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蔡元培의 大學敎育論 硏究

Title
蔡元培의 大學敎育論 硏究
Other Titles
Ts'ai Yuan-p'ei's theory of the university education
Authors
盧貞姬
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 사회생활학과
Keywords
채원배대학교육론교육사상
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
祭元培(1868-1940)는 중국의 근·현대 교육사에 있어서 탁월한 영향력을 가진 교육 가·사상가로서, 그의 교육사상과 활동은 중국 역사의 전개와 밀접하게 결합되어 있었다. 그는 新 ·舊敎育의 과도기에 舊敎育을 개혁하여 新敎育을 전개하고자 노력하였다. 특히 辛亥革命 이후 중국 역사의 복잡한 흐름속에서 제기된 채원배의 大學敎育論은 그의 敎育哲學을 집중적으로 반영한 것이었다. 따라서, 본고는 채원배가 북경대학 교장으로서 대학교육을 담당했던 시기를 중심으로 그의 대학교육에 대한 이상과 실천을 분석하여, 그에 의해 초석이 놓여진 대학의 이념과 성격, 기능을 해명하고자 하였다. 또한 자유주의와 어떠한 접촉도 없었던 대학제도에 진정한 자유주의를 도입한 그의 대학교육론의 자유주의적인 내용을 살피고, 그러한 이상속에서 실현된 그의 자유주의의 실질을 확인하고자 하였다. 한림원 편수직까지 오른 전통적 지식인이었던 채원배는 西學을 수용하는 과정에서 구교육의 규범으로부터 이탈하였다. 특히 戊戌變法維新運動의 실패를 계기로 교육을 통하여 인재를 배양함으로써 국가의 부강을 추구할 수 있다는 敎育救國思想을 형성하였다. 또한 독일·프랑스 유학을 통하여 한 나라의 민족 문화의 진보는 일정한 외래 문화의 흡수와 융합을 필요로 한다고 인식하였다. 따라서 그가 초대 교육 총장이 되어 주도한 신교육 개혁이나 북경대학 교장이 되어 주도한 개혁은 모두 이러한 그의 서구 문명에 대한 인식이 반영된 결과였다고 할 수 있으며, 나아가 신교육론과 개성발전론은 모두 그의 대학교육론의 이념적·실천적 기초가 되었다고 할 수 있다. 1916년 북경대학 교장으로 취임한 채원배는 청말 이래 舊習에 젖어 升官發財의 수단으로 밖에 여겨지지 않던 북경대학을 '학문 연구'의 대학다운 대학으로 만들었다. 이것은 채원배가 학문의 존엄성과 순수성을 확립하고자, 대학은 학문 연구를 주요 임무로 삼아야 한다고 인식한 것에서 비롯된 것이었다. 따라서 채원배는 대학을 자유로운 학문 연구의 공동체라고 규정하고 대학을 진정한 학술 연구기관으로 만들고, 학문을 번영시키고자 많은 노력을 기울였다. 한편, 채원배는 이러한 대학의 이념에서 출발하여, 그것에 도달하기 위한 방법으로써 학술의 사상자유를 제창하였다. 그리고 이를 위하여 광범위하게 교원을 초빙하여 각종의 학술 유파가 공존토록하고, 상호간의 학술적인 논쟁을 통한 자유로운 발전이 일어나게 하였다. 그러므로 자유주의적인 대학운영의 방침에 따라서 새로운 학문관을 심어놓으려는 채원배에게 유능한 교수를 초빙하는 일이 가장 중요한 임무로써 주어졌다. 채원배의 교원 초빙의 원칙은 진정한 재능과 견실한 학식과 학술연구의 흥취만을 기준으로 삼는다는 인재주의에 있었다. 따라서, 채원배의 인재관에서 비롯된 광범위한 교원 초빙은 교사의 자질을 높여 주었고, 북경대학을 중국 초기 학술의 주요한 중심지로 만들었다고 할 수 있다. 또한 채원배는 진취적이고 자유주의적인 원칙에 입각하여 대학의 체제·학제면에서 많은 개혁 조치를 실시하였다. 먼저 대학의 체제면에서, 민주적인 학교 운영을 위해서 학교 지도체제를 혁신하여 '敎授治校制'를 정착시키고, 各科 硏究所를 설립하고, 중국의 대학에서 최초로 여학생을 모집하기도 하였다. 다음으로 학제면에서 預科와 學科를 개편하고, '學年制'를 폐지하고 '選料制'를 실시하였다. 나아가 그는 학생들을 '교원의 지도하에 자주적으로 연구하는 자'로서, 대학의 중요한 구성원으로 인식하고 학생의 자율성을 인정하고자 하였다. 따라서, 그는 京師大學堂 이래 나태에 젖은 학생들의 자각을 촉구하는 일에 노력을 기울여, 학생들의 인격도야를 중시하고, 학생들이 자율·자치를 할 수 있도록 제도적으로 보장하였다. 한마디로, 채원배의 대학교육론은 시대 발전의 요구에 순응하고, 교육 발전의 객관적인 요구를 반영하였다. 나아가 중국에서 대학교육의 발전을 위한 이론상의 기초와 교육체계상의 기초를 세우고, 중국의 대학교육을 위한 새로운 본보기를 수립하였다고 할 수 있다.;Ts'ai Yuan-p'ei(1868-1940) was an educator and a philosopher who made prominent effect on the modern and the present educational philosophy in China. His theories and activities were expressed in relation to the development of the spread of Chinese history. In the transitional age, he made efforts to develop the new wave of education by reformationing the old-fashioned educational field. Especially, he proposed the reformation in the field of university education in the complicated stream of Chinese history since the revolution in 1911. It was the concentrated reflect of his educational philosophy. Therefore, the main object of this study is to clear the idea, the character, and the function of the university whose basis was founded by Ts'ai Yuan-p'ei analyzing his idea and the performance on the university education, in 1916 through 1923 when he was the president of the university of Peking . And this study focused on his liberal content in university education, it was the first in the university system of China. This study examined his new educational philosophy and the theory of character development and the process that they became the bud of his theory of reformation in the university education. Ts'ai Yuan-p'ei, who was inaugurated as the president of the University of Peking in 1916, made the university the place of 'studies'. It was the result of his idea that the university must take the part of 'studies' to build up its own dignity and purity. Until then universities had been considered as the way of accumulation of wealth or the promotion since the Chung Dynasty. So, he defined the university as the community of 'studies' and took pains to make it a real scientific institute for the prosperity of the studies. On the basis of this idea, he pursued the necessary conditions for the high-degreed scientific institutes such as the freedom of ideology, various selection of fit persons in different areas, and liberal development through scientific debate. The most important thing to Ts'ai Yuan-p'ei was selecting persons. It was the key to settle this new view of studies according to his liberal way in the management of the university. His principle for calling of the faculty was the system of merit, so only real talent and reliable learning mattered. This principle of his promoted the quality of the faculty and made the University of Peking one of the important places in the early scientific period in China. In addition, Ts'ai Yuan-p'ei improved many administrative and systematic parts of the university. For example, he induced 'the faculty management system' for democratic management and he operated 'department system' instead of 'grade system.' Besides, he established institutes for each department and induced the co-education system for the first time in China. All this reformations were the ways to guarantee the 'studies' on the basis of 'the principle of the freedom of ideology.' Ts'ai Yuan-p'ei also tried to regard students as significant members of the university admitting their autonomy. His attitude like this urged students to study harder escaping from their laziness since the Imperial University of Peking and made their autonomy guaranteed systematically. In short, his theory of reformation in the university education was something goes with the development of the age and reflect of the objective requests of the development of the educational system. It made the theoretical foundation of the development of the university education in China. In the practical field, it became the beginning to urge the ideal change in the area of knowledge as well as the establishment of the new sample in university education.
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