View : 644 Download: 0

F. Liszt의 Piano Sonata B단조에 관한 분석적 연구

Title
F. Liszt의 Piano Sonata B단조에 관한 분석적 연구
Other Titles
(An) Analytic Study on F. Liszt's piano Sonata in B minor
Authors
최은
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
LisztPiano Sonata B단조음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 F. Liszt의 작품세계와 소나타 B단조의 주제적 소재와 변형기법 및 형식구조를 논하고 있다. 본 연구는 F. Liszt에 대한 올바른 인식과 소나타 B단조의 화성적인 측면보다는 전체적인 곡의 구조를 살펴보고 주제변형기법을 통한 단악장 소나타의 특징을 연구함으로써 연주에 대한 이해를 돕는 것을 목적으로 한다. F. Liszt(1811~1886)는 진정 19세기가 낳은 낭만주의 시대의 소산이다. 또한 그는 급진적이고 새로운 형식과 화성의 음악적 개념으로 많은 논쟁의 대상이 되었다. 그의 유일한 피아노 소나타 B단조는 낭만주의의 모든 요소들이 함축되어있는 거대한 소나타로 피아노의 걸작이 많이 작곡된 바이마르시기에 작곡되었다. 이 곡은 여러 악장의 요소들을 포함하는 단일악장으로 되어 있는데. F. Liszt는 760마디 곡 전체에 성격이 다른 5개의 주제적 소재들을 사용하여, 주제변형기법(Thematic transformation)을 구사하고 있다. 각 소재들은 전곡을 통해서 음형적, 선율적, 성격적 그리고 단편적으로 응용되어 나타나며, 리듬의 확대와 축소, 선율적인 유사, 음정의 변화, 성격적인 변형 및 전위 등 다양한 변형을 하고 있다. 이 소나타의 전체적인 형식구조는 소나타형식의 특징인 빠름 - 느림 - 빠름의 3부분 형식으로 구분되어 있다. 제Ⅱ부인 느린 중간부를 중심으로 제Ⅰ부에 서주와 제시부 및 발전부를, 제Ⅲ부에는 재현부와 발전부 및 coda를 포함하고 있다. 조성적인 면에 있어서 제시부(제Ⅰ부)의 제1주제와 제2주제는 b단조 - D장조이고, 재현부(제Ⅲ부)의 제1주제와 제2주제는 b단조 - B장조이며, 느린 중간부(제Ⅱ부)는 b단조 - F^(#)장조로 구성되어, 관계조와 동주조 및 딸림조를 보여주는 전통적인 고전 소나타의 조성을 따르고 있다. 이 곡은 혁신적인 기교적 특징을 통하여 관현악적 효과를 거두고 있으며, 곡 전체에 통일성을 부여하는 주제변형기법을 성공적으로 이끌고 있는 곡으로 가장 힘든 해석적 실험으로서의 자리를 차지하고 있다.;In this thesis F. Liszt's musicalities; thematic elements, technique of thematic transformation and formal structure in his work B minor Sonata are carefully examined. This study is attempted to recognize Liszt properly and help to play B minor Sonata by inquiring into its thematic transformation and focusing on the whole structure of it which is composed of a single movement. The veritable fruit of nineteenth century Romanticism in music is F. Liszt(l811-1886). He, as an innovator of genius who carried forward radical new musical concepts of form and harmony, is also devoted to one of the most controversial. Piano sonata in B minor the only piano sonata he composed is a culminant one including all the elements of romanticism, and was composed in Weimar years when many masterpieces of piano music had been done. It consists of a single movement which contains the elements of multiple movements form. He uses freely the technique of thematic transformation, using characteristically different five thematic elements. Being applied melodically, characteristically and fragmentarily, in cyclical type five thematic elements runs through it and they are transformed diversely by the method of augmentation, diminution of the rhythm, melodic similarity, variation of interval and inversion. The whole formal structure is formed as the typical characteristics of sonata: Allegro - Andante - Negro. Centering around the slow 2nd section, it includes introduction, exposition and development in the 1st section; recapitulation, development and coda in the 3rd section. It adheres to classical tonal structure: 1st theme of the 1st section is b minor and 2nd theme D major- Relative Key -, 1st of the 3rd section b minor and 2nd B major- Parallel Key -, the 2nd section F# major- Dominant Key. In this,He obtains orchestral effects through peculiar technique and successfully uses thematic transformation which gives coherence. It holds its position as one of the most severe interpretative tests.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE