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L. v. Beethoven의 Piano Sonata, Op. 2 No. 2와 B. Barto´k의 Suite, Op. 14에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven의 Piano Sonata, Op. 2 No. 2와 B. Barto´k의 Suite, Op. 14에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on L. v. Beethoven's Piano Sonata, Op. 2 No. 2 and B. Barto´k's Piano Suite, Op. 14
Authors
李惠蘭
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. v. BeethovenPiano SonataB. Barto´k
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 대학원 졸업연주회에서 연주된 작품들 중에서 L.v.Beethoven (1770-1827)의 Piano sonata, Op.2 No.2 와 B.Barto´k(1881-1945)의 Suite, Op.14를 연구한 것이다. 이 연구는 각 작품의 구조적 분석을 통하여 작품의 특징과 필요한 학문적 근거를 제시함으로써 각 작곡가의 음악을 이해하고 이들 작품을 연주하는데 도움을 주기 위한 것을 목적으로 한다. 연구의 내용은 각 작곡가의 Piano작품의 특징과 작품 분석으로 분류하여, 작품의 특징에서는 작곡가의 양식에 대한 특성과 Piano 작품의 특징을 고찰해 보았고, 분석에서는 각 악장별로 형식, 선율, 리듬, 화성을 중심으로 연구하였다. L.v.Beethoven의 Piano Sonata, Op.2 No.2는 초기 작품에서 두드러진 고전파 전통을 따르고 있는 것으로 그당시 소나타 구성이 3악장으로 된 반면에 모두 4악장으로 구성되었다. 제 1 악장은 대조되는 2개의 주제를 가진 전형적인 소나타 형식의 곡이다. 제 2 악장은 저음부에서 주제가 스타카토로 반주되는 악장이다. 제 3 악장은 고전적인 미뉴에트(Minuett) 대신에 스케르쪼(Scherzo)를 사용한 곡이다. 제 4 악장은 Beethoven이 가장 즐겨쓰는 론도(Rondo)형식이며 초기 작품을 대표할만한 곡이다. 전체적인 작품내용은 상승하는 음계, 아르페지오, 셋잇단음표, 스타카토의 사용이 두드러지며 과감한 전조를 사용하였다. B. Barto´k의 suite, Op.14는 1916년의 작품이며, 리듬과 선율등에서 민족적 색채를 띠고 있는 4개의 악곡으로 구성되어 있다. 제 1곡, 3곡, 4곡은 3분 형식으로 되어 있으며, 제 2곡은 론도형식으로 되어있다. 이 곡에서 나타나는 민속적인 2박자계의 리듬은 제 1 곡과 제 3곡을 지배하며, 지속음(pedal point)과 오스티나토(ostinato) 음형도 두드러지게 나타난다. 제 2곡에서는 중 3화음의 분산화음적 음형이 특징적으로 나타난다. 제 4곡은 느린 곡으로 ♪♩♩♪ 리듬이 주로 사용된다. 선율은 온음음계적 진행과 반음계적 진행, 중 4도 음정이 사용되었다. 그밖에 중심축 체계와 황금분할의 원리, 템포와 잦은 박자의 변화도 나타나고 있음을 알 수 있다.;This thesis is attempted to study the details of Ludwig van Beethoven's (1770-1827) "Piano Sonata, Op. 2. No. 2" and Be´la Barto´k's (1881-1945) "Suite, Op. 14" which were performed for the writer's graduate recital for the partial fulfillment for the Master of Music degree. The aim of this paper is to help those who want to understand and perform these pieces, so systematic analysis, characteristics and academic basks of each pieces are represented. This paper is composed of two parts, one is the features of piano pieces of each composer and the other is analysis of the above - mentioned pieces. In the first part, it represent the two musicians' composing patterns and features in their piano music. And in the second part, it analyse the movements of each pieces on the bases of style, melody, rhythm, harmony and structure. Beethoven followed the tradition of classical music in his piano sonata, Op.2 No.2, which was distinctive in his early working years. This sonata consists of fourth movements. while ordinary ones consist of third movements at that time. The first movement has the typical Sonata form, which has two apposite themes, In the second movement, the theme is developed with staccatos on the bass part. The third movement is a scherzo instead of classical minuett. And the fourth movement is a rondo style, which Beethoven liked very much. And this movement is eminent in his early composing. Generally speaking, the features of this sonata are ascending scales, arpeggio, staccato and bold transitions. Be´la Barto´k's suite, Op.14, which has rhythm and melody of folk music, was composed in 1916 and consists of four parts. Except the second part - a rondo, it is composed in ternary form. Two beats rhythms of folk music, pedal point and ostinato appear in the first and third parts. In the second part arpeggio figuration of augmented triad is presented distinctively. In the slow fourth part, rhythm is mainly used. In melody, pentatonic and chromatic scale, augmented 4^(th) are used. And axis system and Golden Section, shifting in tempo and rhythm often appear.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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