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여민락만(與民樂慢) 악보의 시대별 변천과정 연구

Title
여민락만(與民樂慢) 악보의 시대별 변천과정 연구
Other Titles
A Study on Changes of "Yeominrakman" Score by Period: Focused on "Sogakwonbo" Vol. 4 and Vol. 6 and "Hyunhaeng"
Authors
김희정
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The score of "Yeominrakman" is shown first in "Sejongsilrok" Vol. 140 edited in the 15th century, and it is recorded intact in "Sogakwonbo" Vol. 4. Later, "Yeominrakman" would be featured in "Sogakwonbo" Vol. 6 and "Hyunhaeng" "Yeominrakman", but here, its forms are different from the original. The purpose of this study was to comparatively analyze the scores of "Yeominrakman" shown in "Sogakwonbo" Vol. 4 and Vol. 6 and "Daegumjeongak" (Hyunhaeng "Yeominrakman") and thereby, reviewed the changes of "Yeominrakman" by period. The results of this study can be summarized as follows; First, the score of "Yeominrakman" shown in "Sogakwonbo" Vol. 4 is a kind of stereotyped beat score consisting of a total of 10 chapters, each of which consists of 16 lines. Each line comprises 16 Jeonggans. This score is identical to the score shown first in "Sejongsilrok" Vol 140 in view of occurring notes and sitga, while being different from the latter only in terms of number of Jeonggans in total and per line. The score of "Yeominrakman" shown in "Sogakwonbo" Vol. 6 keeps only the first 5 chapters, each of which consists of 3 lines. The first line has 16 Jeonggans, but ignores the length of the existing notes. Namely, a note consists of a single or two beats and therefore, this score is sort of unstereotyped beat score. Hyunhaeng "Yeominrakman" consists of a total of 10 chapters, while each line consists of 20 Jeonggans. Second, in view of the length of occurring notes, the length of note in "Sogakwonbo" Vol. 4 is 16-8-5-3 beats, those in "Sogakwonbo" Vol. 6 and Hyunhaeng are both 2-1 beats. Namely, the length of notes changed much between Vol. 4 and Vol. 6, but did not change much in Hyunhaeng with only intermediate notes added to maintain the basic form of Vol. 6 score. Third, as a result of comparing the melodies among scores, those shown in "Sogakwonbo" Vol. 4 and Vol. 6 have the same occurring notes, but Hyunhaeng score shows new notes added up. These new notes may be intermediate notes between notes, and there are 5 kinds of such notes, while their occurring forms are 6-fold. They occur 13 times in total. On the other hand, Hyunhaeng score shows some decorative notes not existing in those scores of Vol. 4 and Vol. 6, and thus, the 'one sound one beat' form of "Yeominrakman" is not shown. Namely, the notes of "Yeominrakman" did not change in Vol. 4 and Vol. 6, but changed in Hyunhaeng. Fourth, the 5 intermediate notes shown in Hyunhaeng are 'jung', 'lim', 'nam', 'hwang' and 'tae', and their occurring types are 6-fold, while the occurring frequency is 13: 'chung' between 'tae' and 'tae' (once), 'lim' between 'jung' and 'lime' (3 times), 'name' between 'jung' and 'jung' (4 times), 'hwang' between 'nam' and 'nam' or between 'lim' and 'lim' (3 times or once) and 'tae' between 'hwang' and 'hwang' (once). As examined above, the reason why the scores of "Yeominrakman" differ by period was that beats changed between Vol. 4 and Vol. 6 with the intermediate notes added in Hyunhaeng. After all, this study confirmed that the basic structures of three scores originated from 'Sejongsilrok" Vol. 140.;「여민락만(與民樂慢)」은 15세기 『세종실록(世宗實錄), 권140』에 그 악보가 최초로 전하고, 이것이 『속악원보, 권4』에 그대로 수록되어 있다. 그 이후 여민락만(與民樂慢)은 『속악원보, 권6』과 현행 「여민락만(與民樂慢)」에서도 나타나는데 그 악보의 형태가 다르다. 본 논문은 『속악원보, 권4』와 『속악원보, 권6』, 그리고 『대금정악(大笒正樂)』에 수록되어 있는 현행「여민락만(與民樂慢)」의 악보를 비교ㆍ분석하여 각 시대별로 나타나는 「여민락만(與民樂慢)」악보의 변천과정을 밝히고자 하였다. 첫째, 속악원보「권4」의 악곡구조를 살펴보면, 정형박 악곡으로 총 10장으로 구성되어 있으며, 각 장은 16행으로 되어 있다. 1행은 16정간으로 되어 있으며, 이는 「여민락만(與民樂慢)」이 최초로 전하는 『세종실록(世宗實錄), 140』에 있는 악보와 1행의 정간 수와 장(章)구분의 유무만 다를 뿐, 그 출현음과 싯가가 동일하였다. 속악원보 「권6」은 현재 5장까지만 전하는 현보로 각 장은 3행으로 되어 있다. 1행은 16정간으로 되어 있으나 기존 음의 길이를 무시한 채, 한음이 1박 또는 2박으로 되어 있는 무정형박의 악곡이다. 현행「여민락만(與民樂慢)」은 총 10장으로 구성되어 있고, 1행은 20정간으로 되어 있는 악보이다. 둘째, 출현음의 길이를 보면 「권4」에서 나타나는 음의 길이는 16ㆍ8ㆍ5ㆍ3박이고 「권6」은 2ㆍ1박이며, 현행 또한 2ㆍ1박으로 나타난다. 즉,「권4」와 「권6」을 비교하였을 때 음의 길이 변화가 많이 나타났으며, 현행에서는 간음만 추가되었을 뿐, 음의 길이 변화가 일어나지 않고 「권6」의 형태를 유지했다는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 각 악보의 선율을 비교해 보면 속악원보「권4」와 속악원보「권6」은 그 출현음이 동일하나 현행은 기존악보에서는 보이지 않았던 새로운 음이 추가되어 나타났다. 새로운 음은 대부분 같은 음과 음 사이에서 나타나는 간음(間音)의 성격을 띠었다. 이는 총 5가지로 되어 있고, 6가지의 출현양상을 보였으며, 총13회 출현하였다. 또한 「권4」와 「권6」에 없었던 장식음이 출현함으로써 일음일박의 구조를 보였던 「여민락만」의 형태는 보이지 않았다. 즉, 여민락만의 음은 「권4」와 「권6」에선 변하지 않았고, 현행에서 변화가 일어났다는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 현행에서 나타난 5가지의 간음은 仲, 林, 南, 潢, 汰 이다. 이는 6가지의 출현양상을 보였는데, 汰 와 汰 사이에서 나타난 간음 ? (1회), 仲 과 林 사이에서 나타난 간음 林 (3회), 仲 과 仲 사이에서 나타난 간음 南 (4회), 南 과 南 , 林 과 林 사이에서 나오는 간음 潢 (3회, 1회), 潢과 潢 사이에서 나오는 간음 汰 (1회)로 출현횟수는 총 13회이었다. 이렇듯 시대별로 나타나는 「여민락만」의 악보가 다른 이유는 「권4」와「권6」에서 나타난 박의 변화와 현행에서 나타난 간음추가의 영향이었고, 세 악보의 기본구조는 『세종실록(世宗實錄), 권140』에서 기인하였음을 알 수 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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