View : 703 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author朴金玉-
dc.creator朴金玉-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:58Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:58Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016172-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179427-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016172-
dc.description.abstract學校에서 이루어지고 있는 公式的인 敎育은 個人의 삶의 質을 높이고 또한 社會 구성원으로서의 사회적 책무를 성실히 수행함으로써 成功的인 삶을 이끌 수 있도록 하고 나아가서는 國家發展에 기여할 수 있도록 함을 目的으로 한다. 우리나라에 1946년 社會科가 導入된 以後 지금까지 다섯차례의 全面的인 改定이 있었는데, 이러한 敎育課程 改定은 政治·經濟的인 변혁과 어느정도 一致하여 이루어지고 있음을 알 수 있다. 그리고 이러한 교육과정의 목표와 의도가 가장 직접적으로 반영되는 것이 교과서이므로, 각 교육과정 시기별로 편찬된 교과서들의 경제교육내용을 比較 分析해봄으로써, 各 時期의 정치·경제적인 상황과 관련하여 내용구성이 어떤 특징을 가지고 구성되었는지를 살펴봄으로써 앞으로의 미래사회에서 요구되는 경제교육 내용을 모색해 보고자 本 硏究를 시작하였다. 本 硏究는 먼저 社會科敎育의 개관과 목표들을 알아보고, 각 개정시기 마다의 정치·경제적 상황을 문헌을 통하여 대략적으로 파악하였으며, 이와 함께 각 敎育課程 時期에 사용되었던 中學校 社會科敎科書 1권씩을 선정하여 경제교육 내용에 국한하여 목표별, 내용비중별, 경제 주요 개념별 설명방식, 자료 사용별로 비교·분석해 보았다. 이상과 같은 연구방법을 통하여 각 개정시기마다 중요시 한 政策이나 사항들이 敎科書에도 역시 비중있게 다루어지고 있음을 공통적으로 발견하였다. 또한 목표변화는 국가발전과 애국애족을 강조하던 것에서 경제현상의 기초적 원리를 바탕으로 사회문제를 합리적으로 解決할 수 있도록 하는 보다 具體的인 方向으로 이루어졌으며, 說明方式에 있어서도 生活과 가까운 例를 使用함으로써 개념과 원리를 실생활에 적용할 수 있도록 하는 것으로 변화하였음을 알 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로, 앞으로 보다 보완되어야 할 內容으로는 합리적 선택을 위한 機會費用 개념의 강조, 불건전한 경제행위를 경계하고 올바른 투자에 대한 바른 이해를 갖을 수 있는 知識의 보완, 우리 경제가 당면하고 있는 긍정적인 面과 부정적인 面의 균형있는 설명등을 제안하였다. 끝으로, 보다 바람직한 경제교육 내용의 개발이 장기적인 계획하에 이루어 질 수 있도록 하는 지원이 필요함을 제안하였다.;Formal Schooling aims at enhancing the quality of individual life and enabling individual to lead a successful life through the faithful performance of his social accountability as a member of society and further to contribute to national development. There has been the overall revision five times since the departmenr of sociology was introduced to Korea in 1946. Such curriculumlar revision can be found to have been made in live with political and economic reform to a certain degree. As a textbook reflects such curriculumlar goals to grope for the content of economic education demanded in the future society by comparing and analyring the edited textbooks by each curriculumlar period under the standard of economic conception and examining what character their content structure had with regard to the political and economic situation of each period. This study first examines the overviews and goals of the education of the department of Sociology and then roughly grapes the political and ecocomic situation of each revision period through documentations. In addition to that, by selecting each middle school sociology textbook used in each curriculumlar period, this study compares and analyzes them by goal, by the prepondrence of content, by the way to explain the principal economic conception, and by the use of deta in the scope of economic education. It is discovered in common through the above research method that the important policies or items in each revision period have been also preponderantly handled in the textbooks. Furthermore, goal is changed from emphasis of national growth and the love of our nation as well as people to working out social problems of economic phenomena-that is to say-toward more concrete direction and in the way of explanation, by using examples in reality, we can find goal changed toward adapting its conception and principles to real life. Based on these results, more concrete content is the emphasis of the cost of opportunity for resonable choice, complement of knowledge not only to keep an eye on unsound economic activity but also to have correct viewpoint in desirable investment, and balanced explantion of both positive and negative side that our economic situation faces. Last, this study proposes that support under the long-term plan is needed for the improvement of more desirable economic education.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 間題의 提起 = 1 B. 硏究의 方法 = 3 C. 硏究의 制限點 = 4 Ⅱ. 社會科敎育과 經濟敎育 = 6 A. 社會科 敎育의 槪觀 = 6 B. 社會科敎育의 性格과 目的 = 8 C. 經濟敎育의 目標 = 9 D. 經濟敎育의 內容 = 11 Ⅲ. 敎育課程 變遷에 따른 經濟敎育 內容 변화 = 15 A. 經濟 敎育課程의 變遷 = 15 B. 內容 分析 = 23 Ⅳ. 結論 및 提案點 = 57 參考文獻 = 65 Abstract = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2220722 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject교육과정-
dc.subject경제교육-
dc.subject사회생활-
dc.title교육과정 개정에 따른 경제교육내용 변화에 관한 일 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of the Change of the Content of Economic Education According to Curriculumlar Revision-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회생활학과-
dc.date.awarded1989. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE