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J. Brahms의 Klavierstu¨cke, Op. 118에 관한 연구

Title
J. Brahms의 Klavierstu¨cke, Op. 118에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Klavierstucke Op.118 by J. Brahms
Authors
성자경
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Brahmsklavierstucke브람스피아노소품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
낭만시대의 많은 피악노작품들이 춤형식, 또는 성격소품이라 일컬어지는 짧은 서정적 소품들로 쓰여졌다. 그 중 후자는 다양한 표제들을 가지며 대개 경우 어떤 낭만적 분위기나 장면을 암시하는 것들로서 그 구체적인 분위기나 장면이 작품의 제목으로 표시되는 것들이 많다. 이들 피아노곡들은 작곡가의 내적인 감정뿐 아니라 작곡가의 생생한 감정, 때로는 극적인 감정까지도 전달할 수 있었다. 이 성격소품은 19세기동안 널리 애용되었으며 대부분 3부형식(ternaryform ; ABA)으로 되어있다. 본 논문에서는 Brahms의 Klavierstu¨cke, Op.118를 구성하는 각 곡의 구조와 특징요소들을 분석하여 연주에 도움을 주고자 하였다. Op.118은 6곡으로 이루어지며 그 제목들은 다음과 같다. : 1. Intermezzo, 2. Intermezzo, 3. Ballade, 4. Intermezzo, 5. Romanze, 6. Intermezzo. Op.118의 분석결과는 다음과 같다. 형식은 5곡이 3부형식이며 1곡이 2부형식이다. 선율은 종종 chordal 형식을 취하여 3도, 6도, 옥타브로 중복된다. 화성면에서는 3, 7, 9, 11화음과 비화성음을 많이 사용하였다. 리듬은 2 : 3 (? : ?)을 많이 사용하였으며 그 외에 Syncopation이나 dotted rhythm도 많이 나타난다. 대위법적기법으로는 성부교환과 모방기법을 사용하였다. 그 외에 Thematic variation기법을 사용하였다.;Much Romantic piano music was written in dance forms or short lyrical pieces. The latter is called "Character pieces". They had a lot of different titles and nearly always were suggestive of some romantic mood or scene, which was sometimes specified in a title. These piano pieces were able to convey the composer's innermost feelings as well as his vivid, sometimes theatrical emotions. The characteristic piano pieces 'were the favor means during the nineteenth Century. It was most often in ternary form (ABA). In this thesis, the structures and characteristic of each piece were analyzed that constract the "Klavierstucke Op. 118". The flowing are results of the analysis. By far the most common is the old ternary scheme. The operation with full chords, with many doubling in thirds, sixths or with the octave. In harmony, seventh, nineth, eleventh chords has been frequently used. and syncopation, dotted rhythm were used, 'There is an emphasis In rhythm, crass rhythm of 2 against 3 (???) and compositional procedures of character piece, some attention to contrapuntal elements, and the extensive use of thematic variation.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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