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李奎報의 記 硏究

Title
李奎報의 記 硏究
Other Titles
(A) Study of Lee, Kyubo's Ki
Authors
金貞仁
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
이규보기문학국어
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 아직까지 硏究되지 않은 李奎報의 '記'의 獨自的인 硏究를 통해 李奎報 文學의 새로운 面이나 補充的인 面의 파악을 爲해 試圖되었다. 本稿에서는 李奎報의 記가 李奎報 以前의 記와 그 面貌가 다르다다는 데 注目하여 그 意味를 考察함으로서, 李奎報 文學에 대한 再認識의 기회를 얻고자 했으며, 이를 通해 記의 散文上의 위치를 확인함으로서 漢文學에서 散文硏究의 領域擴大가 이루어져야 함을 밝히고자 했다. 本 論文의 內容을 요약하면 다음과 같다. 먼저 李奎報 記 文學에 대한 硏究目的과 대상자료를 검토한 결과 李奎報는 그의 記文中에서 官職名과 年號等을 기술하여 作品年代를 규견하게 하고 있는 점에서 記를 通해 그의 人生의 諸局面과 意識을 反映해 주는 硏究資料가 되고 있음을 밝혔다. 먼저 中國과 高麗武臣亂 以前까지의 記文學과 李奎報 記 作品을 槪觀한 결과 唐, 宋 古文家들의 山水遊記文 爲主의 記가 우리나라에 와서는 建築物에 關한 記로 그 中心이 바뀌어 公式文의 形態로 쓰여졌으며, 그 創作動機도 歷史의 資料, 또는 保存의 記錄이라는 實用的 目的으로 쓰여지고 있음이 分析되었다. 이러한 記文에 變化를 보여주기 始作한 것은 林椿이고, 특히 李奎報의 記에 와서는 그 種類構造, 創作動機 等이 크게 差異를 보임에 따라 武臣亂을 계기로 한 文風의 轉換이 記에서도 역시 나타나고 있음을 確認했다. 무엇보다 記가 원래 自然의 實寫를 다루던 山水文의 쟝르였다는 데 기인하여 李奎報의 自然認識을 考察하였는 바, 그는 自然物 自體의 實寫에 自身의 생각(意)을 포함하여 寓意를 보이는 敍述的 특징을 나타내고 있다. 따라서 李奎報는 擬人化, 諷喩 等을 含蓄한 修飾法을 好用하고 있는 점이 들어났다. 다시 말해서 李奎報는 自然美의 발견을 직접적으로 나타내지 않고 自身의 心中에서 昇華시켜 위와 같은 手法으로 간접적으로 나타내는 것으로, 이것이 前代의 記와 다른 점이기도 하다. 또 自然을 享樂의 場所로써, 또는 대상으로서 認識하고 있는 것이 그 時代의 風潮였는 바, 李奎報 自身도 이 貴族的인 趣味에 同調하여 그의 田園之樂이 다만 標榜에 불과하다는 점이 記의 自然認識을 通해 分析되었다. 다음으로 李奎報의 記에 나타난 世界認識을 살펴본 바, 그는 人間個人의 意識, 人間本性에 대한 自覺을 通해서 身體的 拘束에서 해방되고자 하는 人間本然의 自由希求意志, 靈感의 體驗으로 因한 超人의 意識, 또는 先驗的 ,思考等을 表出시키고 있음이 들어났다. 李奎報의 記에 나타난 空間認識에서는 그의 社會的 自我의 지향을 '朝廷 안'의 空間으로 들어가 스스로 拘束됨으로서, '貳王贊政'과 함께 '文氣暢新'도 할 수 있는 社會的 空間에 치중함으로 '物의 世界'인 現實에 比重을 두고 있는 것으로 分析되었다. 記를 通해서 李奎報의 文學을 다루어본 결과 그의 記는 李奎報의 散文에 대한 善好度와 文才를 드러내 주는 것으로서, 李奎報가 詩뿐 아니라 散文에서도 그의 文才가 뛰어났음이 考察되었다. 보다 중요한 것은 李奎報의 記를 통해서 그가 詩論에서 重視한 '新意'의 實相이 確認되고 있다는 點이다. 특히 그의 '新意論'을 記文을 通해서 살펴본 바, '新意'의 實相은 前代의 記文에서와 그 視覺을 달리한 修飾의 問題에서 그 槪念이 파악될 수 있는 것으로 寓意, 假托, 諷喩에 依해 간접적으로 자신의 意識을 나타내 보이고 있는 '새로운 修飾의 手法'의 뜻으로 판단된다. 이러한 새로운 手法이 記文에서 잘 들어나고 있다는 점에서 李奎報의 記가 그의 英雄敍事詩, 農民詩, 詩論, 假傳文學 等과 함께 武臣亂을 通한 文學的 轉換의 實相을 가장 잘 나타내주는 役割을 擔當하고 있었음이 재확인되었다. 이와같은 事實로 볼때 기존의 詩文爲主의 漢文學硏究를 止場, 散文硏究에도 적극적인 關心을 보여야 할 것으로 보인다. 또 以上과 같은 '記'의 獨自的인 硏究를 通한 漢文 散文의 硏究는 文學史에 있어서 文風의 變貌와 持續을 抽出할 수 있는 硏究方法으로 채택되어야 함이 제기되었다.;This study was started from a wish to reveal the new or supplementary figures of Lee, Kyubo's literary world, by exploring his unknown territory following as unique line of approach to his "Ki" literature. Especially, paying interests to the point that his "Ki" has some different figures from the "Ki" characterstics before him, the author has tried to get an opportunity of re-recognization of his literature through an investigation into its meanings, and, then, to reveal a current requirement, that the nitche of prose literary researching in Chinese-letter literature should be increased, by evidencing the status of "Ki" in prose literature. For this, first examined into details were the concrete objectives of the study and objective materials. Here, Lee, Kyubo's "Ki" was revealed as a becoming material which might reflect his every vicissitude of life and also his general aspects of consciousness, chiefly owing to his manner of recording such data on the manuscripts as the names of official occupations or chronological era that would be so much helpful to our understanding of the writed historical dates. Then, a general overview upon his "Ki" works and the main developmental contents of "Ki" literature before the age of Goryeo Military Vassal Rebellion and also of China was conducted. Being entered into this country, such Chinese literary forms of "Ki " as the "Descriptive Accounts of Travelling in Nature" of Tang-Song Ancient Writers were transfigured into those about architectural objects or formal writings. And, also the creative motivation was also changed to be caused by such practical needs as those of historical recording and preservation of it. This change in "Ki" descriptive writing was first initiated by Im, Chun, and, arriving to Lee, Kyubo, the species, structural forms, and creative motivations were dramatically differentiated. It means that the literary transition in style motivated by the Military Vassal Rebellion was also showed in "Ki". And, then, the recognitions of Nature, World, and Space of Lee, Kyubo were investigated into. The results could be summarized as follows: First, when reviewed his recognition of Nature considering that "Ki" has been originally a genre of dealing with practical studies in nature, he appeared representing an allegorical descriptive characteristic by having his intention contained to the studies in natural things as such, thereby enjoying the full usage of such embellishment techniques as personification, allegory etc. That is, he did not represented directly his findings of the beauty of nature, but, indirectly, carefully represented it through these techniques after sublimating it in the core of his mind --- somewhat different point from prior "Kis" before his age. Also analyzed was that he could not but assimulating to the general trend of his age, so failing in recognizing nature as something beyond a place or object of enjoyment, and making his saying of "happiness of pastoral life" as mere an empty advocacy. His recognition of the world appeared representing a realization of pure human nature or desire to be freed from the physical restraint, or a consciousness of supermanism through by experiences of intellectual intuitions. And his recognition of space was analyzed as giving gravity to the realities of the physical world. This could be seen from his inclination to the social space where he would be able to take a happy medium, though would be restrained. Finally, the general literary nature of Lee, Kyubo was dealt with through his "Ki". His "Ki" was considered as something revealing his talents or inclination not only in verse but also in prose. Especially, as a result of reviewing his 'Dicussion of New Meaning' through the descriptive writings, his "Ki" could be grasped as a meaning of "newer techniques in embellishment" than the cases of preceding descriptive writings. Upon these facts, it may be said that there should be positive interests also in the literary study by means of prose writings, escaping from the existing one-sided approach chiefly based on the method of verse-writing centeredness. Also it was reconfirmed that exploring into the Chinese-letter prose literature leaded by an unique originality might be worthy of at tention as an approach which might depict the transfiguration and continuance of any literary style in literary history.
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