View : 15 Download: 0

학생과학탐구올림픽대회 초 · 중등 참가자들의 평가를 통한 대회의 개선방향 모색

Title
학생과학탐구올림픽대회 초 · 중등 참가자들의 평가를 통한 대회의 개선방향 모색
Other Titles
Suggestion for the Improvement of Tournament based on the Systematic Evaluationof Elementary School Students and Middle School StudentsParticipating in Science Inquiry Olympic
Authors
손서연
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
학생들이 탐구능력을 키우고 과학에 대한 흥미를 가지도록 하기 위해서는 현재의 학교 교육만으로는 부족하다. 이러한 학교 과학 교육의 취약점을 보완하기 위한 방법 중 하나가 탐구능력 고양에 목적을 둔 학생과학탐구올림픽대회이다. 본 연구에서는 과학탐구올림픽 단위대회인 과학탐구실험대회와 자연관찰대회에 참가했던 초등학생과 중학생을 대상으로 대회에 대한 인지도와 각 대회별 프로그램에 대한 의견 및 대회 참여의 만족도와 과학적 파급효과를 설문지를 통해 조사하고 학교 급별 차이를 분석하여 다음 대회가 나아가야 할 방향을 제안함으로써 보다 나은 대회로의 발전에 도움이 되고자 하였다. 대회의 평가 결과는 다음과 같다. 첫째, 대회의 인지도 면에서 두 대회 모두 중학생들이 초등학생들보다 대회에 대한 높은 인지도를 나타냈고, 특히 자연관찰탐구대회의 인지도는 두 학교 급별로 통계학적 유의미한 차이(p< .01)가 나타났다. 둘째, 대회 프로그램에 대하여 참가 초·중등 학생들은 두 대회 모두 프로그램이 적절하였다는 긍정적인 평가를 보였는데, 특히 자연관찰탐구대회를 통한 과학적 사고력 증진에 대하여 중학생들이 더 긍정적으로 평가하고 있어 두 학교 급별로 통계학적 유의미한 차이(p< .01)를 보였다. 셋째, 참가자들은 두 대회 모두 높은 참신성을 가진 대회였다고 평가하고 있었으나 실력발휘에 있어서는 과학탐구실험대회에 참가한 중학생들이 실력 발휘를 잘한 것으로 나타나 학교 급별 통계학적 유의미한 차이(p<. 01)를 보였다. 또한 이번 대회를 통해 모두 긍정적인 과학적 파급효과를 기대한 다고 나타났는데, 과학탐구실험대회의 경우 초등학생이 학교수업과 연계성이 높은 대회라고 생각하고 있어서 학교 급별로 통계학적 유의미한 차이(p< .01)를 나타냈다. 이와 같은 조사 결과를 토대로 하여 다음 대회의 발전을 위한 개선방향을 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 대회 인지도를 높이기 위해 교사가 동기 유발과 흥미를 제공해 줄 수 있도록 대회에 대한 자료들을 제시해 주고, 학생들이 가장 많이 이용하는 인터넷 포털 사이트를 통한 홍보가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 대회와 학교 수업과의 연계적 프로그램을 구축하고 학생들의 대회에 대한 부담을 줄여주기 위하여 학교 학사계획에 준거하여 대회 개최시기를 결정해야할 것이다. 셋째, 참여자들의 대회 만족도를 높이기 위하여 대회 활동 시간을 충분히 제공해주고, 실수 없이 완벽하게 대회를 준비하여 개최하여야 할 것이다.;In current schooling system, it is insufficient that enhance students' inquiry abilities and interest students in science. Science Inquiry Olympic(SIO) is one device to complement week point of school education in science. This study conducted to the elementary school students and middle school students who participated in Subordinate ones of the SIO, Science Inquiry Experiment Tournament(SIET) and Natural Environment Inquiry Tournament(NEIT). Recognition of the tournaments, opinion about each tournament program, participants' satisfaction, and the scientific ripple effect are searched by survey. And then analyzed scholastic difference among schools. At the conclusion, this study offers a suggestion for the better tournaments. The results are as follows: 1. Middle school students showed high level of recognition than elementary school students. Especially, there were statistically significant difference(p<.01) in recognition of NEIT. 2. Both elementary and middle school students evaluated that two tournament had been elaborately prepared, and also there were meaningful difference(p<.01) in terms of statistics about scientific improvement through NEIT. 3. Participants considered two tournaments as an up-to-date method of estimation. In the aspect of show their real ability, however, there were statistically meaningful difference(p<.01) in SIET. Besides everybody expected positive scientific ripple effect through the tournaments, SIET showed meaningful difference(p<.01) in connection with school work. Based on these results, the main study suggests improvement measures for the better tournaments as follows: 1. It is necessary to distribute information materials to teachers who will motivate students and inspire their interests for the promotion of tournaments' recognition up. At the same time, it needs to put an advertisement in favorite internet potal site among the students. 2. The tournament should create connective program with school education and determine the period according to the school plan, in order to lessen students' stress when they take part in the tournament. 3. It is require to assign plenty of operation time to the participators for taking their satisfaction. Moreover, making an intensive preparation without mistake is essential.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE