View : 64 Download: 0

과학영재를 위한 웹기반 수준별 코스웨어의 설계 및 구현

Title
과학영재를 위한 웹기반 수준별 코스웨어의 설계 및 구현
Authors
박미례
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 과학교육학과
Keywords
과학영재웹기반코스웨어과학교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
과학에 특별한 재능을 가진 과학영재들에게 있어서 과학교육의 목적은 현대 과학교육의 목적인 과학적 소양을 가지는 것과 더불어 과학전문인-과학자-로서의 목적을 가질 수 있도록 교육해야 한다. 이렇게 과학영재들을 위한 특별한 교육목적이 주어진다고 할 때 과학영재들을 위한 교육환경은 일반학생들과 차별된 교육환경이 제공되어져야 한다. 지금 현재 과학영재들은 일반학생들과의 차별성을 어느 정도 인정받고 있어 나름대로 과학영재들을 위한 교육환경이 제공되어지고 있는 추세이다. 하지만 과학영재들을 위한 교육에 대한 의식은 개선되었으나 개별 과학영재들을 위한 수준별 교육 코스에 대한 인식은 부재하며 따라서 과학 영재 집단 내에서 또 다른 획일적인 교육을 받고 있는 실정이다. 이에 본 논문은 각 과학영재들의 수준별 교육을 위해 웹을 활동하여 과학 영재들의 능력과 수준의 현 지점을 정확하게 진단하고 진단된 결과에 따라 과학 영재들의 개인별 흥미와 수준에 맞는 교육코스를 제공할 수 있는 온라인교육시스템을 개발하였다. 과학 영재들을 위한 온라인 시스템은 과학 영재들의 적극적인 참여를 유도할 수 있었다. 과학영재들은 주제나 학습 유형에 따라 다른 관심과 의욕을 보였는데 그 기반은 과학 영재들의 능력의 수준이나 교육환경의 고려, 그리고 개인의 호기심에 따라 다르게 나타났다. 본 연구에서 개발된 웹 기반의 온라인 교육 시스템은 과학영재들이 자신의 능력과 수준에 맞는 교육내용과 방법을 스스로 구성할 수 있게 하는 장점을 제공하였고 그룹 속에서 해소하기 힘든 개별 영재와 교사간의 상호작용, 그리 고 같은 관심사를 가진 영재들 간의 상호작용이 더욱 활발하게 했고 이는 과학영재들이 자신의 탐구주제에 대한 흥미와 의욕을 더욱 깊이 있게 보이도록 하였다. 본 연구에서는 과학 영재들을 위한 적절하고 타당한 온라인 교육시스템이 개발되기 위해서는 크게 3가지 요소를 갖추어야 한다는 결론을 내렸다. 첫째, 온라인상에서 과학영재들의 현재 능력과 수준이 명확하게 판단될 수 있는 진단문항이 만들어져야 한다. 둘째, 정확한 진단 결과에 따라 자동으로 수준별 교육코스가 제시되는 시스템이 갖추어져야 한다. 셋째, 각각의 교육코스들은 수직적, 수평적 연계성을 가지고 있어야 하며 개별 영재들의 다양한 관심과 탐구의욕을 고려하여 다양한 주제와 심화된 내용으로 구성되어져야 한다. 위에서 제시한 3가지 요소를 중심으로 수준별 교육코스를 연구 개발하여 우리나라 과학영재들이 시간적 장소적 제약을 극복하고 웹을 통해 수준별 능력별 영재교육을 받을 수 있는 환경을 제시된다면 그것은 과학영재들을 위한 수준별 교육과정으로서 훌륭한 대안이 될 수 있을 것으로 판단된다. 과학영재들을 위한 수준별 교육을 실시하기 위한 시스템을 위해서는 우선 과학영재들을 위한 특별한 교육 시스템의 필요성이 널리 확산되어져야 하고 정부의 제도적, 경제적, 기술적 지원 등이 더욱 활발히 이루어져야 하며 과학영재들을 교육하는 교사들의 수준과 교육의 질이 더욱 향상되어져야 한다.;The purpose of science education is building a scientific attainment, and there has to be a different teaching method and purpose when reaching to an individual student This is especially advised if the student is a science gifted child Also in this case, the instructor should aim not only to help him gain knowledge but also to motivate him to be a science specialist, or a scientist Specially adapted teaching program and education environment can be given to each gifted child, after carefully examining each student's unique needs and interest Nowadays, it is widely recognized that science gifted children should receive special programs The awareness has been uplifted, however, there has not been any systematic teaching courses constructed to meet individual children's knowledge level Talented children are participating in special teaching programs, but they are not properly assigned to classes or courses upon their academic levels In other words, even though they sign up for special classes, they again have to receive another standardized and unified teaching program This study developed an on-line education system for science gifted children, then examined the feasibility This web-based program provides level test and diagnoses children's prominent interests and learning capacity The system goes further a s of analyzing which curriculum is the most suitable to motivate children's interest and which is the most appropriate way to educate them The on-line system could induce wide participation by science gifted children Students showed different interests and had different fields of interests, moreover, they reacted differently upon specific teaching methods The variables were children's learning capacity, academic level, learning environment, and individual curiosity A strong feature of this on-line teaching program is the self-selecting system that enables children to choose and construct a teaching program and method that meet their interests, learning capacities and knowledge levels Moreover, this also gives more active discussion and solid relationship building between individual student and an instructor, which was not possible when the students were taught in groups Furthermore, this program boosted mutual interaction between students who share similar interests In addition to this, the program also stimulated students to scrutinize entitled subject matter in depth with much more enthusiasm
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE