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催鳴吉의 陽明學 受容에 관한 硏究

Title
催鳴吉의 陽明學 受容에 관한 硏究
Other Titles
Inqury into Yang Ming Xue(陽明學) acceptance of Choi Ming Gil(催鳴吉)
Authors
李銀珠
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 사회생활학과
Keywords
최명길양명학Choi Ming GilYang Ming Xue
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
遲川 崔鳴吉(1586-1647)은 仁祖 代 領議政을 지낸 人物로서 陽明學을 受容한 政治家이자 思想家였다. 당시의 朝鮮社會는 壬辰倭亂과 兩大胡亂을 겪으면서 農村社會의 分化, 身分秩序의 紊亂, 金屬貨幣의 流通 등 사회의 모든 分野에 걸쳐서 전통적인 封建社會가 動搖하고 있었다. 특히 思想面에서는 조선의 指導的 理念이었던 性理學이 敎條化, 形式化 되어 指導理念으로서의 限界를 드러내고 있었다. 이러한 性理學의 限界를 극복하기 위하여 새로운 學問들이 追求되었는데, 그 중의 하나가 陽明學이었다. 遲川 崔鳴吉은 초기단계에서 陽明學을 受容한 인물이었을 뿐만 아니라 이러한 陽明學 理念을 바탕으로 하여 당시에 性理學이 드러내고 있던 矛盾을 批判, 克服하려하였다. 本考에서는 朝鮮朝 陽明學 初期 受容段階의 思想的 特質을 살펴보기 위하여 崔鳴吉의 「遲川集」에 나타난 陽明學 理解 및 政治活動에 나타난 陽明學 理念의 實踐 內容을 고찰하였다. 崔鳴吉은 當代에 陽明學과 직접, 간접적으로 관련되어 있던 南彦經, 李恒福, 張維 등과 왕래하면서 陽明學의 基本 理論인 心卽理, 致良知, 知行合一說을 受容하였다. 그는 陽明學의 가장 核心 理論인 '心卽理' 理論을 들어 心을 修養하여 자신이 지닌 良知를 現實에 實現하는 人間을 理想的으로 생각하였으며, 良知를 實現할 수 있는 방범으로 良知를 흐리게 하는 私利私慾을 배제하고 讀書보다는 조용히 자신을 省察하는 방법을 제시하였다. 한편 王陽明의 節目時變과 孟子의 權道論에 立脚하여 名分을 앞세우고 空理空談으로 흐르던 당시의 性理學을 비판하고 時代的 狀況의 變化에 대한 올바른 現實認識 및 이에 입각한 實利實事를 강조하였다. 이러한 思想的 自覺은 그의 정치활동으로 實踐되었는데 그는 仁祖 親母인 啓運宮 葬禮 때와 定遠君을 元宗으로 追崇하려는 論議에 있어서 형식적인 禮보다는 子息의 情理를 重視하였으며 兩大胡亂 때에는 大義 名分論的 斥和論보다는 나라와 백성의 安慰를 구하는 主和論을 주장하여 관철시켰다. 또한 당시에 성행했던 朋黨政治의 弊害를 擧論하였으며 이의 원인으로 지적됐던 吏曺 銓郎權과 三司의 避嫌制에 대하여 革罷할 것을 주장하였다. 따라서 崔鳴吉의 文集 및 政治活動을 통하여 그의 思想을 고찰해 본 결과 陽明學의 理論的 變化나 學問的 體系性의 缺如는 보이지만 그는 朝鮮性理學의 心性論爭을 통한 心學化의 연장선상에서 陽明學의 心卽理를 주장하였고 자신의 政治活動에 適用시킨 陽明學者였음을 알 수 있었다.;Ji-Chun(遲川) Choi Ming-Gil(崔鳴吉) was a politian and thinker who held the chief minister(領議政) in In-Jo days. At that time, Yi dynasty had gone through The Japanese Invasion and The Manchu Invasion of Korea, which proceeded the disolution of Society of Middle Age at i-arge, that is, confusing of social class order, disolution of rural c-ommunity, the appearance of coinage etc. In ideological aspect, Since Neo-confucianism(性理學) which have played a part in leading ideology was inclined to formalism and dogmatism, new studies were appeared to overcome the Neo-confucianism reaveled the limit as a leading ideology, one of which was the Yang Ming Xue. Choi Ming Gil criticized and got over the Neo-confucianism by accepting Yang Ming Xue. This thesis was considered its ideological characteristics in the early stage accepting Yang Ming Xue through analizing the Ji-Chun anthology(遲川集) and thoughts of Choi-Ming Gil. Choi-Ming Gil associated with Nam Un-Kyoung(南彦經), Lee Hang-Bok(李恒福), Sin Heum(申欽) and Jang Yoo(張維), who were related the Yang Ming Xue, namely, the doctrine of spirit is rule of heaven(心卽理), the doctrine of inseperability of knowlodge and practice(知行合一) and the doctrine of performing of intrinsic spirit(致良知). He intended to the ideal human who cultivated his mind and realized his intrinsic spirit at the realities of life. In order to realize his intrinsic spirit(良知), he suggested that a man should exclude self-interest and self-desire(私利私慾) by means of self-reflection(省察). Contrary to the Neo-confucianism indulged in vain speculations, he emphasized on the usefulness and practical life(實事實利). His practical activities was reflected of this ideal consciousness. For example, he made great much of father and son′s feelings than formality at Gai-Un-Gung funeral(啓運官服喪). In the Manchu Invasion of Korea in 1632(丙子胡亂), he insisted on the advocacy peace(主和論) for security of nation and peoples. He pointed out that clique politics(朋黨政治) was disadvantage, cause of which is the Minister of Interior Jun-rang power(吏曺銓郞權) and Sam-Sa Pi-Hyum(三司 避嫌制). So he insisted on abolishing that system. Conclusively, we considered the thoughts of Choi-Ming Gil by analizing his anthology and political activities, his thoughts lacks theoretical deepening and organization. But he accepted Yang Ming Xue in the early of receiving Yang Ming Xue, so applied hispolitical activities.
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일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
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