View : 772 Download: 0

북한의 조조합영사업 연구

Title
북한의 조조합영사업 연구
Other Titles
Study on North Korea's Joint Venture Business between North Korea and Korean Residents in Japan
Authors
이진희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 북한학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
일본은 한때 북한의 제2교역상대국이었으나 2000년대에 들어서 북·일 경제관계가 계속 악화되고 있다. 이러한 현상은 2000년대에 들어서 일본인 납치 문제와 핵 및 미사일 문제 등 정치외교적인 문제가 대두되면서 나타난 것이 아니라 1990년대 중반 이후부터 이미 나타나기 시작하였다. 따라서 본 연구에서는 2000년대에 들어서 더욱 부진한 북·일 경제관계의 원인을 조조합영사업의 실패로 보고, 북·일 경제교류에서 조조합영사업이 등장하게 된 배경과 실패원인을 북한을 중심으로 살펴보고자 하였다. 북·일 경제교류는 1956년 9월 중국 다롄(大連)을 경유한 북·일 간접교역으로 시작되었고, 1962년 11월 북·일간 정기화물선이 취항됨으로써 실질적인 직접교역이 이루어지게 되었다. 이러한 북·일 관계에는 처음부터 구조적인 문제가 있었다. 미국과 소련을 중심으로 한 냉전체제 상황과 이와 관련된 북·일 양국간에 국교정상화과 이루어지지 않고 있었다는 점이다. 여기에 북한의 채무문제가 더 있다. 1970년대에 들어서면서 북한은 한국의 빠른 경제성장에 자극을 받아 신규 중화학공업기지 건설을 급격하게 추진하고, 이 과정에서 서방의 선진 자본과 기술을 적극적으로 도입한다. 그런데 1973년 10월 제1차 오일쇼크가 발생하자 북한은 이에 영향을 받게 된다. 원유가격이 인상하자 북한이 도입한 플랜트의 기자재 및 원료 가격이 급등한 것이다. 이로 인하여 1974년 후반에는 대금결제 지연 상황이 나타나기 시작하고, 그 후 채무는 계속 누적되면서 결국 북한의 구조적인 문제가 되어버렸다. 북한의 채무지불 지연 및 불이행 문제가 지속되자 일본 기업들은 북한과의 경제교류에서 손을 떼기 시작하였고, 북한은 외부로부터 투자를 끌어들이기 위하여 1984년 9월 8일 합영법을 제정·공포하였다. 단순교역을 통한 서방국가의 자본 및 플랜트 도입에서 직접투자유치를 통한 기술·경영기법의 도입으로 경제개방의 폭을 확대한 것이다. 그러나 북한의 합영법은 기본적인 사항만을 담고 있어서 서방 선진국의 투자를 기대하는 것은 무리였다. 재일조선인의 경우에는 합영사업에 대한 경험도 없고 주로 소규모의 서비스 업종에 종사하고 있어서 이렇다 할 실적을 거두지 못하자, 1986년 2월 28일 김일성은 합영사업 기본방침을 발표하고 조총련을 이 사업에 뛰어들게 함으로써 조조합영사업이 된 것이다. 북한이 조조합영사업을 통하여 희망했던 투자 중점대상은 공업·운수·건설·과학기술·관광사업 등이었으나 조조합영사업은 대부분 경공업 부문이나 서비스 부문에 집중되었다. 이와 같이 조조합영사업이 2차산업에 집중되어 있는 이유는 2차산업의 경우 사업규모가 크지 않아도 되고, 자금회수가 비교적 빠르며, 어려운 기술을 필요로 하기 않기 때문이다. 이러한 조조합영사업은 1990년대에 들어서면서 부진하게 된다. 북한은 건국당초부터 구소련과 중국의 대규모 원조 공여를 계속적으로 받아 국가건설을 해왔다. 그러나 1980년대 말 사회주의권의 붕괴 이후 에너지 자원 등 원조를 제대로 받지 못하면서 북한의 석유소비량은 점점 감소하였고, 이는 공장가동을 비롯한 전반적인 경제운영에 어려움을 주는 동시에 당시 북한에서 추진되었던 조조합영사업에도 동일한 영향을 미쳤다. 또한 조총련계 재일조선인들이 기업경영에 대한 충분한 경험이 없는 상황에서 북한당국의 편의에 따른 기업경영태도가 조조합영사업의 장해요인으로 작용하였다. 합영법을 제정하고 기타 세칙들을 정하였지만 경제운영에 있어서 이전부터 행해오던 북한의 태도는 변화가 없었고, ‘공동출자·공동경영’의 합영사업은 ‘공동출자·북한단독경영’의 합작사업으로 변하게 되었다. 북한당국의 개별 기업에 대한 지나친 간섭은 조조합영사업 추진에 어려움을 더했다. 마지막으로 일본과의 관계가 정상화되지 않은 상황에서 북한의 테러행위 및 낮은 대외신용도는 일본 내에서 부정적으로 작용하였고, 이는 북한이 여타 후진국처럼 경제사정을 고려한 무역보험이나 관세 등에 대한 혜택을 받지 못하게 만듦으로써 조조합영사업은 더욱 난항을 겪게 되고 결국 실패하게 되었다. 조조합영사업의 실패는 같은 직접투자사업인 개성공단사업에 적용해 볼 수 있다. 조조합영사업 추진시 범하였던 오류를 재검토함으로써 개성공단사업과 북한의 향후 변화 및 남·북 관계, 더 나아가 북·일 관계에서 좋은 결과를 낳을 것으로 기대할 수 있다. 북·일 관계가 회복되면 북·일 관계정상화를 통하여 대규모 수교자금을 경제발전 투자재원으로 활용하고, 일본기업들의 경제력은 북한 경제발전에 많은 역할을 할 것으로 기대된다.;Although Japan was once North Korea's second largest trading partner, economic relations between North Korea and Japan has continued to aggravate since the early 2000s. This was not triggered by political and diplomatic debacles such as North Korea's abduction of Japanese citizens, nuclear and missile crisis in 2000, but already appeared in the mid-1990's. Thus, economic relations of North Korea and Japan became more sluggish after 2000 to the failure of Joint Venture Business between North Korea and Korean Residents in Japan(Jo-Jo Joint Venture Business). This thesis is to examine the background of Jo-Jo Joint Venture Business that happened during economic exchange of the two countries, and the causes of the failure mainly due to North Korea. Economic exchange between North Korea and Japan commenced in September 1956 from indirect trade passing through Dalian, China and substantial trade was enabled by the opening of regular cargo liner routes in November 1962. The relationship of North Korea and Japan had structural problems from the beginning. Amid the Cold War led by the United States and the Soviet Union, the relations between the two countries had not been normalized. Furthermore, the issue of North Korea's debt existed. Entering the 1970's, North Korea was prompted by South Korea's fast economic growth to push forward the construction of heavy chemical industrial complexes. During this process, North Korea actively brought in capital and technology from Western countries. However, the first Oil Shock occurring in October 1973 had impact on North Korea. Oil price hike led to soaring prices of plant equipments and raw materials that North Korea had introduced. Consequently, settlement delay began to appear in late 1974 and accumulated debt has since become a structural problem plaguing North Korea. As North Korea's settlement delay and default persisted, Japanese companies started to step out of economic exchange with North Korea. Meanwhile, Pyongyang enacted and promulgated the Joint Venture Law on September 8, 1984 in order to attract foreign investment. It suggested that North Korea attempted to expand the scope of economic opening from simply introducing Western capital and plants through trade in the past to bringing in technology and management techniques by inducing direct investment. Nevertheless, it was too much to expect investment from the Western developed nations with the Joint Venture Law only covering basic matters. Since most of Korean residents in Japan lacked experience in Joint Venture Business and were engaged in small-sized service business, the Joint Venture Law failed to yield tangible outcomes. In response, on February 28, 1986, Il-Sung Kim announced the basic guideline for Joint Venture Business to encourage Korean residents in Japan to join such projects, which eventually turned into Jo-Jo Joint Venture Business. In particular, North Korea hoped to see foreign investment coming into such industries as manufacturing, transportation, construction, science and technology and tourism. In reality, however, Jo-Jo Joint Venture Business concentrated mostly in light industry and service sector. Concentration of Jo-Jo Joint Venture Business in the secondary industry took place because the secondary industry didn't necessarily require a large size of business and sophisticated technology, also because it promised a relatively short cycle of retrieval of investment. Such Jo-Jo Joint Venture Business became stagnant in the 1990's. From the beginning, North Korea built the nation receiving a large amount of aid from China and the Soviet Union. In the wake of the collapse of socialist states in the late1980's, energy resources and other aids hardly reached North Korea, decreasing its oil consumption continuously. Such situation influenced North Korea's overall economic conditions including the operation of factory, and had the same impact on Jo-Jo Joint Venture Business driven forward at that time. Also, while Korean residents in Japan didn't have much experience in corporate management, the North Korean authorities applied corporate management policy inconsistently to their advantage raising obstacles to the operation of Joint Venture Business. Although Pyonyang enacted the Joint Venture Law with detailed regulations, it maintained its past attitude toward economic operation and Joint Venture Business initially claiming to be 'joint investment and joint management' degenerated into 'joint investment and single-handed management by North Korea'. Excessive interference in individual companies added difficulty in pushing ahead with Jo-Jo Joint Venture Business. Lastly, while the official relationship with Japan had yet to normalize, North Korean terrorist acts and low international confidence had negative effects within Japan. Moreover, these factors hindered North Korea from enjoying benefits involving trade insurance and tariffs given to other underdeveloped nations taking into account their economic conditions, sending Jo-Jo Joint Venture Business floundering ever more and leading it to a failure in the end. The failure of Jo-Jo Joint Venture Business can be applied to the Gaeseong Industrial Complex Project, another scheme for attracting foreign direct investment. By reviewing errors committed in executing Jo-Jo Joint Venture Business, we can expect better outcome for the Gaeseong Industrial Complex Project, for future change in North Korea, and an its relationship with South Korea and finally with Japan. The normalization of the relation between North Korea and Japan will lead to a large amount of fund for trade that can be utilized for the economic development of North Korea. The economic capability of Japanese corporations can also play an important role in the process of development.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 북한학협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE