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대안학교 고등학생의 사회적 지지가 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구

Title
대안학교 고등학생의 사회적 지지가 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) Study about the influence that a social support has on a problem Behavior of an alternative school high school student : Alternative schools are acknowledged by the Ministry of Education
Authors
최영은
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사회복지학과
Keywords
대안학교고등학생사회적지지문제행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to draw social work implications for analyzing phenomenon and a characteristic of a problem behavior at two words focuses to an alternative student going to school, and it is what it studies on the social support that a theme of a lot of study became with factors to decrease the occurrence of a problem behavior. Specially, alternative students to go to school proved that there was a difference after an admission criminal record in social support, and it was executed with a purpose to draw social welfare a few meaning to be able to reduce a problem bahavior through a social support. For this study, 252 parts of total questionnaires were spent three alternative school students on with the object though the structured questionnaire which passed through advance investigation. Alternative schools are acknowledged by the Ministry of Educatione. The results were as follows. First, study about a social supports A support was high, and it appeared to have fallen off after entering an alternative school in all low-ranking variables except a friend support and an emotion support of a social support. Specially, they were able to know that it was other low rank and compared to low-ranking variables, and a social support increased after admission than admission before in a teacher support. A social support is high and a problem action was low and was able to know that they appeared in a problem behavior along social support. Second, internalized depression / in question was uneasy in beginning number comparison to show everyone of the investigation object in the results about a problem behavior, and the externalized aggressiveness in question showed the highest score. And an internalized physical symptom in question, an externalized misdeed problem behavior in question were the highest in a problem behavior tangible characteristic of the investigation object in clinical range. This means that there is a difference between beginning number of the total investigation objects and a clinical range underwear investigation object problem behavior type and can understand. Also, a social support is high, and a problem action was able to know that they were low in a difference of a problem behavior along a social support. Third, the correlation that was appeared with correlation of a problem behavior and a social support, and a social support is low, and a problem behavior was able to know that they rose. Fourth, the influence that a social support has on a problem behavior is as follows. Father scholarship is low, and a grade is low, and age and an economic level are high, and a problem behavior appeared high as a result that social support everyone analyzed a variable to have an influence on a problem behavior. It was a social support low rank and appeared further with the variable that low-ranking variables gave an influence to a problem behavior, age, father scholarship, a grade, a family support, a self-esteem support with details enemy. Father scholarship, a grade, a family support, self-esteem support are low, and the age and the economic level were able to know that they are high, and a problem behavior appeared high at this middle. Based on the results of this study, implications for social work practices and policies were discussed. In order to a lower problem behavior of alternative school students, it is a low rank of a social support to have a high influence on a problem bahavior, and it is necessary to have an interest on a self-esteem support and the family support that are phosphorus, Number programs to intervene directly such as a self-esteem support elevation program, a communication elevation program between parents - children must be developed.;공교육 현장의 부실화나 공교육 제도 및 운영상의 제반 문제점의 부각과 함께 삶과 교육이 조화를 이루는 대안교육, 대안학교 라는 개념이 부각되고 많은 사람의 관심을 끌고 있다. 이러한 대안학교의 필요성은 중도탈락학생들의 지속적 증가와 사회적 문제와의 연계성, 공교육이나 학교교육에 대한 불신과 반발 등 개인적, 사회적, 교육철학이나 이념과 같이 다양한 관점에서 제시될 수 있을 것이다. 이러한 학교부적응과 중도탈락 대안학교 고등학생에 대해 활발한 연구가 이루어지고 있는 외국에 비해, 국내의 연구는 제도권내에 있는 학생들에게 한정되고 있으며, 대안학교를 대상으로 한 연구에서도 개념 정의나 문제점과 현황, 교육체제 비교에 대한 연구는 활발히 진행되고 있지만, 사회적 환경과 개개인의 다양한 욕구의 증가에도 불구하고 대안학교 학생을 대상으로는 실증적이고 체계적인 연구는 매우 부족하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 대안학교에 재학 중인 학생에게 초점을 두어 문제행동의 실태와 특성을 살펴보고, 문제행동의 발생을 억제시키는 요인으로 많은 연구의 주제가 되어 온 사회적지지에 대해 연구해 보고자 한다. 특히 사회적 지지에 있어서 대안학교에 재학 중인 학생들은 입학 전과 후에 차이가 있음을 입증하고, 사회적 지지를 통해 문제행동을 줄일 수 있는 사회 복지적 함의를 도출하기 위한 목적으로 실시되었다. 이러한 연구를 위해, 사전조사를 거친 구조화된 설문지를 통해 학교형 학력인가 대안학교 3개 학교 학생을 대상으로 총 252부의 설문지가 사용되었다. 연구결과, 사회적 지지에 있어서 또래와 정서지지를 제외한 모든 하위요인에서 대안학교에 입학하기 전 보다 입학 한 후에 지지가 높아졌음이 나타났고, 특히 교사지지에서는 다른 하위요인에 비해 입학 전보다 입학 후 지지도에 있어서 많은 차인가 있음을 알 수 있었다. 또한 사회적 지지에 따른 문제행동에 있어서 사회적 지지가 높을수록 문제행동이 낮게 나타난다는 것을 알 수 있었다. 문제행동에 대한 결과에서, 조사대상자의 전체를 나타내는 원점수 비교에서는 내재화 문제의 우울/불안, 외현화 문제의 공격성이 가장 높은 점수를 보였으며, 임상범위 내(63T점 이상 조사대상자의 문제행동 유형 특성에서는 내재화 문제의 신체적 증상, 외현화 문제의 비행행동 문제가 가장 높았다. 이는 전체조사대상자들의 원점수와 임상범위내의 조사대상자 문제행동유형에 차이가 있음을 의미한다고 볼 수 있다. 그리고 문제행동과 사회적 지지의 상관관계는 부적인 상관관계로 사회적 지지가 낮을수록 문제행동이 높아진다는 것을 알 수 있었다. 또한 사회적 지지 전체가 문제행동에 영향을 미치고, 통계적으로 유의미한 변수를 분석한 결과 아버지 학력이 낮을수록, 성적이 낮을 수록, 연령과 경제수준이 높을수록 문제행동이 높게 나타났다. 좀 더 세부적으로 사회적 지지 하위요인이 문제행동에 영향을 미치고, 통계적으로도 유의미한 변수로는, 연령, 아버지학력, 성적, 가족지지, 자존감지지로 나타났다. 이 가운데서 아버지학력, 성적, 가족지지, 자존감지지는 낮을수록, 연령과 경제수준은 높을수록 문제행동이 높게 나타난다는 것을 알 수 있었다. 이상의 결과를 통해 본 연구가 가질 수 있는 사회사업의 이론적·실천적 함의를 살펴보면 다음과 같다. 이론적 함의는 첫째, 그 동안 활발히 연구되지 않았던 대안학교 고등학생을 대상으로 하여, 인구사회학적 특성과 문제행동의 특성을 이해하고, 파악할 수 있는 기초 자료로 활용될 수 있다는 것이다. 둘째, 대안학교 고등학생의 입학 전과 후의 사회적 지지 비교를 통해, 지지원과 지지유형별 지지도를 검증하였다는 것이다. 셋째, 문제행동에 대한 사회적 지지의 부적인 영향력을 확인하였고, 또한 사회적 지지의 하위요인과 조사대상자의 특성에 따른 문제 행동의 차이를 확인하였다. 다음으로 본 연구가 가지는 실천적 함의를 살펴보면, 첫째, 대안학교 고등학생의 문제행동을 낮추기 위해서는 대안학교 고등학생들의 문제행동에 높은 영향을 미치는 사회적 지지의 하위요인인 자존감지지와 가족지지에 대해 관심을 가질 필요가 있으며. 자존감 향상 프로그램, 부모·자녀 간 의사소통 향상 프로그램 등 직접적으로 개입할 수 프로그램이 개발되어야 할 것이다. 둘째, 사회적 지지의 하위 요인 중에 교사지지에 대하여 우선적으로 개입할 필요가 있다. 먼저 교사와 학생이 함께 할 수 있는 대인 관계 기술 향상 프로그램 및 의사소통 능력 향상 프로그램 등의 활용이 필요하며, 이와 동시에 학생들이 지속적으로 도움을 얻을 수 있도록 학교사회사업의 일환으로 상담 프로그램의 활성화가 필수적이다. 셋째, 본 연구결과 조사대상자의 특성에 따른 문제행동을 살펴보았을 때, 성적이 낮을수록, 경제적 수준이 높을수록, 수업에 만족하지 못할수록 문제행동이 더 높게 나타나는 것으로 밝혀졌다. 따라서 위에서 제시한 다양한 프로그램 및 개별적인 개입을 성적이 낮으면서, 경제적 수준이 높고 수업에 만족하지 못하는 학생들에게 우선적으로 수행할 필요가 있다. 넷째, 위에서 제시한 다양한 프로그램의 운영 및 개입을 효과적으로 수행하기 위해서는 전문적인 능력을 갖춘 인력을 활용하는 것이 효과적이다. 이를 위한 하나의 방안으로 학교사회사업의 활용을 생각해 볼 수 있다. 학교 안에 학교사회사업가가 정착화 된다면 대안 학교 고등학생들의 다양한 문제에 대해 지속적이고, 심도 있는 접근이 보다 수월할 수 있을 것이다.
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