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전략적 품질 경영 시스템의 주요성공요인에 관한 연구

Title
전략적 품질 경영 시스템의 주요성공요인에 관한 연구
Authors
金貞希
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
품질경영시스템CSF방법론성공요인
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
경쟁력의 원천은 주로 가격과 품질로 나누어진다. 우리기업들은 이제까지 주로 가격을 경쟁의 무기로 삼아 세계시장에서 생존해왔다. 그러나, 임금이 싼 동남아시아 여러국가와 중국의 개방으로 우리나라도 이제는 가격경쟁에서 밀려날 수 밖에 없게 되었다. 또한 최근 기업환경의 급격한 변화에 따른 국내외적인 경쟁이 극으로 치달음에 따라 이에 대처하기 위한 여러가지 기업전략이 개발되고 있고 또 이에 대한 관심이 집중되고 있다. 따라서 이제는 가격이 아닌 품질을 전략적 경쟁무기로 삼아 당당히 세계시장에 진출해야 할 때가 온 것이다. 품질의 중요성은 오래전부터 업계나 학계 모두에서 강조되어 왔으나 정작 그 효과는 기대이하로 나타나고 있다. 이것은 품질을 단순히 생산현장의 문제로만 여겨온 기존의 편협한 품질관리에서 비롯된 것으로 분석할 수 있다. 여기서 우리는 좀 더 근본적인 품질문제를 다루는 품질경영의 필요성을 절감하게 되는 것이다. 품질경영은 기존의 품질관리와는 달리 품질정책과 같은 보다 근본적인 문제와, 경영철학이나 기본사고방식과 같은 정신적인 측면에 중점을 두고 기존의 가치관을 바꾸어 나가는 것을 말한다. 품질경영을 보다 효과적으로 각 기업에서 실현하기 위해 전략적 품질경영시스템의 개발이 절실히 요구되기 때문에 본 논문은 기존의 여러 방법론 중 주요성공요인기법(Critical Success Factors: CSF)을 선택하여 품질경영을 실현하기 위해 기업의 최고경영자들이 생각하는 주요성공요인이 무엇인가를 밝혀보는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 조사방법은 문헌연구와 이를 바탕으로한 면담법과 설문조사를 토대로 중소제조기업을 대상으로 실증분석을 하였다. 즉, 최고경영자들의 학력, 업종, 품질경영의 인지여부, 성별이 주요성공요인을 결정하는데 영향을 미치는가를 살펴보고, 중소제조기업의 최고경영층이 생각하는 품질경영의 주요성공요소가 무엇인가를 추출해낸다. 설문자료의 통계분석에는 문항의 내적 일관성을 측정하기 위한 신뢰도 분석, 기본 자료의 분류를 위한 빈도분석, 품질경영의 구성요소간의 관계를 규명하기 위한 상관관계분석, 각 구성요소에 있어서의 여러 문항이 크게 어떤 요소로 나뉘어 지는가를 알아보기 위한 요인분석, 업종, 학력, 품질경영의 인지여부에 따라 응답이 차이가 나는지를 알아보기 위한 T-test, 리커트 합산척도법을 이용하여 문항의 중요순서등을 결정하였다. 이상과 같은 분석을 통해 추출한 품질경영의 주요성공요소를 아래에서 정리하여 보면 다음과 같이 요약할 수 있다. ◁그림삽입(원문을 참조하세요)▷ 본 논문은 기존의 문헌에서 학자들이 주장해 왔던 품질경영의 성공요인이 실제 기업의 최고경영층에게 제대로 전달이 되고 있고, 또 기업에 적용되는 가를 알아보는 첫번째 실증분석이라는 것에 큰 의의를 둘 수 있다. 그러나 연구의 범위가 중소제조기업에 국한된 문제점 또한 가지고 있기 때문에 앞으로 이루어지는 연구는 범위를 더 확장하여 다른 업종으로 까지 확대되어야 하며, 중소기업뿐만 아닌 대기업도 고려하고 기업의 여러 환경변수까지 고려한 품질경영시스템 개발에 관한 연구가 이루어져야 할 것이다.;Competitive power in a market can be achieved from low prices and/or good quality. Domestic firms have managed to survive in international marker using low prices as their weapons. However, cheap labor prices of many Southeast Asian Countries and the open-economy policy of China are now forcing domestic firms out of the price competition. Besides, competitions from both insides and outsides of the country become moore and more intensified as a result of rapid changes in business environments. To cope with that situation, new strategies are developed and become the center of firms interests. It's the time to make inroads into the world markets using quality as a strategic weapon to win the competition. The importance of quality has been emphasized in both academic and business fields, but in practice, it has received less concern. This could be analyzed that existing quality control(QC) has considered quality as just a problem in production field. By that reason, we recognize the need of quality management(QM) which considers quality as a fundamental management strategy. QM could be differed from existing QC, because QM changes existing point of view on the basis of mental side such as quality strategy, management philosophy and principle of thinking. To attain QM more effectively in each company, the development of strategic QM system is required. Therefore, this study sets a purpose to realize what top managements in companies think as critical success factors of QM, using CSF(Critical Success Factors)method. The methodology of this study consists of literature research and empirical analysis using data collected from interviewing and questionnaire. Medium and small sized manufacturing companies are the subject of this study. This study first tests the hypothesis that decision for CSFs of QM comes from types of business, top management's scholastic abilities, sexes and recognition state of QM. Second, this study finds the CSFs of QM that top managements of midium and small sized manufacturing companies. Following statistcal analysis were performed; reliability test to test internal consistency of each question, frequency analysis to classify the data, correlation analysis to examine the relationships among ciritical factors of QM, factor analysis for classifying cirtical factors, t-test to examine whether different recognition stages of QM create different answers. Following CSFs of QM are found. 1) Management philosophy of attaching great importance to customer and customer satisfaction. 2) Creation of atmosphere that attach great importance to technology. 3) Philosophy of honesty and faithfulness. 4) Positive thinking and creation of atmosphere that help with each other. 5) Rearmament of entrepreneur spirit. 6) Need on recognition of partnership between labor and management. 70 Participation and will of top management. 8) Principle of Participation of entire member. 9) Harmony of innovation and continuous improvement. 10) Establishment of overall quality-related system. 11) Recognition of need on ISO-9000 series. This study deserves a significance because it's the first empirical analysis to examine whether or not CSF of QM are well recognized to top managements and well applied to companies. First, its subjects are limited to medium and small sized manufacturing companies. Future studies could contain much wider ranges of companies such as big companies. Also, move variables of business enviromnents can be considered to develop better QM system in future studies.
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