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모방이 도움 행동에 미치는 영향

Title
모방이 도움 행동에 미치는 영향
Other Titles
Imitation and its social effects: Adult's imitational approach to children's helping behavior
Authors
박진희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
성인을 대상으로 한 선행 연구들에서 모방은 사회적 의사소통의 기능을 발휘하고 호감 증진과 라포 형성의 효과를 가져와 모방을 한 사람(mimicker) 뿐 아니라 전반적인 타인(general others)에 대해서까지 친사회적 도움행동을 이끌어내는 것으로 확인되어 왔다. 그러나 영유아를 대상으로 한 기존의 모방 연구들은 주로 기억‧표상‧학습 등 주제와 관련된 것들로, 아동의 라포 형성이나 도움 행동에 미치는 모방의 영향을 살펴본 연구는 찾아보기 어려웠다. 다만 많은 학자들이 모방을 언어 이전에 영아와 양육자 사이의 애착과 간주관성(intersubjectivity)을 형성하는 수단으로 여기고 있어, 인간의 초기 발달 단계부터 모방이 담당하는 사회적 의사소통의 역할이 추측될 뿐이다. 이에 본 연구는 성인 피험자를 대상으로 한 선행 연구들의 실험 절차를 도입하여 성인의 모방 행위가 아동 피험자와의 라포 형성 내지 이들의 도움 행동에 미치는 영향을 살피고자 시도하였다. 따라서 다소 복잡한 실험 과제에 적합한 인지 능력, 친밀도에 따른 구분된 정의 추론(justice reasoning) 특성, 명시적/ 암묵적 도움 행동 단서에의 민감성 등과 같이 비교적 높은 연령 아동의 피험자 특성이 요구되어 이상의 기준들을 만족한다고 판단되는 9∼11세 사이 아동을 본 연구의 대상으로 선정하였다. 경기도 지역 9∼11세 아동 46명을 대상으로 실시한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험 처치 전후로 실시된 IOS 수정 척도 반복 측정 결과에서 비모방 조건 아동들의 처치 후 점수가 모방 조건에 비해 증가되는 경향이 드러났다. 특히 실험자에 대한 보고에서 비모방 조건 아동들의 점수가 유의미하게 큰 폭으로 증가하여 성인 피험자 대상의 선행 연구와 상반된 방향의 모방 효과가 나타났다. 둘째, 모방 조건 피험 아동들이 비모방 조건 아동들보다 실험자가 떨어뜨린 펜을 주워주는 도움 행동을 더 많이 하였고 이러한 결과가 통계적으로 유의미하였다. 이는 성인 피험자를 대상으로 한 선행 연구와 일관된 결과였다. 셋째, 모방 조건 아동들보다 비모방 조건의 아동들이 실험자의 제안에 따라 불우한 아동들에게 더 많은 기부 행위를 보였다. 이러한 결과는 통계적으로 유의미하였으며 성인 대상 선행 연구와 상반된 방향의 모방 효과를 드러낸다. 상기의 결과는 모방의 실험 처치가 아동 피험자들에게 조건에 따른 유의미한 집단차를 유발함을 보여주는 동시에 모방과 연령의 상호작용 효과를 보여준다. 성인 피험자들에게서 도움 행동과 직접적 이득의 증가로 나타났던 모방의 사회적 의사소통 효과가 9∼11세 아동 피험자들의 발달 단계에서는 각 행동의 친사회적/친권위적 특성에 따라 서로 다른 양상의 증감 효과로 드러나는 것을 확인할 수 있었다. 이를 통해 모방의 인지적 기능에 덧붙여 사회적 기능에 대한 발달적 고찰과 자료를 제공하고, 아동 피험자들의 사회적 압력과 긴장을 해소하는 모방 기법의 응용 가능성을 모색할 수 있을 것으로 기대된다.;Previous studies have shown that imitation not only increases liking and rapport between the interactants, but also enhances demonstrator's pro-social helping behavior toward the mimicker and other people in general. Many developmental psychologists suggest that there are social functions of imitation establishing intersubjectivity between parent and their preverbal child as well. Despite the accumulated evidences supporting the positive consequences of imitation among adults, however, we can hardly find the same type of experimental studies conducted with children. Hence, this study has been done to test social and emotional effects of imitation on the child participants. To adapt previous studies which were originally for adults, children of ages from 9 to 11 were chosen to participate in this study to ensure relatively high susceptibility to explicit/implicit donation cues given by the experimenter. The results of the study conducted on 46 children of ages from 9 to 11 from Gyoungi province are as follows. First, repeated testing using the modified IOS scale before and after the trial showed the scores of the children in the no-mimicry condition increased more after the trials compared to those of the children in the mimicry condition. This statistically significant increase of the scores of the children in the no-mimicry condition after the trials is in contrast to the result from the previous study conducted on adults. Second, the children in the mimicry condition retrieved the pen dropped by the experimenter more than the children in the no-mimicry condition. This finding, unlike the first result, agrees with the result of the previous study conducted on adults. Third, the children in the no-mimicry condition donated more to the needy than the children in the mimicry condition did. This, again, contradicts the previous study conducted on adults. The results above show that age plays a role in the effect mimicry has on people, and it also shows that regardless of age mimicry/no-mimicry has different effects as a whole. Although mimicry has an effect of triggering feelings of liking and establishing of a rapport with another person in adults leading to increased likelihood of charity towards the mimicker, in children, who are still in development phase of conventional morality, the degree of pro-social/pro-authority nature of the specific dependent variables plays a role in the outcome. This study not only provides developmental analysis of the interpersonal and societal roles that imitation plays, but also it elucidates the role and the application of imitation in relieving stress and social pressures in children.
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