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<春香歌>의 바디별 대목 비교연구

Title
<春香歌>의 바디별 대목 비교연구
Other Titles
(A) study on the comparison of the chapters in "Chun hyang-Ga<춘향가>" by the styles : Focused on So-hee Kim(김소희) style, Yeon-Kim(김연수) style and Dong-jin Park(박동진) style
Authors
昔志姸
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
춘향가바디김소희김연수박동진
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The Pansori(판소리) which has handed down only by oral method has had various changes in the respect of an account with the rhythm by the time goes even though they had traditioned from the same root or mentor. The aspect of the transformation largely separated by two sides. The one is to newly define and develop the instructed ''Sori(소리)", the other is to select the refined chapter by his or her own accord and restructure & develop "Sori (소리)" among the existing schools. The "Chun hyang-Ga<춘향가>" of So-hee Kirn(김소희) style, Yeon-soo Kim (김연수) style and Dong-jin Park (박동진) style, the subject of the research on this thesis, belongs to the latter one. And all of three styles are restructured on the basis of "Chun hyang-Ga <춘향가>" in Jung-ryeol Jung(정정렬) and Man-gap Song(송만갑) style. But, these 3 sub-styles (S.H. Kim, Y.S. Kim, D.J. Park) of "Chun hyang-Ga" are composed differently by each of his or her own mind. On this thesis, I compared these sub-styles and found out which chapters are similar to mentor Jung-ryeol Jung style or vice versa. In this way, mentor Man-gap Song style was added to the research. Later that, I looked 3 sub- styles over which of the two styles they accepted more than the other one in accomplishing his or her characterized "Chun hyang-Ga". First of all, by comparing each chapter of the 5 total styles, I found out which chapters of the two mentors (Jung & Song) were accorded with each of their own (3 sub-styles). In addition to this, I selected out the common chapter of 2 mentors. Second, in case of the selected chapters, I compared rhythm with text, musical tone, arrangement of the text specifically to make it sure that they were right. As a result of the research about an aspect of acceptance of each character belonged to 3 sub styles, I've got the conclusion shown below. 1. So-hee Kim style -39 chapters out of 79 total chapters are the same a s Jung's (49% of all). -21 chapters out of 79 total chapters are the same a s Song's (27% of all). -The chapters, which are mixed with Jung's and Song's, are 10 chapters out of 79 total chapters (13% of all). -The rest 9 chapters are created or handed down from the other mentors (11% of all). 2. Yeon-soo Kim style -65 out of 122 total chapters are the same a s Jung's (53% of all). -12 out of 122 total chapters are the same a s Song's (10% of all). -The chapters, which are mixed with Song's and Jung's, are 5 (4% of all). -Created components or features are 40 chapters (33% of all). 3. Dong-jin Park style -34 chapters out of 94 total chapters are the same a s Jung's (36% of all). -14 chapters out of 94 totals are the same a s Song's (15% of all). -The chapters, which are mixed with Jung's and Song's, are 8 out of 94 total (9% of all). The bottom line is that they characterized by 3 categories. -1st category/ Yeon-soo Kim style; Most of his chapters are affected by Jung's style. -2nd category/ So-hee Kim style; Song's affects Most of her chapters and many of her chapters are mixed with Jung's and Song's. -3rd category/ Dong-jin Park style; Most of them are creative chapters. Only small portion of the chapters are Jung's and Song's. Consequently, within all 3 sub-styles in re-organizing "Chun hyang-Ga", they accept more of Jung's Chunhyang-Ga, which is favorably commented as a modern Chunhyang-Ga at that time.;오직 구전(口傳)의 방법에만 의존하여 전승(傳承)되어 온 판소리는 같은 스승에게 전수(傳授) 받은 소리라 하더라도 시간이 경과함에 따라, 사설과 음악적인 면에서 많은 변화가 발생하게 되었다. 그 변화 양상(兩相)은 크게 두 가지로 나눌 수 있는데, 하나는 전수 받은 소리를 새롭게 정리하여 발전시키는 것이고, 다른 하나는 기존 유파(流派)들의 소리 中에서 좋은 대목만을 선별하여 나름대로 재구성해서 발전시키는 것이다. 본 고의 연구 대상인 김소희·김연수·박동진 바디의 <춘향가>는 후자에 속하는 것으로서 세 바디 모두 정정렬과 송만갑 바디의 <춘향가>를 근간(根幹)으로 하여 재구성하였다는 공통점을 지니고 있다. 그러나 이들 세 바디의 <춘향가>는 각 구성자의 의견에 따라 각기 다른 구성을 이루고 있다. 그러므로 본 고에서는 이 다섯 바디의 <춘향가>를 바디별로 각 대목들을 서로 비교하여 정정렬 바디와 동일한 것은 어떤 대목이며, 또 송만갑 바디와 동일한 것은 어떤 대목인지 살펴보고, 그리하여 김소희·김연수·박동진이 각각 자신들의 <춘향가>를 완성함에 있어서 정정렬과 송만갑 바디 中, 어느 바디를 더 많이 수용(受用)하였는지에 대하여 살펴보았다. 먼저, 다섯 바디 <춘향가>의 각 바디별 대목 구성을 비교하여 김소희·김연수·박동진 바디의 각 대목이 정정렬과 송만갑 바디 中에서 어느 바디의 대목과 일치하는지를 살펴보고, 좀 더 구체적인 수용 양상을 살펴보기 위하여 정정렬과 송만갑 바디의 공통된 대목을 선별하였다. 그 다음, 선별해낸 대목에 한해서는 사설과 장단, 부침새, 악조를 비교하여 세 바디의 각 대목이 어느 바디와 동일한지를 구체적으로 살펴보았다. 이상과 같은 방법으로 김소희·김연수·박동진 바디 <춘향가>의 대목별 수용 양상에 대해 연구해 본 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 김소희 바디는 충 79 대목 中에서 정정렬 바디와 동일한 것은 39 대목으로 전체의 49%를 차지하고 있고, 송만갑 바디와 동일한 것은 21대목으로 전체의 27%를 차지하고 있다. 그리고 정정렬과 송만갑 바디가 혼합된 형태는 10 대목으로 전체의 13%를 이루고 있으며, 다른 바디의 소리를 수용한 것은 9 대목으로 전체의 11%를 이루고 있다. 둘째, 김연수 바디는 총 122대목 中에서 정정렬 바디와 동일한 것은 65대목으로 전체의 53%를 차지하고 있고, 송만갑 바디와 동일한 것은 12대목으로 전체의 10%를 차지하고 있다. 그리고 정정렬과 송만갑 바디가 혼합된 형태는 5 대목으로 전체의 4%를 이루고 있으며, 작창을 하거나 다른 바디의 소리를 수용한 것은 40대목으로 전체의 33%를 이루고 있다. 셋째, 박동진 바디는 총 94 대목 中에서 정정렬 바디와 동일한 것은 34 대목으로 전체의 36%를 차지하고 있고, 송만갑 바디와 동일한 것은 14대목으로 전체의 15%를 차지하고 있다. 그리고 정정렬과 송만갑 바디가 혼합된 형태는 8 대목으로 전체의 9%를 이루고 있으며, 작창을 하거나 다른 바디의 소리를 수용한 것은 38대목으로 전체의 40%를 이루고 있다. 위의 결과를 종합하면, 정정렬 바디와 동일한 대목이 가장 많은 것은 김연수 바디이고, 송만갑 바디와 동일한 대목과 정정렬과 송만갑 바디가 혼합된 형태의 대목이 가장 많은 것은 김소희 바디이다. 그리고 작창을 하거나 다른 바디의 소리와 동일한 대목이 가장 많은 것은 박동진 바디이다. 그런데 이 세 바디 <춘향가>의 근간이 되는 정정렬 바디와 송만갑 바디만을 기준으로 하여 각 바디별로 다시 정리해보면, 세 바디 모두 송만갑 바디 보다는 정정렬 바디와 일치하는 대목이 더 많았다. 결과적으로, 김소희·김연수·박동진이 각각 정정렬과 송만갑 바디의 <춘향가>를 수용하여 나름대로 자신들만의 독창적인 <춘향가>를 완성함에 있어서, 세 창자 모두 송만갑 바디의 <춘향가>보다는 그 당시 신식(新式) <춘향가>로 호평(好評)을 받고 있던 정정렬 바디의 <춘향가>를 더 많이 수용하였음을 알 수 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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