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기독교 교육과 성차별 이데올로기

Title
기독교 교육과 성차별 이데올로기
Other Titles
Christian Education and Sexual discrimination Ideology
Authors
金惠淑
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
기독교교육성차별이데올로기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
지금까지는 기독교 교육에 함축된 성차별 이데올로기에 대한 비판적 연구가 없었다. 본 논문의 목적은 첫째, 전통적 신학에 담겨있는 성차별주의 이데올로기를 비판적으로 분석하고, 이 이데올로기가 기독교 교육을 통해 어떻게 재생산되는지 규명한다. 둘째 성차별 이데올로기를 극복할 수 있는 기독교 교육의 가능성을 저항이론을 통해 모색하여, 온전한 인간성이 실현되는 하나님 나라를 위한 기독교 교육의 이론적 기반을 제시하는 데 있다. 성차별 이데올로기는 남성들의 지배를 은폐하는 허위의식이며, 객관적이고 절대적이라고 믿었던 대부분의 지식을 특정집단에 의해 형성되고 구성된 상대적 가치 체계에 불과하다. 가부장제와 이원론은 여성억압의 원인 되었고, 기독교 전통과 신앙의 상징구조 속에 나타난 성차별 이데올로기는 명시적 교육과정과 잠재적 교육과정을 통해 재생산된다. 이처럼 교회는 교육을 통해 성불평등을 재생산하기도 하지만 이에 저항하기도 하는 영역이다. 저항을 통해 여성들은 여성을 억압하는 남성신학의 헤게모니와 여성들의 동의를 무너뜨릴 수 있다. 전통적인 남성신학에 대한 대항 헤게모니로서의 여성신학은 성(gender)의 지배가 끝나고, 온전한 인간 해방이 이루어지는 하나님의 나라가 이루어 질 때, 탈헤게모니화된다. 온전한 인간성이 실현되는 하나님 나라를 위한 기독교 여성 해방교육은 비판적이고 해방적인 관심을 내포하는 가치 지향적 활동이고, 또한 정치 실천적 관심을 가지므로서 인간의 삶에 개입한다. 기독교 여성 해방 교육은 교회와 사회제도 그리고 사회 의식속에 들어있는 성차별 이데올로기를 비판적으로 인식하고, 모든 인간의 온전한 인간성이 실현되는 하나님 나라를 지향한다. 프락시스적 관점에서 볼 때, 하나님 나라를 위한 기독교 여성 해방 교육의 내용은 현실 상황에 대한 비판적 성찰과 저항적 실천으로 이루어진다.;Until now there is no specific critical studies on the sexual discrimination ideology included in Christian Education. Therefore the purpose of this thesis is to analize and to claim how the traditional theology produce and reproduce the sexual discrimination. Second purpose is to get the possibilities of the resistance theory in order to overcome this tremendously harmful ideology. Then we can get the foundation of Christian Education for realizing true the God's Kingdom in the earth by making the whole humanity. The sexual discrimination ideology is a hypothesis to hide the man's exploitation. In the viewpoint of the socialology of knowledge, most of knowledge, which is known as objective and absolute, is molded and constructed by the minor ruling group, in fact, it is proved as a kind of relational value system. The cause of the women's oppresion is patriarchism and dualism. The patriarchism and dualism is emerging as the sexual discrimnational ideology in Christian tradition and symbolic structure of faith, and that ideology is reproduced in explicit curriculum and implicit curriculum in turns. Even though the church produce and reproduce the sexual discrimination over and over again, this church also can be the resisting place against distorted discrimination. Through the resistance, women can break the adehesion, which universalize men's hegemony and women's oppresion. Feminist theology as the resistance against the traditional men's theology is able to end the dominance of the gender and the de-hegemonial world is emerged., when the Kingdom, where come true the liberation of human beings wholly, completes. Christian feminist education is a kind of value-concerning activity, which includes the liberating and critical concerns, and interferes human's ways of life by working as political praxis. Christian Feminist Education is goint toward the God's Kingdom so that the whole human beings have the equal right for the self-realization, on the basis of perceiving the sexual discrimination among church, social institution and social conscience. At this point of view, the content of Christian Feminist Education for the God's Kingdom is accomplished by critical thoughts and resisting praxis about the real situation.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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