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L. v. Beethoven Sonata Op.53 No.21과 C. Debussy의 에 대한 연구

Title
L. v. Beethoven Sonata Op.53 No.21과 C. Debussy의 에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on Sonata op.53 No.21 of L. v. Beethoven and "L'isle joyeuse" of C. Debussy
Authors
정상희
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BeethovenSonata Op.53 No.21DebussyL'isle joyeuse
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회에서 연주된 작품들 중에서 Ludwig van Beethoven(1770-l827) Sonata op.53. No.21과 Claude Achille Debussy(1862-1918)의 를 연구한 것이다. Ludwig van Beethoven은 19세기를 대표하는 고전파의 대작곡가인 동시에 낭만주의 음악으로 이끌었던 작곡가로서 음악사에서 높이 평가받고 있다. 여러 분야의 작품을 썼지만 그중 32개의 piano sonata는 그의 음악에서 중요한 비중을 차지하고 있으며 고전으로부터 시작하여 차츰 낭만주의 형식으로 옮아가는 과정을 잘 보여 주고 있다. 본 논문의 주제인 op.53은 제 2기에 속하는 작품으로 1804년에 완성되었으며 Ferdinand Ernst Waldstein 백작에게 헌정되었다. 이 작품은 고전파 소나타의 완성과 보다 발전적인 낭만파 소나타의 출발점을 형성하는 발전적 전환기의 독창적이고 개성이 뚜렷한 중기의 대표적 작품이다. Beethoven piano sonata op.53은 전형적인 sonata form으로 된 제 1악장과 느린 악장의 역할을 담당하고 있는 Introduction과 Rondo form인 제 2악장으로 구성되어있다. Beethoven은 이 sonata를 본래 3악장으로 계획했었으나 F장조의 긴 론도인 제 2악장 대신 Introduction을 삽입하였다. Debussy는 인상주의의 대표적 작곡가로써 다수의 piano 작품을 남겼는데 그중 1904년에 작곡된 는 그의 독특한 작곡기법으로 인상주의 색채가 잘 나타나고 있는 작품이다. 전통적 조성보다는 온음음계(Wholetone scale), 5음음계(pentatonic scale), 선법(modes) 등이 사용되었으며 아직 조성에서 완전히 탈피하지 못해 tonal center가 사용되고 있다. 화성은 3도 구성 이외에 4도·5도 구성, 4·5·8도 병행화음, 증3도의 병진행, 3음이 없는 화음등이 사용되었으며 리듬은 불규칙리듬이다. 복합리듬, 템포의 잦은 변화를 통하여 사물에 대해 시시각각 변하는 인간의 주관적 감정을 표현했다.;This thesis is a study of Sonata op.53 No.21 of Ludwig van Beethoven (1770-1827), and “L’isle Joyeuse” of Claude Achille Debussy(1862-1918), which were included in the repertoire performed by the author at the Graduation Recital required for the degress of Master of Music. Being a great composer as the model classicist of the 19th century, Ludwig van Beethoven is highly appraised in the music history for his leadership in the romantic music at the same time, Among his works in various fields, 32 pieces of piano sonata, occupying a greater weight in his music life, vividly show the process of transfer from classicism to romanticism. Op.53, which is the theme of this thesis, was composed in 1824 that falls in the second period of his life and was dedicated to Count Ferdinand Ernst Waldstein. This work is the most creative and characteristic model of the middle period, which was the transition period of development formed by the accomplishment of classic sonata and the new start of more progressive romantic sonata. Beethoven's piano sonata op.53 consists of two movements : The First movement of a typical sonata form, the introduction playing the role of a slow movement, and the second movement of a Rondo form. This sonata had originally been planned for three movements, but he inserted the introduction in place of the second movement comprising a long Rondo of F major. Debussy is a model composer of impressionism. Among many piano works he left, "L'isle joyeuse" composed in 1904 is the one showing an impressionist color by his characteristic composition technique. In it, he used Wholetone scale, pentatonic scale, modes, tonal center, etc. rather than the classic tonality. He had not yet been able to break from the tonality completely and the tonal center was used. As harmony, he used not only the tertian chord but also the quartal and quintal chords, the parallel chord of the quartal, quintal, octave, and the parallel motion of the augmented triads as well as the chord without the third. By way of irregular rhythms, complex rhythms, and frequent changes in tempo, he expressed the man's subjective emotions momentarily changing by the objects.
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