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에스겔서 40-48장에 나타난 신학적 메시지

Title
에스겔서 40-48장에 나타난 신학적 메시지
Authors
李允璟
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
에스겔서신학신학적 메시지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
에스겔서는 다른 예언서에 비해 뒤늦게 비평을 받았다 그 중에서도 특히 40-48장은 오랫동안 에스겔이라는 전체 맥락에서 해석되지 못하고 비판되어왔다. 본 논문은 예언자 에스겔에 대한 오해들, 예를 들어 "유대주의의 아버지", "묵시문학의 효시", "위서(Pseudepigraph)"라는 막연한 오해들을 40-48장의 메시지 분석을 통해 불식시키고자 한다. 이런 과정을 통해 40-48의 「성전환상」은 전체 본문의 논리적 귀결로서 한편으로는 과거의 죄에 대한 회개를 계속 촉구하며, 다른 한편으로는 새로운 희망을 제시하고 있음을 밝히고자 한다. 나아가 포로기의 생명력있는 예언자 에스겔의 참 모습을 밝혀보고자 한다. 이런 목적을 위해 Ⅰ장 서론에서는 일반적인 통념에 대한 문제제기와 아울러 에스겔서 연구사를 간단히 살펴보고 본 논문의 연구방법을 제시한다. 40-48장에서 에스겔의 사상을 밝히는데 필수적이라고 판단한 세군데의 본문이 등장하는데, 이를 중심으로 하여 본 논문의 목적에 도달하고자 한다. Ⅱ장에서는 40-42장의 성전건축을 분석한다. 이 본문에는 천상적인 인물이 나타나 새성전이 세워진 새예루살렘으로 에스겔을 인도한다. 본 논문은 너무나 상세하지만 분명 건축설계도로서는 미흡한 이 본문의 숨겨진 메시지를 찾고자 한다. 그럼으로써 예언자가 성전건축을 통해 촉구하는 "회개"와 "비젼(vision)"을 밝히고자 한다. Ⅲ장에서는 예루살렘이 붕괴될때 떠났던 야웨의 영광이 이제 다시 돌아왔음을 고지(告知)하는 43장을 통해 목적에 도달하고자 한다. 여기에서 처음으로 등장하는 야웨의 직접적인 선포는 이스라엘의 응벌의 정당성과 앞으로 그들이 앞으로 어떻게 해야만 하는지를 제시받는다. Ⅳ장에서는 약속된 새땅에서 일어날 토지분배가 묘사된 47-48장을 분석하고자 한다. 여기에는 다양한 주제들이 나타난다. 분명 이 모든 요소들은 여호수아 시대의 토지 분배를 온고지신(溫故之新)의 모델로 삼고 있다. 그 예는 12지파를 다시 그들의 근간으로 삼지만 분명 옛날과는 달리 모든 지파들이 동일한 몫을 받게 된다는 것에 나타난다. 특히 이 본문에서 주목을 끄는 것은 야웨의 성전이 위치한 ????? (contribution)이다 본 논문에서는 이런 특징들의 드러나지 않은 메시지를 밝혀서 예언자의 참 모습에 접근하고자 한다. 그 다음으로 Ⅴ장에서는 이제까지 일반적으로 당연시되어온 개념들에 대하여 Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ장의 본문 분석을 토대로하여 반증을 하고자 한다. 이렇게 함으로써 표면상으로는 "구원 메시지"처럼 보이는 40-48장의 본래 메시지는 "회개"에 그 방점(傍點)이 찍혔음을 밝혀보고자 한다. 그러므로 40-48장은 에스겔과는 무관한 후대의 "사후(事後) 예언"이 아니라 에스겔이나 에스겔의 사상을 이어 받은 "학파"의 소산물이라는 가능성을 제시한다. 마지막으로 Ⅵ장에서는 본 논문의 요약으로 결론을 맺고자 한다.;The Book of Ezekiel has been attracted later by scholars than any other prophetic literature. Especially overlooked in almost all studies on Ezekiel is chapter 40-48's longstanding thinking infutation with Ezekiel. Rather they have been treated like a separate book from the entire Ezekiel. It was after H.Gese's study that 40-48 was observed rightly. Above all W.Zimmerli has made great efforts to reveal the real message in chs. 40-48. We cannot overlook his efforts in the area of Ezekiel studies. In this thesis, following Zimmerli and other helpful scholars, I would like to annul some wrong ideas about 40-48, for example "the Father of Judaism", "the first apocalyptic literature", "Pseudepigraph" and so on. Aimed at these results, this thesis wants to read 40-48 in the context of the entire Ezekiel. Through this process does this thesis reveal that 40-48 shout for repentance continuously in relation with the former chapters. Even being different from this message, 40-48 present a new vision toward the absoultely different future. For Ezekiel, these kinds of reciprocal concepts keep the balance well. To find out the proposition of this thesis right, this thesis launches by presenting common notions in the area of study of 40-48, and also giving some problems of general notions (Ch Ⅰ). Then this thesis analyzes the very three parts that I understand are essential texts. This thesis will reach the aims centering around those three parts. The vision of temple itself(chs.40-42) is the first object among them for this thesis. They have too much detail, but not the exact architectural ground plan. Clearly they do have a certain latent message. This thesis would like to show their message, "repentance" and "vision" (Ch Ⅱ). The second is chapter 43. The chapter is filled with the recoming glory of Yahweh. Here the voice of Yahweh sounds first. The proclamation of Yahweh is focused on the terrible sin of Israel and the justification of His punishment on Israelites (Ch Ⅲ). In chapter Ⅳ, this thesis clarifies through the article of the new allocation of land that chs. 47-48 includes some traditional elements, but at the same time they step forward radical chases. It is clear and unprecedented that each tribe shares the same east-west determinants. On the other hand, the changes are more supported by distributing to foreigners. Still more clearly does "newly bestowed land" stand out. "The best of the land(48:14)" is to be set apart from human hand. In conclusion, this thesis indicates that the general notions are supposed to be rejected on the basis of the former analyses (Chs. Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ). This thesis considers it highly probable that though 40-48 seem to be a kind of simple "Heilsbotschaft", they conceal skifully "the demands for their serious reflection". By doing so, this thesis opens the possiblity that 40-48 is a product of "Ezekielian School".
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