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선을 이용한 리듬과 운동 표현연구

Title
선을 이용한 리듬과 운동 표현연구
Other Titles
(A) study on rhythm by means of lines and expression of motion
Authors
변선미
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
리듬운동표현lines
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In general good paintings mean those which create empathy in us with the feeling, impression of such painting and which nurture our imagination. Vitality of artistic works including not only painting but also music, novel or drama which create empathy through genre of arts are found with feeling on flow of such artistic works, discovery of joy and element unchanged in passage of time. For example in appreciation of music feeling its rhythm means formation of zone of empathy between music and listener through sensorial exchange. Listeners form empathy with music according to speed, low or high pitch of sound of various music as case with light music, sad music. quiet music and tedious music etc. Man's senses are being formed in the middle of cycle of nature, bodily rhythm, flow of culture and every living things in the frame of time and in our environment thus it shares empathy with vitality of life. In short, rhythm is something which makes us being conscious of life of art. The reason why art in the past is still loved by many people is because it can generate meaning for the people appreciating it. Such living essence of art is considered as important and should not be ignored in modern society changing in dazzling speed under flood of media. This author considers rhythm has basic role of making line of vision of viewers pleasant, in other words, role for making viewers accept formative artistic elements sensorially thus creating empathy in viewers when they watch paintings in space same as listeners of music experience. Visually rhythm means perceptibly sensing mutual relationship of strength, weakness, tension and relaxation, change and integration of formative artistic elements. In short, rhythm in paintings is felt as rhythm in space through continuity and connection same as experienced in music. Lines in space show organic rhythm according to formative artistic characteristics. Through relationship of strong and weak line, thick and thin line, quick and slow line rhythm is perceived. Internal expression through lines is not expression of ordinary theoretical lines but is expression of painter's feeling of the tempo. As seen with Oriental paintings varing degree of darkness or lightness or level of thickness in a stroke is expression of painter's internal flow through brush. Philosophy on line of the Orient called 'Giwunsaengdong' means expression of lines through sense of vitality, life force and sense of motion through flow of elan vital. It can be said that energy of each element expressed in painting forms rhythm and it is expression of internal rhythm of painter thus lines are effective means for articulate expression of painter's intention. Direction and motion f lines play important role in forming rhythm in space and may lead to formation of rhythm of higher dimension. In this treatise this author treated lines occupying most important position in expression as basic elements and attempted to express rhythm and motion in space through connection, continuity and repetitiveness of mutually different lines and elements which were expressed by this author. All the activity bent on expression of artistic works and on eliciting empathy in it probably are considered as manifestation of common desire of people in arts and this author's involvement in such work is considered quite natural as a person in quest of artistic essence. This author will strive to work on expression of works with Ian vital which may make people who treasure and love art think and share empathy through it.;일반적으로 좋은 그림이라는 것은 그 작품의 느낌에 대해 공감할 수 있고 우리에게 감명을 주고 상상력을 제공하는 그림이다. 그림뿐만 아니라 음악이나 소설 연극 등 여러 장르의 예술을 통해 공감한다는 것은 그 작품 안의 흐름을 느끼고, 즐거움을 찾을 수 있고 시간이 지나도 지루하지 않은 그 작품의 생명 성을 느끼는 것이다. 예를 들어 음악을 감상할 때 그 음악의 리듬을 탄다는 것은 그 음악과 감상자 사이에 감각적 교류를 통해 공감대가 형성되는 것으로 볼 수 있다. 경쾌한 음악, 슬픈 음악, 잔잔한 음악, 지루한 음악 등의 표현에서도 볼 수 있듯이 감상 자는 속도와 높낮이 등의 조화를 통해 그 음악과의 공감대를 형성한다. 사람의 감각이라는 것 또한 우리가 생활하고 있는 환경 안의 자연주기, 신체의 리듬, 문화의 흐름 등 시간 속의 모든 살아있는 활동 안에서 형성된 것이기 때문에 음악을 통해 이러한 리듬을 탄다는 것은 곧, 그 음악의 생명 성을 공감하는 것이라 할 수 있다. 즉, "리듬은 그 예술의 생명 성을 느끼게 해 주는 것"이다. 과거의 예술이 지금까지 사람들에게 사랑 받고 있는 이유도 사람들에게 감상을 통해 의미를 줄 수 있기 때문일 것이다. 이러한 예술의 살아있는 본질성은 수많은 미디어 속에 너무나 빠르게 변화하고 있는 현대 사회의 문화 안에서 잊혀져서는 안될 중요한 부분이일 것이다. 음악과 마찬가지로 그림을 보고 공간 안에서 조형요소를 감각으로 받아들이고, 공감할 수 있게 하는 기본역할 즉, 시선의 흐름을 즐겁게 하는 역할이 리듬에 있다고 본다. 시각적 리듬이라는 것은 조형 요소들 사이의 강약, 긴장과 이완, 변화와 통일 등 서로의 관계를 지각함으로서 받아들여진다. 즉 그림에서의 리듬은 음악에서의 리듬과 같이 연결성과 연속성을 통해 공간 안의 리듬으로 느껴진다. 공간 안에서 선은 조형적 특성에 따라 유기적 리듬을 보여준다. 강하고 약한 선, 굵고 가는 선, 빠르고 느린 선, 진하고 흐린 선들과의 관계를 통한 지각이 리듬으로 느껴지는 것이다. 선을 통한 내면적 표현은 일반적인 이론적 개념의 선이 아니라 작가의 Tempo에 의해 느낀 것을 표현하는 것이다. 동양화의 선에서 볼 수 있듯이 한 획 안에서의 농담의 변화 굵기의 변화 등은 붓을 통한 작가의 내면적 흐름을 표현한 것이다. 즉, 기운생동이라고 하는 동양의 선 철학은 생동감과 생명력, 운동성을 통한 기의 흐름을 선으로 표현한 것이다. 그림에 표현된 각 요소들의 에너지는 리듬을 이루고, 이것은 작가 내면의 리듬이 표현 된 것으로 볼 수 있으며, 선은 작가의 의도를 섬세하게 표현하는데 효율적인 방법이라 할 수 있다. 선의 방향성과 운동성은 공간 안의 리듬을 형성하는데 중요한 역할을 하며 더 높은 차원의 리듬을 이룰 수 있다 본 연구에서는 표현에 있어서 중요한 비중을 차지하고 있는 선을 기본요소로 하며, 본인이 표현한다양한 선들과 다른 요소들의 연결성, 연속성, 반복성 등의 관계를 통해 공간 안의 리듬과 운동성을 형성함으로서 생명력 있는 그림을 표현하고자 한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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