View : 1528 Download: 0

멘델스존의 엄격변주곡(Variation Serieuses) Op.54에 관한 연구

Title
멘델스존의 엄격변주곡(Variation Serieuses) Op.54에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the 「Variation Serieuses, Op.54」of F. Mendelssohn
Authors
심재령
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
멘델스존엄격변주곡Variation SerieusesF. Mendelssohn
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy 1809-1847)은 19세기에 활동한 독일의 작곡가로서, 초기 낭만주의를 대표하는 인물이다. 자신의 작품에서 과도한 낭만성을 표출하지 않았던 그는 건반악기를 위한 작품, 실내악, 관현악곡, 성악곡, 오라토리오를 포함한 종교곡 등 다양한 장르에 걸쳐 작품을 남겼는데 특히 피아노를 위한 많은 작품들을 작곡하였다. 본 논문은 멘델스존의 생애와 피아노 음악에 대해 연구하고, 특히 후기의 걸작으로 꼽히는 「엄격 변주곡(Variation Serieuses), Op, 54」를 분석하는 내용으로 이루어져 있으며 그 결과 다음과 같은 특징으로 요약된다. 멘델스존의 피아노 작품들은 그의 전 생애에 걸쳐 작곡되었으며 대부분이 독주곡으로 이루어지는데 두 개의 피아노 협주곡을 포함한 오케스트라 악곡도 몇 곡 전해진다. 그의 대표적인 피아노 작품으로는 「무언가(Lieder ohne Worte)」, 「론도 카프리치오소(Rondo Capriccioso), Op. 14」, 「환상곡 F# 단조(Fantasie in F# minor), Op. 28」, 「6개의 전주곡과 푸가(Six Preludes and Fugues), Op. 35」, 「엄격 변주곡」 등이 있는데 이 중에서도 「무언가」, 「6개의 전주곡과 푸가」, 「엄격 변주곡」은 그의 피아노 작품 중 손꼽히는 걸작이며 멘델스존의 음악적 어법이 잘 나타나 있는 작품들이다. 멘델스존의 「엄격 변주곡」은 주제와 17개의 변주로 이루어져 있으며 각 변주는 고전적인 변주 기법을 고수한다. 곡 전체는 몇 개의 부분으로 나누어지며 각 부분은 페르마타, 변주의 전개기법에 따라 구분된다. 16마디의 규칙적인 길이를 가지고 있는 주제는 4성부 화성의 구조로 단순하게 나타나 변주의 여지를 남겨두고 있으며 각 변주들은 주제를 충실하게 답습한다. 변주 기법은 선율이 추가되어 장식을 하거나 리듬이 분할되어 주제를 변화시키고 또한 대위적 기법인 푸가를 사용하여 전개되기도 하며 같은 으뜸음조로의 변화가 나타나는 고전적인 변주 기법을 따른다. 그러나 때때로 성격적인 변주가 삽입되어 낭만주의 시대 유행하였던 성격소품의 특징도 동시에 보여주고 있다. 또한 마지막 변주에서 나타나는 화려하고 열정적인 코다는 매우 긴 길이로 이루어져 있고 주제 선율과는 독립적으로 진행되지만 리듬 패턴은 제 5 변주를 그대로 따르고 있어 곡 전체를 유기적으로 연결해 주고 있다.;Felix Mendelssohn-Bartholdy(1809-1847) is a German composer of the 19th century, a representative of early Romantic. Though he did not express excessive romanticism in his own works, he left behind various genres of pieces such as pieces for clavier, chamber music, orchestral music, vocal music, and religious music which included oratorio, but, he especially com posed numerous pieces for pianos. This thesis researches the life of Mendelssohn and his piano music, especially analyzing his recognized latter masterpiece, 'Variation Serieuses, Op. 54」. The main distinguishing features are summarized below. The piano pieces by Mendelssohn are composed throughout his whole life which mostly contains solo's. There are also two orchestral musical compositions that includes piano concerto. His main piano pieces are 'Song without words」, 「Rondo Capriccioso, Op. 14」, 「Fantasie in f# minor, Op. 28」, 「Six Preludes and Fugues, Op. 35J, and 'Variation Serieuses」. Among these, 'Song without words」, 'Six Preludes and Fugues, Op. 35J , and 'Variation Serieuses」 are piano masterpieces which describe the musical language of Mendelssohn very well. Mendelssohn's 'Variation Serieuses」 is composed of a main theme and 17 variations and each variation adheres classical variation. The entire piece is divided into several parts which are classified into fermata and character of variations. The theme, which has a methodical 16-bar length, has a simple structure of a 4 voices harmony that leaves space for variation and each variation follows suit with the theme substantially. Variations decorate by-adding melody or changing the theme by divided rhythm and unfolds by using representative notation like contrapuntal Fugue. It also follows the traditional ways of changing to same key. However, occasionally, characteristic variation is inserted which outlines the features of characteristic musical sketch simultaneously which was popular during the Romanticism Era. Additionally, the magnificent and passionate coda that appears in the last variation is composed of a very long length that is independent of the theme melody but the rhythm pattern follows exactly the 5th variation which connects the entire piece organically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE