View : 1628 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김민진-
dc.creator김민진-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:21Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:21Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000020886-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179651-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020886-
dc.description.abstract현대에서 활자는 그저 출판물이나 인쇄문에 찍혀진 글자라는 의미보다는 여러가지 정보수행이 가능한 정보가치를 지닌것 이여야 한다. 그러한 개념에서 한글 서체는 전산화되었다. 그러나 한글은 가로세로 조합글이라는 형태에서 오는 복잡함 때문에 서체가 영문처럼 간단하고 쉬운 방법으로 만들어지지 않는다. 1바이트 한글 폰트체계를 이용하면 64자 기본자만으로 모듈을 구성해 그 모듈의 스페이스(Space)에 각각의 음소를 집어넣어 한글을 만들며 만여자가 넘는 한글의 조합을 그려낼 수 있다. 그러나 이미 2바이트 한글 체계에 익숙해져 버려 대중화 시키기가 힘들다. 따라서 2바이트 폰트체계는 본문체로 많은 다양한 정보를 저장하고 공유하는 문자코드로 사용하고 1바이트 폰트체 계는 시각적인 욕구를 만족시켜줄 수 있는 그래픽 서체로 구분하였다. 옹근글자체는 중심선이 문자중간에 자리잡고 있어 전체글에서 라인을 읽어 낼 수 없다. 따라서 시선을 잡아주는 역할을 하지 못해 헤드라인으로서 제 구실을 다하기 위해 볼드하게 사용되었다. 1바이트 폰트체계로 한글을 만들려면 필연적으로 어떤 형태든 모듈이 나오는데 이러한 모듈을 적절히 이용하면 라인이 생겨 시선을 잡아주는 구실을 한다. 디티피(DTP desk top publishing)가 확산되고 있고 그라픽 전산서체의 필요성의 높아져 가고 있다. 출력도 투루타입 (true type) 이나 아도브 타이프 매니져 (ATM. adobe type manager) 라는 방식으로 깨끗한 출력을 받을 수 있다. ATM서체와 TT서체로 컴퓨터를 가진 사람은 누구나 개인용 서체를 만들어 깨끗한 출력을 할수 있게되었다. 기존의 보급형이 아닌 개인용 서체의 출연을 가능케 하였다. 편집의 요소는 문자적인것과 비문자적인 것-그림-으로 나누어져 왔다. 문자는 구체적인 정보를 주고 비문자적인 그림은 시각적인 이미지를 잡았다. 글자도 그림의 요소이며 그림에서 중요한 구실을 한다. 글자가 가지는 이미지는 전체 디자인의 이미지 결정에 매우 중요한 역할을 한다. 이미지 설정에 서체는 중요한 위치를 차지하며 전체 이미지를 잡아주는 헤드라인을 64자로 완성할 수 있으므로 전용서체의 가능성을 보여주었다. 1바이트 서체를 그대로 2바이트 서체로 변환해주는 새로운 프로그램(FONTWORK)의 개발중이다. 그렇게 되면 한글의 구조적인 문제가 해결돼 더 많은 이미지의 서체를 간편하게 구현할 수 있게 될 것이다. 한글 글자꼴의 이미지에 역점을 두어 연구함으로써 제작방식이 비교적 간단한 조합 글자체 체제의 1바이트 형식을 취하여, 본 연구자는 전산코드 입력하에 글자의 형태적인 다양함을 수용하여 서체를 통한 다양한 이미지 시각화를 위해 글자꼴(letter type)을 제시함으로써 1바이트 한글 서체 디자인의 한 방향을 제시하고자 하였다.;Today, a letter is not only a medium for transferring a message but it also functions as a computer code that convey information. In this notion, Hunguel has been computer-codified. However the coding of Hunguel is not as simple as the linear alphabet, because Hunguel is made of both vertical and horizontal symbols. The 1-byte font system in Hunguel can generate more than 10,000 possible compositions by constructing modules with 64 consonants and vowels, embedding required phonemic symbols into modules. Up to now, a 2-byte system has dominated the Hanguel-coding system and it has blocked the successful emergence of a 1-byte system. It would be desirable if a 2-byte system could serve for as a main copy for storing the code and sharing the data, which is large in terms of size and variety. Then a 1-byte system would support the graphic letters in headlines or sub-headlines to meet the visual needs of readers. The central line in Ong Guen Geul (contractdletters in the 2-byte system) is located in the middle of letter, which hampers readers from catching consistent central lines. Due to failure of providing the reader with a collinear view in the 1-byte system, letters are bolded as an alternative way when they are used in headlines. In the 1-byte font system, modules are the natural outcomes of its coding process. With deliberate manipulation of these modules, an editor can provide collinear lines to his or her readers to focus their view on the headlines. The need for graphic use letters is growing with the proliferation of DTP(Desk Top Publishihg). TT(True Type) and ATM(Adobe Type Manager) have also succeeded in providing perfect print-outs for their users. These new changes have triggered the emergence of personal fonts that have evolved fron existing open fonts. Editing can be divided into two major arts-a verbal and a visual. The verbal component transfers specific messages to readers, while the visual component provides related visual images. Letters are important elements and play a significant role in the visual image because the whole image of editing is quite dependent upon the recognized image of letters. My study shows the important role of letters in establishing desirable images for the whole text and the possibility of using personal font for setting image headlines with 64 basic symbols. The new framework is under development that can directly convert 1-byte font into 2-byte font or vice versa. We expect that the coding deficiecy of Hanguel will be solved with the development of the new framework mentioned above. My research emphasizes the image of letter type using the type of the 1-byte system. There would be a few differences in typing method compared with the suggested letter type in this study. Therefore it should be understood as the letter type for image visualization rather than for processing large amounts of information efficiently. Hopefully the letter type I suggest for image visualization would initiate various other Hanguel letter types as computer codes and show one possible alternative of Hunguel design.-
dc.description.tableofcontents논문개요 목차 = 1 Ⅰ. 서론 = 3 1. 연구의 목적과 의의 = 3 2. 연구의 방법과 한계 = 4 Ⅱ. 본론 = 6 1. 옹근글자 조합글자 = 6 2. 미와 실용가치 = 7 3. 네모틀과 탈네모틀 = 9 4. 1바이트 폰트( 1bite font ) = 15 5. 폰토그라퍼 = 16 6. 키배열 = 17 7. 출력 = 20 8. 어플리케이션 = 22 Ⅲ. 이미지( image ) = 24 1. 구성적 이미지 = 24 2. 자유로운 이미지 = 27 Ⅳ. 작품 = 30 1. 꼭지( Kkokji ) = 30 A. 키 맵( key map ) = 30 B. 쌤플 텍스트( sample text ) = 36 C. 어플리케이션( application ) = 39 2. 쌤플( Sample ) = 44 A. 키 맵( key map ) = 44 8. 쌤플 텍스트( sample text ) = 49 C. 어플리케이션( application ) = 51 Ⅴ. 결론 = 56 1. 결론 = 56 2. 참고문헌 = 58 ABSTRACT = 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2827757 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject한글폰트-
dc.subject디자인-
dc.subject1바이트-
dc.subjecthanguel-
dc.title1바이트 한글폰트 디자인-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated1bite hanguel(korean letter type) font design-
dc.format.page61p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 생활미술학과-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE