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비서의 윤리경영에 대한 지각이 조직 충성 행동에 미치는 영향

Title
비서의 윤리경영에 대한 지각이 조직 충성 행동에 미치는 영향
Other Titles
The effect of secretary's business ethics on loyalty in the organization: Based on the effect of trust to Boss
Authors
임영화
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
근래 국내기업들은 윤리헌장을 제정하고 윤리경영을 선포하였지만 아직까지 내용면에서 미흡하며 윤리경영이 법규 준수 차원에만 머물고, 조직원이 공유할 핵심가치로 내면화 되지는 못하고 있다는 문제가 꾸준히 제기되어왔다. 과거 기업의 윤리적 이슈와 문제점에 대한 판단과 분석을 경영자에게만 요구하였으나 현재는 모든 구성원들에게 윤리적 과제와 윤리경영에 대한 인식을 요구하고 있다. 이처럼 윤리경영에 대한 사회적 인식이 높아지면서 기업이 윤리경영을 실천하는 것이 기업에 도움이 되는 것으로 나타나고 있다. 즉 윤리경영은 기업의 인간화를 통한 생산성의 증대를 가져오는 적극적인 제도로 인식되어, 조직구성원에게 조직과 인간에 대한 신뢰에 영향을 주어 생산 의욕을 고취시키고, 노사간의 대등한 기회의 부여 및 책임의 분담을 가능케 하며, 합리적이고 생산적인 기업문화 형성에 크게 기여한다. 또한 신뢰를 기반으로 한 경영정책은 구성원의 사기 향상과 기업에 대한 공헌도와 충성도를 높일 수 있는 계기를 마련하기도 한다. 따라서 오늘날 기업은 경영윤리와 신뢰를 기초한 인적자원을 통하여 생산성과 근로생활의 질 향상을 꾀하고, 노사 상호의존의 경영문화 기반확립을 통하여 상호공동체의 윤리경영을 구축할 필요성이 제기되고 있으며, 기업은 윤리경영 인식과 조직 구성원의 충성심을 강화하여 기업 손실을 줄이고 사회와 소비자로부터 좋은 평가를 받음으로써 기업의 이윤을 극대화하는 방안을 모색하고 있다. 특히 비서직 종사자들의 경우 조직 내 다른 어느 직종보다도 직속 상사와 밀접한 관계에서 업무가 이루어지는 직무 특성을 가지고 있어 윤리경영에 대한 인식 및 조직과 상사에 대한 충성심은 매우 중요한 요소이다. 즉 상사와 비서간에 형성되는 업무 관계와 인간적인 면에서의 신뢰와 충성심은 상사를 효율적으로 보좌하기 위하여 그 어느 직종보다 강조된다고 볼 수 있다. 일반적으로 비서들은 고위직에 있는 경영자나 관리자를 보좌하게 되는데 이러한 계층은 특히 조직의 윤리경영 의사결정에 깊이 관여하게 된다. 비서들은 업무를 통하여 상사의 올바른 판단과 행동을 최측근에서 관찰하고 경험함으로써 상사에 대한 신뢰를 형성하고 나아가 상사와 조직에 대한 충성심도 높아지게 됨으로써 조직성과와 생산성 향상에 기여할 수 있다. 그러나 이러한 관계에 대한 체계적인 연구는 아직 부재하다. 이에 이 연구에서는 비서의 윤리경영에 대한 지각을 통하여 조직의 충성심에 어떠한 영향을 미치는지 실증해 보고 아울러 윤리경영과 충성심의 관계에서 비서의 상사에 대한 신뢰관계가 충성심에 어떠한 매개효과를 주는지 알아보고자 한다. 이를 위해 윤리경영과 상사에 대한 신뢰 그리고 조직 충성행동에 대한 선행 연구를 통해 변수들 간의 연관성을 검토하고, 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였다. 설문조사는 서울지역의 윤리경영 헌장 또는 기업윤리 헌장을 선포한 기업에서 근무하고 있는 현직비서들을 대상으로 2006년 8월 16일부터 11월 6일까지 실시하여 103부를 최종분석에 사용하였다. 자료 분석은 사회과학분야에서 널리 활용되고 있는 SPSS 12.0 Version을 이용하여 실증 분석하였다. 분석방법은 자료의 빈도를 파악하기 위한 빈도분석, 타당도 검증을 위한 요인 분석, 신뢰도 분석을 위한 내적 일관성(Cronbach-α) 검사를 실시하였으며 또한 가설검증을 위해 회귀분석(regression analysis)을 실시하여 연구 결과를 도출하였다. 이러한 연구가설의 검증에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 윤리경영에 대한 지각이 조직 충성행동에 영향을 미치는가를 검증하는 연구가설에서는 윤리경영 지각이 비서의 조직 충성행동에 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 즉 비서의 윤리경영에 대한 지각이 높을수록 조직에 대한 충성도가 높음을 알 수 있다. 둘째, 윤리경영에 대한 지각이 조직의 충성행동에 미치는 영향에 있어 상사에 대한 신뢰의 매개효과를 검증하기 위하여 Baron and Kenny(1986)가 제시한 방법을 사용하여 검증하였다. 따라서 윤리경영에 대한 지각과 상사에 대한 신뢰가 조직에 대한 충성도, 윤리경영에 대한 지각 그리고 상사에 대한 신뢰에 유의한 영향을 미치는 지에 대해, 상사에 대한 신뢰의 정도가 매개변수 역할을 수행하고 있다는 것이 검증되면서, 지각된 공정성은 동일시 정도를 거치지 않고 독립적으로 조직 충성행동에 영향을 미치는 부분이 존재하는 것으로 나타났다. 즉 효과는 완전매개(complete mediation)가 아닌 부분매개(partial mediation)인 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 비서의 윤리경영에 대한 지각을 통하여 상사에 대한 신뢰가 조직 충성행동에 미치는 영향을 파악하고 기업윤리경영의 중요성을 강조함으로써 비서의 업무향상 및 성과를 향상 시킬 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 첫째, 윤리경영에 대한 요인인 단기적 이익과, 결과 중시 요인과 공정성 그리고 윤리교육 요인이 구성원들의 조직 충성행동에 영향을 미친다고 나타났다. 이는 기업의 윤리경영이 제도적으로 구비되어 있거나, 기업윤리에 관한 교육이나 행동 지침이 제시될 때 비서의 조직에 대한 충성행동은 높아진다는 것을 보여준다. 둘째, 윤리경영에 대한 지각이 높은 비서는 상사에 대한 신뢰도가 높게 나타났다. 이는 상사의 윤리적 경영방식과 공정한 정책 수행 그리고 상사가 비서를 배려해주며, 능력을 인정해 줄 때 비서는 상사와 조직에 대해 충성심이 높아진다는 것을 알 수 있다. 기업의 윤리경영 정책에 따른 조직 구성원의 지각은 조직성과 및 생산성과 직결되며 또한 조직 구성원의 충성행동과 상사와의 신뢰관계에 중요한 영향을 미친다는 결론을 내릴 수 있다. 또한 비서직 종사자들을 중심으로 윤리경영에 대한 지각과 상사에 대한 신뢰가 조직 충성행동에 미치는 영향을 실증적으로 밝혔다는 점에서 개인뿐만 아니라 조직 측면에 여러 가지 유용한 시사점을 갖는다.;Currently, many domestic companies establish the codes of business ethics or regulations and declare to apply ethics management. However, its practical application to the workplace is still insufficient and the ethical management exists as one of the codes, but not practically being used. Consequently, much of today's business ethics is not geared toward the practical needs for the workers in organization. Evaluating and analyzing ethics management have traditionally been the domain of managers and however, the involvement to the ethical issues and ethics management is required to all members in the organizations today. Especially, the involvement in ethics management and being loyal to the boss and company are more crucial for secretaries than any other workers since they should work very closely with leaders and managers. The trust and loyalty to the boss and the company are the most primary factors for secretary to effectively assist the boss in the workplace and in human network rather than any other occupations. The major role of a secretary is to provide assistance to leaders and managers, who are deeply involved in the decision making process particularly for the ethics management in the organization. By minutely observe the behaviors and the decisions of the boss and by taking their duties around him or her, secretary will have trust and loyalty to the boss and the company. However, the systematic study for this relationship between secretary and boss is insufficient today. The purpose of this study is to ensure the outcome of secretary's involvement into ethics management and to learn the mediation effect of reliable relationship between secretary and boss on the loyalty to the boss. As with the observation of ethics management and boss trustworthiness and the study of the examples of loyalty to organization, I established study model and hypothesis. The survey is conducted to the present secretaries who are working in the company which set the code of business ethics in Seoul from August 16th, 2006 to November 6th, 2006. The full survey data set in this study included 103 responses. The research data is analyzed with SPSS 12.0 Version. The analysis methods in this study include frequency analysis, factor analysis, Cronbach-α examination. To examine the hypothesis, regression analysis and t-test are used to generate the outcome of this study. The outcome of the hypothesis examination is summarized as follows. First, the perception on ethics management may affect secretary's loyalty to the organization. Means, those secretaries who more perceive ethics management show more loyalty to the organization. Second, to examine the mediation effect of secretary's trust to the boss when the perception on ethics management may affect secretary's loyalty to the organization, the method represented by Baron and Kenny(1986) are used. Therefore, the perception of ethics management and trust to the boss affect loyalty to the company. Accordingly, this study suggests that loyalty and trust to the boss may affect loyalty to the organization through the secretary's perception to ethics and emphasize the corporate ethics management to improve secretary's work and performance. First, such factors as short-term profits, outcome centered work, fairness and training for ethics may affect the worker's loyalty to the organization. those companies, who have more systematic ethics management and training program & the codes of ethics, tend to have more loyal secretaries to the organization. Second, such secretaries who more perceive ethics management show more trust to the boss. This shows that when the boss manages ethical management and fair policy implementation and the boss is more considerable to the secretary's performance, the secretary would be more loyal to the organization. Consequently, individual worker's perception on business ethics management is directly related to the organization power and productiveness of the organization and substantially affect trust to the boss. Since the survey is conducted to the present secretaries to learn the effect of the perception of ethics management and loyalty to the organization, it is significant in both individuals and organization.
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