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제품혁신 프로젝트 팀의 기술적 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
제품혁신 프로젝트 팀의 기술적 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A study on the factors that affect a technical performance of product innovation project teams
Authors
강아영
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 급변하는 환경 속에서 기업들은 경쟁사들보다 빠르게 새로운 기술을 개발하는 데에 주력하고 있다. 특히 주목되는 제품혁신 분야는 과거부터 빼놓지 않고 다양하게 연구되어 오고 있는 영역이다. 새로운 기술을 설계하고 개발한다는 것이 기업이 내놓는 제품의 품질을 향상시키고 비용을 절감하며 고객만족을 증대시켜 결과적으로 지속적인 경쟁우위를 갖게 한다는 것이 과거 사례와 학계연구를 통해 검증됨에 따라 기업 경영자의 입장에서 볼 때 더 나은 기술을 빠르고 효율적이며 더 효과적으로 개발해야 한다는 것은 최고의 관심사가 되었다. 제품혁신의 연구흐름을 살펴보면 제품혁신 성과의 결정요인과 관련된 연구가 대다수이다. 그러나 제품혁신의 기술적 성과 결정요인에 대한 연구가 활발하게 진행되고 업계에서도 연구에서 지적하는 내부환경 차원의 결정요인들을 만족시켰음에도 불구하고, 제품혁신 프로젝트의 기술적 성과가 증진되지 않는 문제가 발생하였다. 즉 현재까지 이루어진 많은 신제품 혁신 연구가 실제로 신제품 혁신 성공에 미친 영향은 매우 미미하다는 지적이 대두되었다. 이러한 한계점은 대부분의 연구들이 마케팅과 연구 개발의 관점에 편중되어 논의되었기 때문이다. 제품혁신을 수행하는 프로젝트는 ‘팀’이라는 조직구조로 실행되기 마련으로, 최근 제품혁신을 수행하는 프로젝트 팀은 조직 내에서 제품 개발을 효과적으로 관리하기 위한 중요한 메커니즘으로 알려져 왔다. 따라서 제품혁신을 수행하는 프로젝트 팀이 중점적인 연구 관심의 대상이 되어야 할 필요가 있다. 그러므로 본 연구에서는 제품혁신의 기술적 성과에 영향을 미치는 결정요인들을 파악하고 이에 제품혁신 프로젝트를 수행하는 팀의 조직구조적인 특성을 결합하여 통합적인 인과관계를 밝히고자 한다. 기업의 생존여부를 결정하는 제품혁신 프로젝트 팀의 기술적 성과에 영향을 미치는 성공요인과 실패요인을 기존 연구를 통해 살펴보고, 각 결정요인들을 프로젝트, 조직, 개인특성, 프로젝트 리더쉽 차원으로 세분화한다. 나아가 팀 효과성의 요인으로 분류되는 팀의 네 가지 특성요인을 매개변수로 판단하여 모형을 통합시켰다. 또한, 연구에서 제시하는 모형의 인과관계를 밝히는 것에서 나아가 팀의 특성요인 중 하나인 팀 워크에 영향을 미치는 요소로 팀 응집성과 팀 역할 균형의 통합적인 영향력에 대해서도 실증적인 검증을 하였다. 본 연구는 제품혁신 프로젝트 팀의 성과를 증진시키는 요인들이나 구성원의 기능 역할이 완벽하게 구성되어 있음에도 불구하고 성과가 성공하지 못했던 이유를 알려준다는 점에서 의의를 가진다. 이것은 팀 워크와 관련된 많은 연구에서 팀 응집성을 거론한 연구에 비해 다소 부족했던 팀 역할 균형 부분에 대한 실증적인 검증이 특히 제품혁신 프로젝트 팀을 중심으로 이루어졌다는 면에서 의미가 있다. 분석 결과 제품혁신 프로젝트의 기술적 성과에 직접적인 영향을 미치는 네 가지 팀의 특성요인 중 팀 워크가 기술적 성과에 가장 민감한 영향력을 미치는 요인으로 검증됨에 따라 조직에서는 제품혁신을 수행하는 프로젝트 팀에서 만족시켜야 할 요소들의 상대적 중요도를 파악할 수 있다. 즉 프로젝트 팀의 네 가지 특성요인 중 팀 워크의 정도를 높였을 경우 다른 특성요인의 정도를 높였을 때보다 기술적 성과에 긍정적인 영향을 많이 끼치게 되며 반대로 팀 워크가 떨어지면 다른 특성요인의 정도가 떨어졌을 때보다 기술적 성과에 크게 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 그러므로 조직은 이와 같은 사실을 활용하여 제품혁신 프로젝트의 기술적 성과를 효과적이고 효율적으로 증진시키는 방안을 마련할 수 있을 것이다.;In today’s fast changing environment, companies are focusing on how to develop innovative technologies at a faster speed than their competitors. One of the most noticeable areas is product innovation, an area where continuous research of various types has been conducted throughout history. It has been proven through past experiences and academic research that if a company succeeds in engineering and developing a new technology, then it will most naturally upgrade quality of a company’s products, which also cuts the costs and increases customer satisfaction, ultimately resulting in sustainable competitiveness within the market. Thus, leaders of the corporate scene are increasingly interested in how to speed up the process to efficiently and productively come up with better technologies. Recent research trends for product innovation show that most studies are focused on the subject of what factors decide the performance of product innovation. Yet, despite all this research on factors that affect the performance, and despite all subsequent efforts by the industry to satisfy these internal environmental aspects, the problem still remained that technical performance of product innovation projects could not be drastically improved. In other words, the many studies that have been conducted for product innovation up-to-date turned out to be insignificant for the success of product innovation. This limited performance arises from the studies having had placed too much emphasis on the standpoints of marketing and R&D. Normally, a project for product innovation will be organized into an organizational structure of a ‘team’. Recently, a project team that carries out product innovations has been known as an important mechanism within the organization to manage product development in an effective way. Therefore, the project team that carries out product innovation should become the focus of studies. Consequently, in this study, it is our goal to figure out the factors that affect the technical performance of product innovation, and also to look at the organizational traits of the team carrying out this innovation project to find out the combined cause-and-effect relationship in these two. The study examines the success and failure factors that affect the technical performance for these product innovation project teams that ultimately decide the survival of a company. It also breaks down these decisive factors into categories of projects, organizations, personal traits and project leadership. The study further moves on to integrate the model by determining the parameters from four particular properties that are differentiated by a team’s effectiveness. In addition, the study not only reveals the cause-and-effect relationship of the model that this study suggests, but also execute quantitative analysis for combined effect of team cohesion and team role balance, both factors that affect teamwork. This study is significant in that it looks at the reasons for why a project’s performance may still not be successful, despite ideal settings that supply product innovation project teams with factors that seemingly improve the performance and with perfect members’ function roles. This is noteworthy since many studies related to teamwork on the subject of team cohesion do not have enough tangible proof regarding the importance of a team role balance. Yet, this study stands out in that it attempts to exemplify this fact with substantial proof with focus on these product innovation project teams. The results show that among the four traits that directly affect the technical performance of product innovation teams, teamwork is most sensitive to the performance. Organizations may therefore induce the relative importance of each factor that a product innovation team needs to satisfy. In other words, when a project team increases the emphasis on teamwork, the technical performance has a more positive result compared to when emphasis is put on other factors. On the contrary, when teamwork is not considered with importance, this may have an even greater negative effect on the performance than when other facts are pulled out of the picture. Hence, when organizations utilize this fact, they may find ways to effectively and efficiently enhance the technical performance of product innovation projects.
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