View : 29 Download: 0

Mendelssohn의 Violin협주곡 e minor op.64의 분석적 연구

Title
Mendelssohn의 Violin협주곡 e minor op.64의 분석적 연구
Other Titles
(AN) ANALYTIC STUDY OF MENDELSSOHN'S VIOLIN CONCERTO E MINOR OP. 64
Authors
김윤희
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
MendelssohnViolin협주곡e minor op.64
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy(1809∼1847)는 그의 생애중 협주곡으로는 violin과 piano를 위한 협주곡만을 남겼으며, 특히 그의 violin협주곡 e minor는 독일 낭만 협주곡을 대표하는 곡으로 인정된다. 협주곡이란 독주악기와 관현악을 위한 음악으로 독주악기가 갖는 개성적인 음색과 고도의 연주기술에 다양한 관현악의 음색이 서로 대조되고 화합하면서 이끌어진다는 뜻을 가지며, 기악적인 의미의 협주곡은 17C말에 나타나기 시작하여 고전주의, 낭만주의를 거치는 동안 많은 발전을 거듭하였다. 본 논문에서 다루고자 하는 Mendelssohn의 violin협주곡 e minor는 그 곡의 구성방법에 있어 고전주의 협주곡과는 다른 많은 새로운 시도를 하였다. 즉 고전주의 협주곡의 경우 1악장의 제시부가 긴 관현악의 tutti로 시작하는 데 반해, 이 곡에서는 이러한 서주적 tutti가 생략되고 독주 violin이 즉시 악장의 주제를 제시하며, 이 1악장의 cadenza도 고전주의 협주곡의 cadenza가 재현부 뒤에 위치하는 것과 달리 발전부와 재현부 사이에 놓여지고 있고, 또한 전악장은 고전협주곡과 달리 중단되지 않고 계속하여 연주된다. 제1악장 제시부의 연결부 주선률, 제2주제 주선률, 제2악장 중간부 주선률, 제3악장 제시부의 제2주제 주선률들을 orchestra가 먼저 주선률을 제시한 다음 독주violin이 이것을 이어받으며, 각 악장 발전부는 제1주제, 제2주제, 연결부 주제가 각기 뒤바뀐 순서로 나타나거나 생략되어 있어 발전부의 구분이 불명확하며, 전악장을 통해 악장마다 주요 선률이 하나씩 더 나타난다는 점 등이 이 곡의 낭만주의적 성격이라고 할 수 있다. 또한 1악장의 Coda부분은 그 빠르기가 변화를 나타내어(Piu presto-Sempre presto-Presto) 협주곡의 낭만적 성격을 더욱 부가하며, 이러한 성격들은 다른 많은 낭만주의의 협주곡에 계승·발전되었다. 이 곡은 고전주의의 sonata형식을 고수하였으며, 조성이나 화성적 연결 또한 고전주의 협주곡들과 비슷하며, 서정적이면서 화려한 선률의 사용, 전 악장이 연관된 공통적 리듬형태의 사용, scale, arpeggio double stopping, octave주법, ricochet, 중음 tremolo, slur spiccato 등의 기교적 주법들을 요구하고 있다. 전체적으로 이 Mendelssohn의 violin 협주곡 e minor는 고전적 양식을 고수하면서도 낭만적 성격을 나타내는, 낭만주의의 violin협주곡을 대표하는 하나의 곡이라고 할 수 있겠다.;Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) left concertos only for violin and piano through his life, especially his violin concerto e minor has been regarded as a representative of German Romantic concerto. A concerto is a musical composition for solo instrument and orchestra, and it has a characteristic tone of solo violin and various tones of orchestra which are contrasting and harmonizing by an advanced execution. Concertos in instrumental meaning began to appear in the late 17th century and have developed very much throughout the Classic and Romantic period. His violin concerto e minor made new attempts in the form which are different from that of classic concerto. These new attemps are as follows: - in the first movement, while on the classical concerto the exposition of the first movement begins with the and tutti of an orchestra, in the new concerto such a tutti is omitted intentionaly solo violin presents the first theme of the first movement. After the cadenza in the first movement is played after development, and all the movements are performed without interruption. In the transition and second theme of the exposition of the first and the third movement, orchestra presents the chief theme and solo violin follows it. The distinction of development of each movement is ambiguous as the first, the second or transition themes are reversed and omitted, and other new principal themes are suggested throughout all the movements. These are romantic characteristics of this concerto. Also in the first movement, tempo is varied (Piu presto-Sempre presto-Presto), which adds the romantic characteristic of this concerto. These characteristics are succeeded to and developed into the Romantic concertos and are regarded as the chief features of the Romantic concertos. Another characteristics of Mendelssohn's violin concerto e minor are as follows: observing the Classic sonata form is style, showing that the tonal and harmonious connection is similar to that of Classic concerto, having lyrical and brilliant romantic melody, using the common rhythmic style related to all the movements, and demanding the virtuositic techniques such as scale, arpeggio, double stopping, octave technique, ricochet, double note tremolo, slur spiccato, etc. This work is one of the Romantic violin concertos which keeps to the pure Romanticism as well as the Classical style.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE