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한국 교회여성의 신앙양태와 여성의식에 관한 연구

Title
한국 교회여성의 신앙양태와 여성의식에 관한 연구
Other Titles
(An) Empirical Study On The Faith-Pattern And Feminist Consciousness Of Korean Church Women
Authors
李承熺
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
한국교회여성신앙양태여성의식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study, as a kind of reflection on the history of Korean Church until1 now, is to investigate the faith-pattern and feminist consciousness of Korean Church Women and to examine the relations between faith-pattern and feminist consciousness on the assumption that the feminist consciousness will show the significant differences according to the faith-pattern. Chapter 1 displays the motifs and purpose of this study. The Korean Church has built remarkable quautitative growth by the missionary passion. But the faith and consciousness are immature as compared with that growth. In other words, Korean Church has not built qualitative growth. The qualitative growth of church is closely related with mature faith. And the faith is developed by conscienization and self-maturity. Therefore this study is to show the direction of faith education for church women by the examination on the faith-pattern and consciousness. Chaper 2 represents theological presupposition, the concept of faith and feminist consciousness. And I see the faith development theory, relations between the faith development and critical consciousness on the basis of J. W. Fowler's theory. And I examine the necessity of conscientization in faith education. Chapter 3 examine the procedure, method of the study. In order to measure the faith-pattern and feminist consciousness, I use 346 church women data. The 346 church women lives in Seoul and belongs to the 7 major denomination which have on importent influence on all the Korean Churches. And a scope of age is limited from 20's to 60's. The questionaire of faith-pattern is composed of a questionaire corresponding to the framwork of J. W. fowler's theory. Arid the questionaire of faith-pattern is consisted of 26 questions, and it is composed of 3 aspects of faith. (Believing, Trusting, Doing). The questionaire of feminist consciousness is made out based upon Blanky's theory. And the questionaire is consisted of 16 questions, and it is composed of the women's problem and sexual discrimination problems in church. The collected materials are computerzied by the SPSS method. And Frequencies, percentage, standard deviation, mean, Fprobability are examined to find the faith-pattern and feminist consciousness disposition of Korean Church Women, the relations between faith-pattern and feminist consciousness and difference according to 3 variables such as denomination, age, education standard. The results are as follows: 1. The faith-pattern of Korean Church Women is appeared in the 2nd stage (conventional faith). The character of this stage follows church convention as it is. Also the feminist consciousness of Korean Church Women is appeared in the Anti-Autonomous disposition. A peculiality of this inclination is subject to depend on the authorized existence. 2. The variables affecting the faith-pattern and the feminist consciousness are denomination, age, education standard. To be concrete, the results of the research show that The Korean Christian Presbyterian Church is the most mature. And it show that the younger in age, the more educated is the most mature in faith and consciousness. 3. The faith of church women is appeared in the significant differences according to the feminist consciousness. It means that faith is related intimatly with critical consciousness. We knew, in this result, that Church Women should be educated toward maturity of faith and consciousness, and conscientization should be needed in faith education. Hence faith education need to suggest a concrete alternative and method in order to transmit mature faith to them.;본 논문은 지금까지 한국교회의 발자취를 되새겨보는 작업의 하나로 현 교회 여성의 신앙양태와 여성의식을 알아보고자 한다. 그리고 더 나아가 여성의식이 그들의 신앙양태에 따라 차이가 있을 것이라는 전제 하에 신앙양태와 여성의식의 관계를 살펴보는 것을 목격으로 삼았다. 제 1 장에서는 본 논문의 동기 및 목적을 밝혔다. 한국교회는 교회 지도자들의 선교적 열성으로 놀라운 양적 성장을 이루어왔다. 그러나 선교 2세기를 향하고 있는 오늘의 시점에서 한국교회는 신앙과 의식이라는 면에서 성숙하지 못하였다. 그리하여 신앙과 삶이 분리된 신앙유형과 자아와 의식이 성숙하지 못한 신앙인의 모습을 남았다. 교회의 질적 성장은 성숙한 신앙과 밀접하게 관련된다. 그리고 신앙은 의식의 변화와 자아의 성숙을 통해 발달한다. 따라서 본 논문에서는 신앙과 의식을 살펴봄으로서 앞으로의 교회여성을 위한 신앙교육의 방향성을 살펴보고자 한다. 제 2 장에서는 본 연구의 이론적 배경으로써 교육신학적 전제를 밝혔다. 그리고 신앙과 훼미니스트 비판의식에 대한 정의를 내렸다. 아울러 신앙발달이론 및 신앙발달과 비판의식의 관계를 Fowler의 이론을 중심으로 살펴보았다. 그리고 기독교 교육의 한 과제로서 의식화를 통한 신앙교육의 필요성을 살펴보았다. 제 3 장에서는 연구의 방법 및 절차를 다루었다. 본 연구는 한국교회 내에서 영향력이 크다고 인정되는 애장(합동), 예장(통합), 기장, 감리, 성결, 순복음에 소속된 교회여성을 조사대상자로 선정하였다. 연령의 범위는 20대-60대 이상의 교회여성으로 제한하였다. 그리고 이들에게 신앙양태와 여성의식을 알아보기 위해 작성된 설문지를 배부하고 총 346 명의 자료를 분석을 위해 사용하였다. 신앙양태의 측정도구는 Fowler의 신앙발달이론에 근거하여 준거틀을 만들었다. 그리고 다른 선행자료를 창고로 설문지를 작성하여 사용하였다. 각 문항은 인지적 측면, 정의적 측면, 의지적 측면으로 나누어 총 26개의 문항으로 구성되 있다. 여성의식의 측정도구는 진리를 인식하거나 가치를 선택할 때 여성과 남성이 차이가 있다는 Blanky 이론을 중심으로 준거틀을 만들었다. 그리고 거기에 따른 관계문헌과 별도의 선행 연구자료를 참고로 설문지를 작성하여 사용하였다. 각 문항은 여성관, 교회 성차별문제로 나누었고 총 16개의 문항으로 구성돼 있다. 신앙양태와 여성의식의 분석을 위해 수집한 자료는 SPSS방식의 컴퓨터로 전산 처리하였다. 그리고 빈도수, 백분율,표준편차, F값 등을 산출하여 연구결과를 밝혔다. 수집된 자료는 연령별, 교단별, 학력별 3개의 변인에 따라 나누어 분석하였다. 그리고 신앙양태와 여성의식간의 관계도 이와 같은 방식으로 분석하였다. 전반적인 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 한국교회여성의 신앙단계는 "관습적 신앙"(2단계)에 있는 것으로 나타났다. 이 단계는 교회의 관습이나 인습을 그대로 답습하는 미성숙한 신앙이다. 여성의식은 자율적이나 여전히 타인을 의지하면서 주체적인 존재로 나아가지 못하는 반자율적 성향(2단계)에 있는 것으로 나타났다. 둘째, 변인별 조사결과를 보면, 교단에서는 기장측이 신앙의 인지적 측면, 정의적 측면, 의지적 측면이 가장 성숙하고, 여성의식 또한 가장 진보적인 성향에 있는 것으로 밝혀졌다. 그리고 학력과 연령에서는 학력이 높을수록, 신앙 기간이 짧을수록, 연령이 맞을수록 신앙과 의식이 성숙한 것으로 나타났다. 세째, 교회여성의 신앙양태와 여성의식의 관계는 신앙단계가 높을수록 여성의식도 높게 나타났다. 이것은 신앙과 비판의식간에 어떠한 관계가 있고, 자신과 세계를 비판적으로 바라보는 의식이 신앙을 성숙하게 하는 요소임을 분명히 말해주고 있다. 신앙은 내가 누구인가, 얼마나 가치 있는 존재인가를 먼저 확실하게 깨닫는 것에서 시작한다. 이러한 의미에서 의식의 변화는 자신의 경험과 세계를 비판적으로 인식하면서 신앙발달을 촉진한다. 그리하여 온전한 자아로서 하나님의 말씀을 이 땅에 실천하며 살아가도록 도와준다. 이에 앞으로 신앙교육은 신앙적 성숙을 위한 의식화교육의 필요성을 인정하고 여기에 빠른 방법과 대안에 많은 노력을 기울여야 할 것이다.
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