, ②겹소리 치기, ③곁소리 치기로 구분하였다. 가야금 산조에 나오는 가야금 주법이 양금산조의 어떤 양금 주법으로 바뀌었는지 26가지로 나누어 살펴보았다. 그 결과, 가야금의 농현, 흘리기, 꺾기, 밀기, 굴리기 등은 양금 악기 특성상 구사할 수 없어 생략되었고, 꾸밈음은 홑소리치기나 곁소리치기로 대신하였으며, 양금만이 연주할 수 있는 겹소리 치기 주법까지 화려한 음색을 더한다. 서공철류 양금 산조와 가야금 산조에 관한 연구를 한 결과, 양금 산조가 가야금 산조에서 파생되었음을 알 수 있었다.
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