View : 10 Download: 0

디지털편집디자인에서 목판인쇄의 이미지를 응용한 아날로그감성 표현연구

Title
디지털편집디자인에서 목판인쇄의 이미지를 응용한 아날로그감성 표현연구
Other Titles
A Study on Expression of Analog Sensitivity such as Wooden Printed Images in Digital Editorial Design
Authors
박원정
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회에 있어서 디지털(Digital)은 21세기를 읽는 코드이다. 반도체 및 컴퓨터에서 시작된 디지털화의 물결이 통신, 가전 등 전자ㆍ정보 산업 전반으로 파급되는 가운데 기술융합과 IT의 발전을 촉진하면서 전 산업에서 이른바 ‘제 2의 산업혁명’으로 불리는 디지털 혁명이 일어났다. 디지털 기술의 발전은 과거에는 경험할 수 없었던 환경을 제공하고 있으며, 그 변화는 빠르고, 정확함을 바탕으로 그 절대적인 가치를 인정받고 있다. 이제 디지털이라는 용어는 사회ㆍ문화적인 현상으로 자리 잡고 있다. 이에 따른 새로운 매체의 출현은 예술의 표현방식뿐만 아니라 사회 전반의 가치를 변화시켰고, 사회와 문화의 갖가지 현상을 고스란히 담아내는 디자인 분야와 출판 시장에도 많은 변화를 가져왔다. 정보를 체계적으로 기록하고 구성하며, 복제(인쇄)함으로써 구체화되고 보존 가능했던 출판물들이 데이터베이스로 집적되어 전자적인 방식으로 제어되고 있다. 뉴미디어를 이용한 이른바 ‘전자책’이라는 신매체가 등장하고, 기존의 출판매개물(종이책)에 발전된 그 기술을 적용함으로써 제작과정상의 획기적 변화(기존의 전통적 출판과정을 아날로그적 양태라고 볼 때 상대적으로 디지털적 양태로 변화된 환경을 말함)를 야기 시키고 있다. 이러한 새로운 정보기술의 출현과 함께 등장한 디지털편집디자인은 컴퓨터그래픽 프로그램을 이용한 편집디자인을 말하며, 이는 기술이 지닌 본질적인 특성을 예술의 영역에 채용한다는 점에서 예술의 한 분야로 인식되고 있다. 그러나 컴퓨터그래픽을 중심으로 이루어지는 작업은 매우 단순화된 제작과정으로 그 표현의 한계를 드러냈다. 최근 대부분의 정보와 이미지를 다루는 방법이 모두 디지털화 되면서 아이디어 발상의 방법이 새로운 소재와 요소를 만들어내는 방식보다는 기존에 다양하게 제공되는 소스들의 혼합이나 변형 및 조합에 의한 디자인 방식이 두드러지고 있다. 대상에 대한 상상력에 있어서 소스의 범위 안에서 스스로의 능력을 제한 받는다는 사실과, 보다 유연한 사고를 갖지 못한다는 데에 그 문제가 있다. 여기에서 발생되는 문제는 다름 아닌 독창성의 문제인 것이다. 많은 디자이너들이 같은 소스와 제작시스템의 한정된 기술을 이용하여 디자인 결과물을 만들어내기 때문에 작품의 전체적인 분위기나 구체적인 표현기법 등에 있어서 동일, 혹은 유사해 보이는 문제점이 드러났다. 그러나 디지털편집디자인에 대한 최근 몇 년 사이의 새로운 움직임은, 디지털 기술에 의존하는 작업방식에 대한 반대 여파로 아날로그적인 것, 아날로그감성을 추구하는 방향으로 움직이고 있다는 것이다. 구체적으로 이러한 움직임은 그리드의 해체와 비구조적 표현, 디지털의 픽셀 이미지를 이용한 다양한 실험적 표현, 비정형적이고 수공예적인 감성과 질감이 느껴지는 표현 등의 작업방식으로 나타나고 있다. 한때 작업의 빠른 속도와 편리성, 그리고 기교에 열광했지만, 결국 사람의 감성을 자극하는 것은 이들과는 다른 문제라는 점을 인식하기 시작한 것이다. 디지털의 부정적인 측면이 대두되고 있는 상황에서, 디지털에 대한 반작용으로 기계적인 것에서 인간적인 것으로 돌아가려는 움직임이 나타나게 되었고, 자연이 가진 힘에 대한 새로운 인식과 인간을 위한 것이 무엇인가에 대한 문제에 관심의 초점이 맞춰지면서 디지털과는 반대되는 개념인 아날로그, 아날로그감성의 필요성이 대두된 것이다. 아날로그감성은 디지털 기술로는 충족될 수 없는 내적 가치로써, 인간 본연의 감성과 인간 중심의 사고를 뜻하며, 이는 이 시대의 또 다른 가치로 부각되고 있다. 아날로그감성은 디지털에 비해 물리적인 발전은 미흡하지만, 물질이나 수치로 표현할 수 없는 인간 근본적인 것에 대한 추구로써, 따뜻함과 편안함, 여유로움, 안정 등과 같은 정서로 나타나고 있다. 이러한 아날로그감성은 디지털의 일방적 주류에 적응하지 못하고 지쳐가는 사람들에게 편안한 안식처가 되고 있다. 이러한 현상은 디자인에서도 예외가 아니다. 디지털 기술로 지속적인 발전을 하고 있지만 아무리 뛰어난 디자인이라도 그것을 선택하는 사용자는 결국, 아날로그적 인간이기 때문이다. 이에 본 연구자는 이러한 이론들을 바탕으로 하여 ‘디지털편집디자인에서 목판인쇄의 이미지를 응용한 아날로그감성 표현연구’를 논제로 하는 작품을 진행하고자 한다. 구체적으로 디지털편집디자인의 구성요소 중 이미지의 표현연구에 중점을 둘 것이며, 아날로그감성 표현을 위하여 전통적이고 자연적인 소재인 목판인쇄의 이미지를 응용할 것이다. 또한 이를 디지털편집디자인의 요소에 효과적으로 적용하기 위하여 기술적인 측면에서 이미지 변환 등의 실험을 통한 새로운 표현 방법의 한 예를 제시하고자 한다.;Digital technology is the code of the 21th century in modern society. Since the introduction of semiconductor and computer, digital wave has affected telecommunication, electronics and overall electronic information industries, which promoted technology fusion and IT development, which led to digital innovation, that is so-called 'the second Industrial Revolution'. Digital technology provides us with the environment that was never possible in the past and such change has been proved its absolute value for its rapidity and accuracy. The term 'digital' is used in every aspect of our social and cultural phenomena. Arrival of new media accordingly changed not only the ways of artistic expression but also the overall social values, which also affected design that captures various aspects of the society and culture. Such phenomenon didn't exclude publishing market. Information is recorded and organized systematically and duplicated(printed) to be more specified; and preserved publications are now accumulated in database and controlled electronically. So-called 'electronic books' using new media have been introduced and the technology is used to existing publications(printed books), which causes radical changes(considering the existing traditional analog publication process, digital process is relatively new) in the publication process. Digital editorial design, introduced along with the new information technology, indicates editorial design using computer graphics, which is considered a new field of art that adopts the nature of technology into art. However, computer graphics-oriented process is a very simple process, which already reached its limit of expression. As most information and image process are digitalized, range of ideation tends to be limited to mix, modification and combination of existing sources, rather than creating new materials and elements. The problem may lie in that imagination and creativity are limited to the range of sources; and more flexible thinking is needed. The issue herein is no other than originality. Since majority of designers use the same sources, same programs, and limited techniques to produce design, many design outcomes tend to have similar style, or even use the same technique which make them look the same or similar. Moreover, principles and standards are neglected then only speed and techniques are considered important. However, the path of digital editorial design for the past few years seems to move to analog style and sensitivity against digital based process. Although many were impressed by its rapidity, facility and techniques, people eventually came to realize that appealing to human emotions was a different story. Due to negative aspect of digital technology, the reaction to turn to human from machine was emerged; as a new realization on the power of the nature and what are actually good for human being became the center of attention, necessity of analog sensitivity against digital technology became an issue. Analog sensitivity is an inner value that can't be fulfilled by digital technology, which indicates innate emotions and human-oriented thinking brought out as another value today. Although analog sensitivity is behind digital technology in terms of physical advancement, it pursues human basics that can't be expressed by objects or numeric values: it can express human sentiment including warmth, comfort, latitude, stability, etc. Such analog sensitivity becomes a comfortable haven for those who can't adjust to one-way digital mainstream and get jaded by it. Such phenomenon doesn't exclude design. Although digital technology continues to grow, it all comes down to analog people who choose and use the design, no matter how excellent the design may be. Therefore I would like to work on a piece based on these theories to 'study on expression of analog sensitivity such as wooden printed images in digital editorial design'. I will focus on image expression among digital editorial design elements, and use traditional and natural materials such as wooden printed images to express analog sensitivity. In addition, I will present an example of a new way of expression through technical image alteration in order to apply it to digital editorial design elements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE