View : 18 Download: 0

교사의 남녀동등적 교수태도 및 내용이 아동의 성역할 태도 변화에 미치는 영향

Title
교사의 남녀동등적 교수태도 및 내용이 아동의 성역할 태도 변화에 미치는 영향
Other Titles
Influences of Teachers' Sex-equitable Teaching Attitudes and Programs on Children's Sex-role attitudes
Authors
허순희
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 여성학과
Keywords
교사남녀동등아동성역할교수태도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 전통적인 성역할은 남녀 모두에게 해로운 것이며 개인적, 환경적 요인에 의해서 변화 가능하다고 보는 양성적 관점 하에서, 국민학교 교사의 교수태도와 내용에 따른 아동적 성역할 태도변화의 가능성과 구체적 방법을 모색하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 우선 국민학교 교사들의 일반적인 성역할 태도, 성차인식도, 교수태도 등을 설문지 조사를 통해 알아보았고, 다음에는 교사의 교수태도와 교수내용에 따라 어린이들의 성역할 태도가 변화 가능한지를 살펴보기 위하여 현장실험을 실시하였다. 따라서 본 연구는 우선 서울시내 국민학교 중에서 지역의 사회경제적 특성을 고려하여 선정한 7개교의 교사를 대상으로 1986년 3월 24일 부터 4월 3일 사이에 설문지 조사를 실시하였다. 실험을 위해서는 교사를 대상으로 한 설문지 조사 결과에서 가장 진보적인 성역할 태도를 가진 교사의 학급을 실험집단으로 선정하고, 통제집단은 선정된 실험학급과 비슷한 조건을 가진 타학교의 학급으로 선정하였다. 실험처치의 효과를 측정하기 위해서 실험·통제집단의 각각에 사전, 사후검사를 실시하였으며, 실험상황의 점검과 구체적 변화를 살펴보기 위해 관찰조사를 병행하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 국민학교 교사들 중 진보적인 성역할 태도를 가진 교사는 전체의 50%이하인 것으로 나타났다. 교사들은 남녀평등을 위한 역할의 변화를 지향하고 있으나 현실적인 면에서는 공사성별분업의 원리를 고수하고 있었다. 둘째, 일반적으로 교사들은 아동을 성별에 따라 구별할 수 있는 존재로 보며, 성차를 성고정관념적으로 인식하고 있었다. 셋째, 많은 교사들이 아동에 대해서 성에 따라 다른 기대를 가지고 있으며, 다른 역할을 부여하고, 다른 반응 유형을 보이며, 남녀아동을 되도록 분리하는 것이 바람직하다고 생각하는 것으로 나타났다. 넷째, 어린이들은 입학할 때부터 이미 성역할 고정관념적인 태도를 가지고 있으며, 이는 학교교육을 통해 더욱 고정화되는 것으로 나타났다. 다섯째, 교사의 남녀동등적 교수태도와 교수내용의 실시는 어린이들의 성역할 태도를 유동적으로 변화시켰다. 여섯째, 어린이들의 성역할 태도 변화의 정도에서 남녀의 차이는 거의 나타나지 않았다.;The purpose of this study is to determine the possibility and the specific method of changing children's sex-roles.The study relies upon elementary school teacher's attitudes and programs. It adopts the androgynous perspective that traditional sex-roles are harmful and that these can be changed by individual or environmental factors. The plan to achieve the above purpose included two parts. The first part is to examine through quedtionnaores, elementary school teachers' general sex-role attitudes, perceptions of sex difference and teaching attitudes. The second part is to do action research to check whether the children's sex-role attitudes can be changed by experimental sex-equitable teaching attitudes and programs. To implement the above plan, examined were questionnaires answered by teachers from 7 schools between March 24 and April 3. 1986. The schools were selected in Seoul on the basis of regional socio-economic factors. Next, a class, under the charge of a teacher who was found to have more advanced sex-role attitudes, was selected as an experimental group. Andther class having similar socio-economic conditions was selected as a control group. Both groups were observed by the researcher two hours per week from April 14 to July 4, 1986. The experimental group's teacher used sex-equitable teaching methods including various songs, stories, and pictures. To determine the effect of treatment in the experiment, the study took pre- and post-tests of both groups. The results of the study are as follows: 1. Amongs the elementary school teachers, those who have "advanced" sex-role attitudes were below 50%. Though the teachers incline to take the view that a change in roles for sex-equity is desirable, practically, they stick to the traditional principles of "public-private" sexual division of labor. 2. In general, the teachers differenciate children by sex, and treat them in sex-stereotypic way. 3. Most of the teachers expect children to be different by their sex and assign them different roles according to their sex. It was also found that the teachers regard it desirable to separate the boys and girls if possible. 4. The children already have sex-role stereotyped attitudes when they enter elementary school and their attitutes are reinforced with school education. 5. The teachers' sex-equitable teaching attitudes and programs make children's sex-role attitudes flexible. 6. Thereis no difference between boys and girls in the children's sex-role attitudes change in groups.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 여성학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE