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Anton von Webern의 "Quartet for violin, clarinet, tenor saxophone, and piano," Op. 22의 1악장 분석 연구

Title
Anton von Webern의 "Quartet for violin, clarinet, tenor saxophone, and piano," Op. 22의 1악장 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY OF ANTON WEBERN'S FIRST MOVEMENT IN "QUARTET FOR VIOLIN, CLARINET, TEMOR SAXOPHONE, AND PIANO", OP. 22,
Authors
이유
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Anton von Webernviolinclarinettenor saxophonepianoQUARTET
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Anton von Webern (1883-1945)은 Arnold Schoenberg의 제자로서, Alban Berg와 함께 12음 음악기법을 발전시킨 20세기를 대표하는 작곡가 중 한 사람이다. Webern의 증기, 1915-1926년에 작곡된 성악작품, Opp.12-19를 포함하여 이 시대의 작품들은 주로 성악곡들이다. 그는 "Three Traditional Rhymes," Op.17(1924)이후의 모든 작품에서 12음 음악기법만을 사용하였다. "Quartet for Violin, Clarinet, Tenor Saxophone, and Piano," Op.22는 1930년에 작곡된 것으로서 후기 기악작품 중 대표작이다. 이 작품에서 시도된 'trichord의 동기적 관계'의 성립은 Opp.24와 25에 이르러 보다 발전되었다. Op.22, 1악장은 투영 캐논(mirror canon)으로 된 대위적 악곡으로 대칭구조 안에서 비조합 집합관계(non-combinatorial set relations)의 집합 쌍들이 사용된다. 최소의 dynamics(강약)의 변화와 악기의 특수기법을 사용하여 음 진행에 따른 리듬(rhythm), 아티큘레이션(articulations), 음역(register), 악기 편성(instrumentation)등이 Section들의 대조요소로서 사용된다. 이같은 사고는 단순한 음의 효과를 위함이 아닌 음(pitch)기능에 따른 처리로서 서구 음악사상의 근본을 대변하는 것이라고 믿는다.;Anton von Webern (1883- 1945) a student of Arnold Schoenberg is one of the most distinguished composers of the 20th century who together with Alban Berg made significant contribution to the progress of twelve-tone music. Including the works of vocal music, Opp.12-19, majority of the works in Webern's middle period between 1915 and 1926 are vocal music. Since the "Three Traditional Rhymes", Op.17 (1924) Webern had been incoporated with the twelve-tone music techniques. "Quartet for Violin, Clarinet, Tenor Saxophone, and Piano", Op.22 was completed in 1930 and the most twelve-tone technique, Op.22 was refined futher by the time when Opp.24 and 25 were completed. First movement in "Quartet for Violin, Clarinet, Tenor Snxophone, and Piano", Op.22 is based on contrapuntal concepts, including mirror canon and set pairs of non - combinatoriality with symmetrical construction. Rhythm, articulations, register and instrumentation are employed as major elements, giving contrast among different sections as the pitch progresses. On the other hand, the use of dynamics and instrumntal special effect are minimized.Such idea has its root on the foundation of western musical thought in is treatment of musical elements according to the function each pitches, not merely for the purpose of creating variable sound effects.
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