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奚琴 堯天舜日之曲에 關한 硏究

Title
奚琴 堯天舜日之曲에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Y'och'o˘n Sunil-Jigok for the Haegu˘m
Authors
조일
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
해금요천순일지곡단소요천순일
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
歌曲에서 派生된 管樂獨奏曲의 하나인 堯天舜日之曲 또는 淸聲 자진한잎은 대금과 短簫의 獨奏曲으로만 널리 알려져 있다. 그러나 現在는 演奏되지 않지만 律字로만 表記되어 있는 奚琴의 堯天舜日之曲諾가 國立國樂院에 資料室에 所藏되어 있다. 奚琴의 素天舜日之曲 樂譜와 短簫의 堯天舜日之曲 樂譜를 比較해본 결과는 다음과 같이요약된다. 첫째, 奚琴의 堯天舜日之曲 樂譜의 頭繫의 堯天舜日之曲 樂譜를 比接해 보면 1章, 2章은 두 樂譜가 同一한 방律 進行을 하고 奚琴의 3章은 短簫의 3章과 類似接律 進行도 하고 다른 接律 進行도 한다. 또한 奚琴의 1章, 2章 族律이 3章에서 類似하게 나타난다. 中餘音이후 5장까지는 短簫와 類似한 接律 進行도 하지만 現行 男唱 界面頭의 奚琴保奏 族律과 同一하게 나타난다. 둘째, 律字만으로 表記된 奚琴의 堯天索日之曲에서 各 章의 始音과 終止音은 短簫와 같게 나타나지만 奚琴악보에서 名줄의 始音은 短簫의 刻의 始音과 일치하지 않는다. 短簫의 전체 刻 수는 14刻이고 奚琴의 전체 줄 수는 19줄이다. 따라서 奚琴의 堯天舜日之曲諾에 나타나는한 줄은 한 刻이 아님을 알 수 있다. 셋째, 現在 演奏되는 短簫의 堯天舜日之曲과 男唱 界面頭輩의 奚琴件裏 集譜에 맞춰 奚琴의 堯天舜日之歲 旋律에 대한 時價를 정하여 16井間으로 樂譜化 하였다. 넷째, 短簫의 堯天舜日之曲과 奚琴의 堯天舜之曲의出現音은 黃, 大, 仲, 仲, 林, 無의 5音이지만 曲 전체를 통한 出現 賓度數 調査에 의하면 黃, 仲, 林의 比重이 重要하게 나타난다. 短簫의 堯天舜日之曲 演奏시 無를 길게 뻗어내는 이유로 그 音의 比重 또한 重要해진다. 따라서 出現音이 차지하는 重要度로 보아 短簫 堯天舜日之曲은 黃, 중, 林, 無의 4音 音階 界面調이며 奚琴의 堯天舜日之曲도 短簫와 마찬가지로 黃, 仲, 林, 無의 4音 音階 界面調로 나타난다.;Y'och'o˘n sunil-Jigok, or Ch'o˘ngso˘ng Chajin Hanip, which was derived from Kagok, a melody, and was for a sort of wind instrument solo, is only widely known as a solo to be played by either Taegu˘m or Tanso. It is discovered, however, that a notation of Y'och'o˘n Sunil-Jigok for haegu˘m has been kept in the Korean Traditional Performing Arts Centre, which is not played now and is written only in Yulja. Comparing both notations of Y'och'o˘n Sunil-Jigok for Haegu˘m and Tanso result in the following findings : First, when comparing both notations of Y'och'o˘n Sunil-jigoks for Hagu˘m and Tanso. It is discovered that both have same melody process in the first and second sections but have a similiar or different melody process in the third section. In addition, the melodies in the first and second sections for Ha- show to be similiar to those in the third sect ion. For the sections from the interlude to the fifth section, both have the similiar melody process to that for Tanso but show to be same as the melody of Haegu˘m in the prosent Kyemyo˘n Tugo˘, a song by a man in male voice. Second, the intial and stop tones of every section in Y'och'o˘n mil-Jigok for Haegu˘m written only in Yulja are same as those for Tanso but the intial tone of every'line in the notation for Haegu˘m is different from the counterpart of Gak of Tanso. The number of Gaks of Tanso is 14 and tne number of strings of Haegu˘m is 19. Therefore, it may be said that one string of Haegu˘m in the notation of Y'och'o˘n Sunil-Jigok is not same as one Gak. Third, a time value for the melody of Y'och'o˘n Sunil-Jigok for Haegu˘m is established to get 16 Cho˘nggan as it notation in accordance with the notations of present played Y'och'o˘n Sunil-jigok for Tanso and Haegu˘m accompaniment in Kyemyo˘n Tugo˘ it a male voice. Fourth, notes appearing in Y'och'o˘n Sunil-jigok for Tanso and Haegu˘m are five in all such as Hwang(黃), Tae(太), Chu˘ng(仲), Ihm(林), and Mu(無). Among them, however, the examination of the appearing frequency in the whole tom tells that Hwang(黃), Chu˘ng(仲), and Ihm(林) are more frequent than any other notes significantly. The significance of the note of Mu(無) cannot be understimated in that the note is played longer when playing Y'och'o˘n Sunil-jigok for Tanso. So, in terns of the importance that the present notes take, Y'och'o˘n Sunil-jigok for Tanso is the four tones scale in Kyemyo˘n mode such as Hwang(黃), Chu˘ng(仲), Ihm(林) , and Mu(無) and also Y'och'o˘n Sunil-jigok for Haegu˘m is the same Kyemyo˘n mode as for Tanso.
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