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Igor Stravinsky의 "Movements(1959)" 분석 연구

Title
Igor Stravinsky의 "Movements(1959)" 분석 연구
Other Titles
(A) Study on Igor Stravinsky's "Movements(1959)"
Authors
박미선
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Igor StravinskyMovements음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Igor Stravinsky(l882 ~ 1971) has left various forms of music-from Primitivism and Neoclassicism to Serialism in his whole life. This Study aims at analyzing "Movements(l959) for Piano and Orchestra" from among serial pieces composed from 1951 to 1966. He is an outstanding musician who, influenced not only by Anton Webern(1883 ~ 1945) but also by Alban Berg(1885 ~ 1935) and Ernst Krenek(1900 ~ ), composed serial music since 1950-using permutation (changing order of the tones on purpose) and rotation(systematical1y and continuously reordering the given tones) technique. Besides, what he basically used in his twelve-tone technque is the combinatorial features and the concepts like secondary set which is made of the complementary hexachords from other set-forms, which Milton Babbitt(l916 ~ ) had defined in detail. He suggested another musical frontier in serial world through his own set extension techniques though he was influenced by the theories of several musicians in twelve-tone technique. "Movements"(l959) consists of five movements and four interludes, having the mutually different instrument arrays. Remarkably it was the first fruit-to use the rotation technique very systematically since "Threni"(1958), and he applied this technique to six large-scale pieces down to his ''Requiem Canticles"(l966). Its serial structure in which one set is a basic unit in the whole piece shows that it omits third and takes second and perfect fourth or fifth as its main intervals, and the pitch class set(012678), part of all-combinatorial hexachords and the pitch class set(012) which is not superficially prominent, also part of all-combinatorial trichords are dealt as basic segments in horizontal and vertical texture of the whole piece. First, third and fifth movements mainly show the various serial technique including the hexachordal transposition-rotation and the permutation. Second and fourth movements are mainly built with the contrapuntal texture by a complete set. In addition, instrumentation and dynamics also play an important role in formal structure throughout the whole movements. In rhythm, the features throughout the whole piece can be multirhythm, combination of polyrhythm in vertical and horizontal site, and asymmetric rhythmic grouping and etc.; furthermore, continuous metric change, non-traditional combination of the instruments, and contrastive changing timbres on various progression of small ensemble groups are the features of the whole piece.;Igor Stravinsky(1882~1971)는 그의 전생애를 거쳐 원시주의, 신고전주의, 음열주의, 그리고 Jazz적 음악에 이르기까지 다양한 양식의 악곡을 남겼다. 본 연구는 Stravinsky의 1951년에서 1966년 사이에 작곡된 음열 작품들중 1959년에 쓰인 piano와 orchestra를 위한 "Movements"의 구성적 특징을 분석·고찰한 것이다. 1950년대 초부터 음열 작품을 쓴 Stravinsky는 Anton Webern(1883~1945)의 영향 뿐 아니 라 Alban Berg(1885~1935), Ernst Krenek(1900~) 등에 영향받아 음열에서 음들의 순서를 의도적으로 바꾸는 방법인 permutation(순열) 기법과 주어진 음열의 음도들을 조직적, 그리고 연속적으로 재배열하는 rotation(회진) 기법을 사용한 대표적인 작곡가이다. 이외에도 Stravinsky는 Milton Babbitt(1916~)이 체계적으로 정의한 combinatoriality(조합)의 특성과, 다른 set-form으로부터 나온 complementary(보완적인) hexachord의 형성으로 이루어진 secondary set 등의 개념들을 자신의 12음 음열 기법에 기초로 사용하였다. 이처럼 Stravinsky는 12음 음열 기법에 있어서 여러 작곡가들의 이론들에 영향을 받았으나, 그는 그 나름대로의 음열 확대 기법들을 사용하여 음열 세계의 또 다른 음악적 가능성을 제시한 작곡가이다. "Movements(1959)"는 각기 다른 악기 배열로 구성된 5개 악장과 4개의 Interlude로 이루어져 있으며, 특히 이곡은 1958년 "Threni"에서부터 사용한 rotation 기법을 매우 체계적인 방법으로 사용한 첫작품으로, 이 기법은 그의 1966년의 "Requiem Canticles"까지의 큰 규모의 6곡에 적용되었다. 한 음열이 전 악장에 기본으로 사용된 "Movements"의 음열 구조는 3도 음정이 생략되었고, 2도와 완전4(=5)도 음정을 중심으로 형성되며, 이 음열의 중심 segment(분절)인 all-combinatorial hexachord중 pitch-class set(012678)과 표면적으로 나타나 있지 않은 all-combinatorial trichord중 pitch-class set(012)는 전곡의 수평·수직적 구성의 기본 segment로 다루어진다. Hexachordal transposition-rotation 및 permutation을 포함한 다양한 음열 기법은 주로 제 1, 3, 5악장에 나타나며, 제 2, 4악장에서는 완전한 set에 의한 대위적 texture가 주를 이룬다. 이러한 음열 기법 이외에도 악기법(instrumentation)과 강약(dynamic)은 전 악장의 형식 구조면에서 중요한 면을 담당한다. 리듬의 면에서는 multirhythm, polyrhythm의 수평, 수직적인 결합과 asymmetric한 리듬의 grouping등이 전 악장을 통한 리듬적 특징이 되며, 연속되는 박자 변화, 비전통적인 악기 조합, 작은 ensemble group의 다양한 진행에 의한 변화있는 음색의 대비 등이 전곡을 통한 특징이 된다.
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