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ADHD 성향 아동의 정서지능이 학교생활적응에 미치는 영향

Title
ADHD 성향 아동의 정서지능이 학교생활적응에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Emotional Intelligence on ADHD Symptomatic Children's School Adjustment
Authors
이연이
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is two-folds: One is to investigate the difference of emotional intelligence and school adjustment between ADHD symptomatic children and the normal. The other is to study the influence of emotional intelligence on ADHD symptomatic children's school adjustment. The subject of the current study were 25 ADHD symptomatic children, 25 normal children and their teachers. Children were 4th~6th grade boys, and sampled from 5 elementary schools in Seoul and Kyounggi Province, Korea. The survey instruments used for this study were Conner's Attention-deficit Hyperactivity Behavior Rating Scale, Emotional Intelligence Scale and School Adjustment Scale. The data was analyzed with independent t-test and multiple regression by the SPSS 14.0 program. The result of this study is as follows: First, there was significant difference in emotional intelligence between ADHD symptomatic children and the normal. At sub-factor levels, emotional perception, emotional expression, emotional regulation, empathy were different. This result shows ADHD symptomatic children has lower emotional intelligence than the normal. Second, in school adjustment, there was also significant difference between ADHD symptomatic children and the normal and so were all sub-factor levels. It means that ADHD symptomatic children has more difficulty in school adjustment than the normal. In additional analysis to compare children's self-report and teacher rating, there was also significant difference. ADHD symptomatic children report more positively their school life thant the teacher's perspectives. Lastly, emotioanl intelligence is a significant predictor of ADHD symptomatic children's school adjustment. it explains 38% of school adjustment. Precisely, emotional perception, expression, application influence class attitude. Empathy effects all sub factors of school adjustment. Based on this research, it was suggested that therapeutic intervention for ADHD children's school life needs to be focused on emotional intelligence and be considered its different effects according to the situations.;본 연구는 학교에서 ADHD 성향을 보고하는 아동을 대상으로 이들의 학교생활적응에 있어 정서지능이 미치는 영향을 하위요인별로 상세히 알아보았다. 서울 및 경기 소재의 5개 초등학교에 재학 중인 4~6학년 남학생을 대상으로 ADHD 증상을 현저히 보고하는 아동과 정신 병리를 보고하지 않는 정상 아동을 각각 25명씩 선발하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ADHD 성향 아동이 정상 아동에 비해 더 낮은 정서지능을 보였다. 하위요인 중에서는 정서 인식, 정서 표현, 감정 이입, 정서 조절에서 그 차이가 유의미 하였으며, 정서 활용은 유의미 하지 않았다. 둘째, ADHD 성향 아동과 정상 아동의 학교생활적응 차이를 살펴본 결과, 모든 하위 요인에서 ADHD 성향 아동은 정상 아동에 비해 낮은 적응 수준을 보고하였다. 아동의 자기보고와 교사보고를 비교한 결과에서도 차이가 유의미 하였는데, 특히 교사 및 교우관계 영역에서 ADHD 성향 아동은 교사의 평가에 비해 자신의 학교생활적응을 좀 더 긍정적으로 보고하는 경향을 보였다. 셋째, 정서지능은 학교생활적응을 비교적 잘 설명하는 요인으로 설명력은 38% 정도이다. 학교생활적응의 하위 요인별로 검증한 결과, 감정 이입은 모든 학교생활적응 요인에서 유의하였고, 감정이입, 정서표현, 정서활용은 수업시간 참여 및 만족도에서 유의하게 나타났다. 따라서 본 연구 결과를 토대로 생각해보면 학교에서 ADHD 성향을 보이는 아동의 학교생활적응에 있어 정서지능은 중요한 영향을 미치며, 대인관계 상황인지 학습 상황인지에 따라 정서표현, 정서인식, 감정이입, 정서 활용은 각각 그 영향력을 달리한다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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