View : 17 Download: 0

Franz Liszt의 Missa choralis 분석연구

Title
Franz Liszt의 Missa choralis 분석연구
Other Titles
(A) Study on Missa choralis of F. Liszt
Authors
趙慶娥
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
LisztMissachoralisFranz
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Franz Liszt는 낭만시기에 활동한 작곡가로 미사, 오라토리오, 시편, 코랄작품 등 다수의 종교음악을 남겼는데 미사는 그의 종교음악에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 연구는 Liszt가 남긴 다섯곡의 미사와 한 곡의 레퀘엠을 대상으로 미사 전반에 걸친 특징을 종합하고 Missa choralis 의 형식, 선율동기적 소재, 음계와 조성, 화음과 종지형, 그리고 대위적 처리등 음악의 구성적인 면을 고찰한 것이다. Liszt 미사의 악장구성은 전형적인 5개의 통상문(ordinary)으로 되어 있는데 Missa choralis 또한 그 구성을 따르고 있다. 음계는 장단음계를 바탕으로 선법, 반음계 등이 쓰였는데 Missa choralis매서는 장단음계와 여러 선법, 이 음계들의 사용에 의한 부분적인 반음계적 진행이 사용되었다. Gregorian chant의 선율을 미사의 동기적, 선율적 재료로 즐겨 사용한 Liszt는 반복음과 순차진행이 많은 선율진행과 동형진행, 응송형 진행과 함께 leitmotive, motto theme, cross motive등의 동기적 전개를 이용하기도 하였다. Missa chroralis에서는 Gregorian chant의 동기적, 선율적 재료와 함께 위에 언급된 선율진행적 특징이 사용되었으며, leitmotive가 나타났다. 미사의 각 악장, 각 부, 각 부분에 따라 조성이나 선법성이 명확히 부각되며 단순한 화음진행이나 Ⅳ 계통 화음진행 등의 조성적 화음진행 이외에도 선법적인 화음진행이 포함되어 있는데 Missa choralis에서도 이런 진행이 사용되었다. 미사에는 일반적인 종지이외에도 선법적 종지, 확대된 변격종지, 감화음에 의한 반종지등이 사용되었는데 Missa choralis에서는 이외에도 neopolitan chord에 의한 종지등이 쓰였다. 동기적 소재의 모방, fugue적 도입, 응송형, 부분이나 전체가 화음형으로 되어 있는 진행이 Missa choralis와 미사 전곡의 특징이 된다. Liszt의 미사는 후기낭만적인 요소인 반음계적 진행. 조성의 잦은 변화, 여러 유형의 동기적 요소의 사용과 함께 중세적인 단순한 화음의 연결, 선법의 사용, Gregortan chant의 이용등이 함께 나타난다.;Franz Liszt (1811-1886) was a composer in the late romantic period. He composed lots of sacred music, for example masses, oratorios, psalms and chorale works and in those works, it is said that masses were most important. In this thesis, his 5 masses and 1 requiem are examined through many bibliographies and scores and Missa choralis is analysed the form, tonality, scale, melody, motivic material, cadence, harmony and texture. The result is as follows : The 5 masses and a requiem of Liszt consisted of 5 movements and Missa choralis also consisted of 5 movements. The scale that he made use of was based on Major, minor scale. Moreover, modes and chromatic scale were used in his masses. In Missa choralis, Major, minor scale, nodes and chromatic scale that was derived from scales that were afore - mentioned. were used. Liszt made use of Gregorian chant as motivic, Melodic materials frequently, and also repeated notes and conjunct motion as melodic materials, sequence, antiphonal, leitmotive, motto theme and cross Motive as thematic materials. In Missa choral is, he included motivic, melodic materials those derived from Gregorian chant, melodic materials those mentioned above and leitmotivic figure. In his masses, of course in Missa choralis too, tonality and Modes were used clearly, triadic progression, root position harmonic progression, subdominant harmonic progression and modal harmonic progression were mainly appeared. Liszt incorporated tonal cadences, modal, enlarged. plagal cadence and half cadence by diminished chord. In Missa choralis, in addition to those cadences, he used cadence by neopolitan chord. Distinctive features of his masses and Missa choral is are fugal treatment, antiphonal by monody and chordal style, and homophonic chordal style. In masses of Liszt, chromatic progression, frequent modulation and variant motivic materials, as late romantic factors, were incorporated simple harmonic progression, modes and Gregorian chant, as medieval factors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE