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에이즈 보건교육을 통한 청소년의 에이즈 지식과 태도 변화

Title
에이즈 보건교육을 통한 청소년의 에이즈 지식과 태도 변화
Other Titles
(The) Effect of AIDS Health Education on Adolescents Knowledge and Attitudes about AIDS
Authors
黃寅仙
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 간호과학과
Keywords
에이즈보건교육청소년
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
후천성 면역 결핍증은 1981년 질병이 처음으로 보고된 이후 급속하게 확산되어 세계적으로 환자발생 증가 속도는 매년 2배 이상으로 보고가 되고 있다. 또 항체 양성자 수는 1,000만명으로 추정되고 있는 실태이어서 지구상에 나타난 질병 중 에이즈 만큼 인종, 문화수준, 성별 및 연령에 관계없이 번져나가고 있는 질병은 없다. 에이즈 분야의 연구는 이 병이 성 접촉, 혈액, 주사기 등을 통해 전염된다는 사실을 밝혀내었고, 인류의 공적인 AIDS의 퇴치에 보건교육이 다른 어느 분야에 비해 가장 중요한 위치를 차지한다. 특히 청소년기는 성에 대한 관심과 성격 발달이 활발해지는 시기로 에이즈가 확산되는 것을 막기 위하여 효과적인 보건교육을 실시하여 에이즈에 관한 올바른 지식과 태도를 가르쳐야 할 필요성을 느낀다. 이에 본 연구자는 King(1981)의 개념적 틀을 이용하여 에이즈 보건교육을 통한 지식과 태도의 변화를 파악함으로써 King의 개인체계와 대인체계간의 상호관계를 알아보며, 에이즈 보건교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 본 연구를 시도하였다. 연구대상은 미혼모, 비행청소년, 실업고등학교 3학년 학생을 중심으로 하여 1일 전에 사전조사를 한 후 50분간 에이즈 보건교육을 하였고 교육 후 일주일 후에 사후조사를 하여 자료를 수집하였다. 자료수집 기간은 4월 7일부터 21일까지로 총 14일이었다. 에이즈 지식 측정 도구는 Hingson et at(1990)이 개발한 문항을 연구자가 수정 보완하여 27문항을 사용했고, 에이즈 태도 측정 도구는 문헌고찰을 토대로 연구자가 작성한 7문항을 사용하였다. 신뢰도는 에이즈 지식측정도구가 α=.86, 에이즈 태도측정도구가 α=.71 이었다. 수집된 자료는 SPSS에 의해 백분률, 산술평균, t-test, ANOVA, X^(2) test, Pearson 상관계수로 분석하였으며 그 결과는 다음과 같았다. 1. 대상자의 일반적 특성에 있어 성교육은 75.8%가 받은 것으로 나타났으며, 에이즈 보건교육은 18.1%가 받은 것으로 나타났다. 에이즈 정보 출처는 TV, 잡지, 신문의 순으로 대중매제를 중해 정보를 얻고 있는 것으로 나타났다. 대상자의 39.4%가 성관계를 가진 경험이 있었으며, 첫 번째 성관계의 연령은 평균 17.2세 이었다. 성행위시 콘돔 사용율은 11.5% 이었다. 환각제 사용 경험은 27.9% 이었으며, 음주경험은 92.1%로 나타났다. 2. 에이즈 보건교육 전 에이즈 지식정도는 정답점수의 범위가 28-54점에서, 미혼모는 38.14점, 비행청소년은 36.33점, 실업고등학생은 32.51점으로 중하위의 에이즈 지식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 에이즈 보건교육 전 에이즈 태도 정도는 긍정적 태도 점수의 범위가 8-14점에 비행정소년이 12.27점, 실업고등학생이 10.96점, 미혼모가 10.57점으로 나타났으며, 중간 정도의 긍정적 태도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 3. '에이즈 보건교육을 받은 청소년들은 에이즈 보건교육을 받기 전보다 지식과 태도 점수가 더 높아질 것이다'라는 가설은 지식은 지지되었고 (t=8.29 p=.000), 태도는 지지되지 못하였다.(t=1.43 p=.218). 이는 지식의 변화는 에이즈 보건교육 프로그램의 타당성을 입증하였으며, 태도가 변화되지 못한 것은 에이즈 보건교육 프로그램 및 에이즈 태도 측정 도구의 개발을 요하는 것으로 사료된다. 4. '지식과 해도와의 상관관계는 에이즈 보건교육 전보다 부에 증가할 것이다'라는 가설은 지지되었는데(r=.6023 p=.000), 이는 지식정보 제공이 태도를 긍정적인 방향으로 변화시킬 수 있음을 시사한다. 결론적으로 청소년을 대상으로 한 에이즈 교육은 지식은 변화시켰으나 태도는 변화시키지 못한 것으로 나타났다. 그러나 교육 후 지식과 해도와의 높아진 상관관계를 통해 태도의 면화가능성을 시사했다. 이 연구결과는 간호이론과 실무에서 다음과 같은 의의를 갖는다. 간호이론에서는 King의 개념적 틀간의 관계를 이해할 수 있었다. 즉, 대인체계의 상호작용이 개인체계의 지각을 변화시켜 바람직한 성장과 발달을 피하는 것을 통해 King의 개념적 모형 중 대인체계와 개인체계 개념과의 관계를 볼 수 있었다. 또한 본 연구에서 측정되지는 않았지만 대인체계와 사회체제간의 하위개념간의 관계를 진술함으로 King의 개념적 틀과 실무에의 적용가능성을 시사하였다. 간호실무에서는 학교보건실무의 에이즈 교육 프로그램 개발의 기초자료를 제공하였다. 즉 청소년의 에이즈 교육 프로그램을 수행할때 치료, 전염경로보다는 원인, 예방에 중점을 두어 행동변화를 일으키게 함이 요구되었으며, 태도 변화를 위해서는 다른 접근의 에이즈 보건교육프로그램 개발이 필요한 것으로 나타났다. 또한 각 집단 특성에 따라 에이즈 보건교육 프로그램은 다르게 수행해야 할 것으로 나타났다. 따라서 계속적인 에이즈 교육과 연구를 통해 청소년의 바람직한 성장과 발달을 피하고 에이즈 예방에 기여해야 할 것으로 사료된다.;Prevention of AIDS and compassionate treatment of persons living with AIDS is primary task of health education in Korea today. Preventive behavior reflects accurate knowledge. Changes in attitudes reflect interaction with others ideas and values. Can health education about AIDS change the knowledge and attitudes of young people about AIDS ? That was the problem addressed by this quasi experimental study, "quasi" because of the difficulty the investigator had in obtaining permission from high school principals t o gain access to students. A health education lesson on AIDS was developed and tested for its ability to change knowledge and attitudes. The purpose was to use King's Conceptual Model and Goal Attainment Theory to guide the development of the educational program to determine its effetiveness with young people. The subjects were 66 young people. one group each of single mothers. a class of young people in a guidance center and a class of industrial high school boys and girls. The study used a one group pre-post test design. Data was collected one day before and one week after the 50 minute class on AIDS TAUGHT by the investigator from April 7 to 21, 1992. Only in the single mothers group was it possible to hold the discussion considered necessary for change in attitudes. The instruments were an AIDS knowledge scale developed by Hinson et a1(1990), and an AIDS attitudes scale developed by the researcher. Cronbach's Alpha for the AIDS knowledge scale was 0.82 and for the AIDS attitude scale, 0.71. Data was analyzed by percentage, mean, t-test, ANOVA, Chi-square test, and Pearson Correlation Coefficient. The results of this study can be summarized as follows. 1. The mean AIDS knowledge score before the AIDS class was 38.14 for the single mothers, 36.33 for the young people in the guidance center, and 32.51 for the high school students in a possible correct answer range of 28 to 54, a less than average level. The mean AIDS attitudes score before the class was 12.27 for the young people in the guidance center, 10.96 for the high school students, and 10.57 for the single mothers in a possible attitude range of 8 to 14. 2. The hypothesis that, "the scores for AIDS knowledge and attitudes will increase after the class, " was supported for knowledge( t=8.29, p=. 000), but not for attitudes( t=l. 43, p=. 218) for the total group. 3. The hypothesis that, "the correlation between knowledge and attitudes will increase after the AIDS class, " was supported(r=. 6023, p=. 000). Knowledge about AIDS increased for all three groups after AIDS class. Attitudes improved most for the single mothers' group where discussion was included in the class. The results support expected relationships among King's personal, interpersonal, and social systems. King's Goal Attainment Theory guided the development of the program but could not be tested in this situation. AIDS Health Education Package can be used as a model by community health and school health nurses. Recommendations were made regarding developing AIDS health education programs for other groups, for studying the effectiveness of such programs with other samples of the population, for testing results over a longer period of time and for the use and testing of King's Goal Attainment Theory when nurses have an on-going relationship with clients.
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