View : 799 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김보경-
dc.creator김보경-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:54Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:54Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000028645-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179388-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028645-
dc.description.abstract본 논문에서는 현재까지 사회학에서 보여진 문화 이론과 이에 따른 연구들을 실천적 맥락에서 살펴보고자 한다. 그 중 부르디외의 문화자본과 계급 재생산에 관한 이론을 경험적으로 연구하려는 목적을 가지고 이 논의는 시작된다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 학생들을 대상으로 세 개의 계열별(특수목적계열 고등학교, 인문계열 고등학교, 실업계열 고등학교)고등학교의 차이를 두어 그들의 문화 소비취향을 알아봄으로서 부르디외의 문화자본과 계급 재생산의 이론을 경험적으로 검증해 보고자 한다. 이것은 기존의 부르디외 관련 연구들이 문화자본에 대한 단편적인 측면만을 보인 것에 비해 계급의 문화자본 차이와 그것이 어떻게 재생산되고, 정당화되는지를 학교라는 장을 통해 구체적으로 살펴봄으로서 그의 이론을 보다 폭넓고 경험적으로 연구한다는데 의의가 있다. 이와 같은 연구를 위하여 2003년 4월부터 5월까지 각 계열 고등학교 학생 910명을 대상으로 설문조사를 실시하여 특수목적계열 249부, 인문계열 236부, 실업계열 231 부 총 716부의 사례를 연구 분석에 이용하였다. 또한 보다 심층적인 자료를 위하여 학생 12명과 학부모 6명을 대상으로 인터뷰를 실시하였다. 이렇게 표집된 자료는 SPSS 10.0 프로그램을 통해 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 교육에 있어 경제자본과 더불어 문화자본의 중요성은 계급 형성과 재생산에 중요한 영향을 주는 요인으로 볼 수 있다. 부르디외는 자본을 경제자본과 문화 자본으로 보고 문화자본의 중요성을 부각시켰다. 본 연구에서는 그것이 부모와 자식 눈의 관계에서 어떻게 표출되며 재생산되는지를 계열별 고등학교 학생들의 문화소비 취향의 차이와 부모의 문화소비취향의 차이로 알아보았다. 특수목적계열 학생들과 그의 부모의 경우 문화자본을 가장 많이 보유하고 있었다. 그 다음으로 인문계열 학생들과 그의 부모, 실업계열 학생들과 그의 부모 순서로 나타났다. 이는 계열별 고등학교의 차이는 단순히 공부의 질적, 양적 차이 뿐 아니라 계급을 형성하고 그것을 재생산하는데 영향을 주고 그 영향력에는 문화자본이 포함된다고 해석된다. 둘째, 학교는 문화자본의 한 특수한 형태로 계급차이에 있어 문화적 취향이 계급체계를 정당화하고 재생산하는데 기여한다. 부르디외는 교육제도가 계급들간의 문화적이고 지위적인 틈새를 강화시킨다고 설명한다. 또한 체계적 오인(계급 구조가 개인의 문화적 능력과 취향에 깊이 몰입되어 있기 때문에 자연적인 것으로 보인다.)을 통한 사회 계급의 재생산에서 교육이 중요한 역할을 담당한다고 주장한다. 본 연구에서는 초등학교를 크게 세 개의 계열로 나누고 그 계열에 해당하는 학생들을 대상으로 하여 각 학교가 어떠한 특정과 차별성을 보이는지 살펴보았다. 각 계열의 고등학교 학생들은 단순히 목적을 달리하고 있다는 차이점뿐만 아니라 학생들 스스로의 의식속에 경제, 문화적인 계급 차별성을 두고 있었다. 실업계 고등학교 학생들은 특수목적계열 고등학교와 인문계열 고등학교에 비해 열등하다는 의식을 가지고 있었고 반대로 특수목적계열 고등학교 학생들은 인문계열 고등학교와 실업계열 고등학교 학생보다 우월하다는 의식을 가지고 있었다. 이것은 실제로 지배체계 가시적인 표현으로 차이를 보인다. 예를 들면 문화적 산물, 스포츠, 문화, 예술, 언어 그리고 더 일반적으로 취향에서 발견된다. 하지만 이러한 문화적 차이들이 학교에서 계급의치 보다는 재능이나 성취 같은 개인적 특성에 따른 것이므로 잘못 인식되기 때문에 계급체계를 정당화할 수 있는 것이다. 셋째, 아동기 때의 문화소비행위는 미래의 문화자본 형성에 큰 영향을 미친다. 문화 자본은 경제자본처럼 단기간에 형성되거나 없어지는 것이 아니다. 부르디외는 문화 활동을 빈번하게 하는 부모에 의해 아동기부터 예술작품이나 예술 활동에 친숙해진 학생들은 고급문화의 가치와 미적 감수성을 체득하게 된다고 말한다. 특히 아동기 때 형성된 취향은 쉽게 변하지 않고 유지된다고 한다. 연구결과에서 보면 아동기에 클래식 음악을 접했던 학생들은 현재 클래식 음악에 대한 거부감이 없는 반면 아동기에 클래식 음악을 접하지 않았던 학생들은 현재 클래식 음악에 강한 거부감을 표현했다. 이것은 음악적 취향뿐만이 아닌 오페라, 연극, 박물관, 미술전시회 관람과 독서와 같은 측면에서도 같은 결과를 보여주어 아동기 문환소행위의 중요함을 경험적으로 보여주었다. 넷째, 한국 교육에 있어 계급의 차별성과 재생산의 본격화는 세 개의 계열로 나뉘는 고등학교 때 보다 뚜렷하게 가시화된다. 종전의 한국의 문화연구들은 교육이 계급을 구분하고 재생산하는 역할을 한다는 측면에서 대학교 입시 후에 본격적으로 나타난다는 연구가 있었다. 또한 고등학교의 차별적 사회화를 문제시한 연구도 있었지만 그것 역시 인문계열과 실업계열만으로 나누어 살펴본 것이었다. 하지만 한국 교육의 계급 차별성과 재생산의 문제는 초등학교, 중학교를 거쳐 고등학교 때 본격화된다. 이는 본 연구에서 세 개의 계열로 나눈 고등학교 학생들이 부르디외의 문화이론에 부합하는 결과를 보이면서 한국 교육의 계급 차별성과 재생산이 보다 저학년층으로 낮아지고 있다는 것을 보인다. 또한 과거 실업계열과 인문계열로만 나뉘었던 것이 특수목적계열이 생기면서 보다 세분화되고 강화되었음을 보여준다. 본 연구를 통하여 부르디외 이론을 경험적으로 검증해본 결과 한국 교육에 있어 경제자본과 문화자본은 모두 계급형성과 재생산에 중요한 요소로 작용한다. 이는 아동기 때부터 형성된 문화소비취향에 영향을 받아 학교라는 장을 통해 정당화하게 된다. 이것은 한국의 경우 초등학교에서부터 중학교를 거쳐 계열화된 고등학교에서 보다 뚜렷하게 나타난다. 이것은 부르디외의 이론을 한국 교육의 측면에서 경험적으로 연구한다는 의의와 더불어 고등학생 문화소비취향에 대한 연구를 함으로서 한국 신세대의 문화소비형태와 문화에 대한 의식, 정체성을 이해하는 것에 도움이 되고, 문화연구에 의미있는 자료가 될 것이다. 하지만 이 연구는 부모와 자식간의 계급형성과 재생산의 관계를 알아보는데 있어 부모의 연구 자료가 고등학교 학생들로부터 도출된 것으로 부모의 의식을 간접적으로 조사하였다는 한계점이 있다.;In this thesis, we study the cultural theory and its related research based oil the Bourdieu's cultural capital and class reproduction To conduct this research, we categorize high school students into the three parts with regard to their department; special education high school, industrial high school and academic high school. There are existing papers about Bourdieu study fragmentary side of the cultural capital. Since our work includes the production and justification of t h e cultural capital differences between each class , it is meaningful study in order to understand his theory. We have used 716 cases in this study, 249 cases for the special education high school, 236 cases for the academic high school , and 231 cases for the industrial high school respectively, from the period of April and May 2003. Furthermore, we have interviewed 12 students and 6 parents to obtain detailed data for our research, We analyze these data by using SPSS 10.0 and results are shown in the following paragraphs. First, in Korea education field, besides the economic capital. importance of cultural capital is the important factor which affects the class formation and reproduction. Bourdieu divides the capital into the economic capital and cultural capital and be emphasize the importance of the cultural capital. In this thesis, we study how it emerged and reproduced in the relationship between students and his/her parents through each high school category, special education high school students and their parents have much amount cultural capital. Subsequenty academic high school students and their students have less amount cultural capital than special education high school students and their parents. Consequently, industrial high school students and their parents have least of amount cultural capital. It is analyzed that differences of each kind of high school affects not only quantitative and qualitative educational differences but also class formation and reproduction Moreover, it is analyzed that these effect includes cultural capital. Second, school will tribute cultural taste justify and reproduce the class system.. Bourdieu explains that educational systems intensify cultural and positional gap between each class. Bourrdieu also asserts that education is important thing in the society class' reproduction through the meconnaissance In this thesis, we categorize high school students into three parts and investigate each part of students and its characteristics. Each part of students esteem their differences of objective as well as economical. and cultural class distinction theirselves. Industrial high school students esteem theirselves are inferior than academic and high purpose high school students. Furthermore, special education high school students esteem theirselves are superior than other kind of high school students. Actually, this is shown in the explicitly expression of control system. For examples, this is shown in the cultural outcomes, sports, language and also their taste. However, since these cultural differences are misunderstood as ability or individual characteristics, control system can be justified. Third, cultural consumption action in the childhood largely affects to the formation of cultural capital. Cultural capital can not be formed or vanished within a short time. Bourdieu stated that students who have many cultural experiences with their parents in their childhood are easily realize the value of luxury culture and cultural susceptibility. From the results of the research, students who have classic music experience in their childhood show no rejection symptom for the classic music. On the other hand, students who have no classic music experience in the childhood show rejection symptom for the classic music This symptom is appeared in the classical music as well as other cultural behavior suck as opera, dramatic performance, museum inspection, exhibition inspection and so on. Fourth , in the Korea educational field, differences of each class and regularized reproduction are showed up in the high school days. Existing Korea cultural study said that differences between each class and regularized reproduction are showed up after the examination for the University. Even though, there are existing distinctive socialization of high school, it also only categorized academic and industrial department . However, Korea educational class distinction and reproduction problem begin in the earnest in the high school day . In this thesis, it shown that three different purpose of high school students well correspond to theory of Bourdieu and also shown that class distinction and reproduction shown up in the lower classes. Furthermore, appearance of the special education high school make more detail and intensify the class distinction and reproduction. Through this research based on Bourdieu theory, we know that both economic capital and cultural capital are important factor which affects class formation and reproduction. This study is first trial that research of education of Korea high school which is applied into the Bourdieu theory and this study is very useful to understand the Korea new generation's cultural consumption-taste and identity. This study remains as a meaningful cultural research data. However, this study has a weak point that parents' identity is derived indirectly from their children.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ 제1장 서론 = 1 제1절 연구 주제 및 목적 = 1 제2절 논문의 구성 및 분석 방법 = 3 제2장 이론적 배경 = 5 제1절 문화자본과 문화소비 = 5 제2절 취향과 아비투스 = 7 제3절 교육과 문화 재생산 = 8 1. 교육의 불평등 = 8 2. 부르디외 이론에 있어 교육의 의미와 중요성 = 11 3. 부모와 자녀간의 학업적 영향 = 17 4. 상징폭력의 場 = 20 제4절 한국에서 교육의 의미 = 24 1. 경쟁을 야기하는 교육 = 24 2. 계열의 의미 = 25 제5절 본 연구의 의미 = 28 제6절 연구가설과 분석틀 = 31 제3장 연구자료와 연구방법 = 33 제4장 분석결과 = 38 제1절 학생들의 특성 = 38 1. 계열별 고등학교 학생들의 특성 = 38 2. 고등학교 선택에 있어서의 영향 = 42 제2절 계열별 고등학교 학생들의 문화소비취향 = 44 1. 계열별 고등학교 학생들의 문화 경험에 대한 차이 = 44 2. 계열별 고등학교 학생들의 TV프로그램 선호도 차이 = 52 3. 계열별 고등학교 학생들이 즐겨듣는 음악에 대한 차이 = 54 4. 계열별 고등학교 학생들이 즐겨하는 스포츠에 대한 차이 = 56 5. 계열별 고등학교 학생들이 다룰 수 있는 악기에 대한 차이 = 58 6. 계열별 고등학교 학생들의 아동기 문화소비취향의 차이 = 60 제3절 부모의 특성 = 65 1. 계열별 고등학교 학생 부모의 학력의 차이 = 65 2. 계열별 고등학교 학생 부모의 직업 차이 = 67 3. 계열별 고등학교 학생 가정의 월 평균 수입 차이 = 69 4. 계열별 고등학교 학생 가정의 주택소유 형태 차이 = 71 5. 계열별 고등학교 학생 계급 차이 = 72 제4절 부모의 문화소비취향 = 74 1. 계열별 고등학교 학생 부모의 문화경험에 대한 차이 = 74 2. 계열별 고등학교 학생 부모의 TV프로그램 선호도 차이 = 77 3. 계열별 고등학교 학생 부모가 즐겨듣는 음악에 대한 차이 = 78 4. 계열별 고등학교 학생 부모가 즐겨하는 스포츠에 대한 차이 = 81 제5절 계열별 고등학교 학생과 부모의 차이 비교 = 83 제5장 결론 및 한계점 = 86 참고문헌 = 91 설문지 = 97 Abstract = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6533669 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject고등학생-
dc.subject문화소비취향-
dc.subject고등학교-
dc.subject특수목적고교-
dc.title고등학생들의 문화소비취향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle고등학교 계열별(특수목적고교/인문고교/실업고교) 차이를 중심으로-
dc.title.translated(A) Research of Cultural Consumption-taste for the Koread High School Students : In terms of differences between each high school(special education high school/academic high school/industrial high school)-
dc.format.pagevi, 106 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회학과-
dc.date.awarded2003. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE