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F. Mendelssohn의 "Six organ sonatas Op. 65"에 관한 연구

Title
F. Mendelssohn의 "Six organ sonatas Op. 65"에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on of Felix Mendelssohn-Bartholdy : with emphasis upon his organ sonata No.6
Authors
온경원
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
F. MendelssohnSix organ sonatas Op. 65Sonata No. 6 D minor음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis is to inspire an understanding of the organ music of Felix Mendelssohn-Bartholdy(1809- 1847) through a study of his work . Mendelssohn' s . which was composed and published in 1844-1845, occupy a unique position in the history of organ literature, This works appeared at the time of 90 years after the death of J.S.Bach and significantly preceded the virtuosic, descriptive works of the next generation. The style of the Sonatas is inextricably interwound with early 19th century improvisational practices, simultaneously incooperating Barouque, Classic and Romantic elements. In (Six Organ Sonatas op. 65), Mendelssohn reveals his improvisational practice, which is under his own expert control and the result of the study of J.S.Bach' s music. And he shows veneration to J.S.Bach by using the Lutheran Chorale and the Fugue, which were often used by J.S.Bach. With his incredible talent as a keyboard artist, at that times he pursued a double career as a pianist and organist. In England, as well as Germany and Switzerland, Mendelssohn played many organs and was truly interested in the instrument. As a result, Mendelssohn had a profound influence on English organbuilders and the symphonic organs of the next generation. From the remarks above, this thesis concludes that Mendelssohn is a masterful musician who established his own style under the influence of J.S.Bach and the Romantic wave.;본 논문은 Felix Mendelssohn-Bartholdy(1809~1847)의 의 연구를 통해 그의 오르간 음악을 이해하는데 그 목적이 있다. 이 작품은 총 6곡의 오르간 소나타들로 구성되며 1844년부터 1845년사이에 작곡되고 출판되었다. 이 작품은 J.S.Bach의 사후 90년에 등장하여 그 이래로 미진하게 이끌어져 오던 오르간 문헌의 역사상 중요한 위치를 차지하는 작품으로 여겨짐과 동시에 역량과 기교의 대기들에 의해 펼쳐지는 다음 세대의 오르간 음악에 선두적 역할을 하는 작품으로서의 그 가치가 높이 평가된다. 선조들의 음악 양식에 지대한 관심을 갖고 연구에 충실했던 작곡가 Mendelssohn은 이 작품에서 19세기 초기의 즉흥 연주 양식과 함께 바로크, 고전 및 낭만적 요소들을 혼합하여 나타내고 있다. Mendelssohn은 이 작품을 통하여 지나친 낭만주의적 색채와 감상이 자제되어 있는 즉흥 연주 양식과 J.S.Bach의 음악에 대한 관심과 연구의 결과를 이 작품을 통하여 표현하고 있으며, Bach가 즐겨 사용했던 Chorale과 Fugue양식 및 그 외 Bach의 오르간 음악 양식들을 차용함으로써 Bach의 음악에 대한 경외심을 단적으로 드러내고 있다. Mendelssohn은 건반악기 음악가로서 경이로운 재능을 가진 사람으로 그가 그 시대에 피아니스트와 오르가니스트의 두가지 직업을 병행했었다는 사실로 볼 때 그가 가졌던 오르간에 대한 관심은 결코 놀랄만 한 것이 아니며 실제로 그는 영국, 독일 및 스위스 등에서 많은 오르간을 연주하였고 그들 악기에 대한관심도 대단하였다. 결국 Mendelssohn은 영국 오르간 제작에 박차를 가할 계기를 제공함과 동시에, 곧이어 등장할 교향악적 오르간의 제작에도 영향을 끼치게 된다. 위와 같은 사실을 종합해 볼 때 Mendelssonhn은 Bach음악과 그의 선조 음악가들의 전통적인 기법에 기초하여 낭만적인 음악의 영향 하에서 그 나름대로의 독자적 양식을 만들어 낸 음악가라고 할 수 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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