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G. Frescobaldi의 Fiori Musicali에 관한 연구

Title
G. Frescobaldi의 Fiori Musicali에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON GIROLAMO FRESCOBALDI'S FIORI MUSICALI : ON THE FIRST MASS
Authors
崔惠景
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
G. FrescobaldiFiori Musicali제1미사FIRST MASS
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Girolamo Frescobaldi (1583-1643) was a representative composer and organist in Italy. He contributed much to the Italian keyboard music during the early 17th century. During the period of Frescobaldi's activities, the instrumental music gradually became an independent one out of the religious music in which vocal music had been emphasized. Accordingly, the forms of instrumental music became quite diversified - Toccata, Ricercare, Canzona, Dance music, Partita, etc. The harpsichord and the organ were the main instruments and the organ, especially, became an important instrument in the church music of several nations in Europe including Italy. In the early 16th century, keyboard music in Italy was developed by A. Gabrielli and was climaxed by Frescobaldi. Frescobaldi's 143 pieces are mostly entitled "Intavolatura di cembalo et organo", which indicates that his works are compos ed for the harpsichord or the organ. The most representative work of Frescobaldi is Fiori Musicali, the organ music for three Masses composed in 1635, which culminated the organ music of Italy. This thesis deals with the First Mass among the 3 masses. The forms used are: Toccata, Cantus Firmus settings based on plainsong, Canzona and Ricercare. All have been written according to the order of the Mass which consists of Introit, Kyrie, Epistle, Credo, Elevation, and Communion. All but the Toccata has an additional work called "Alio modo". There are successive chromatic melody and melodies connected with Parallel 3rds in his melodies. Rhythmically, he used dotted rhythm, syncopation, partial augmentation and diminution. Harmonically, minor keys including dorian mode, secondary-dominant and stepwise root progression resulted from evaded resolution were used. In cadence, picardy third was used. Fiori Musical with the above various characteristics was considered as the important textbook for composers of the future. Frescobaldi, as a representative composer of chromaticism plus a most skillful exploitation of imitative and fugal devices, became an important figure in the history of ear]y Baroque keyboard music.;16세기 후반에 태어나서 17세기 전반에 활동한 Girolamo Frescobaldi(1583-1643)는 이태리의 대표적인 건반음악 작곡가이며 오르간 연주자이다. Frescobaldi가 활동한 이 시기에는 기악음악이 차츰 성악 위주의 종교음악에서 벗어나 독립적인 영역으로 대두하기 시작하였다. 따라서 기악곡을 위한 형식도 다양해졌는데 주요형식으로는 토카타(Toccata), 리체르카레(Ricercare), 칸쪼나(Canzona), 무곡(Dance Music), 변주곡(Partita) 등을 들 수 있다. 16세기 말 이태리에서 사용된 건반악기로는 Organ과 Harpsichord를 들 수 있으며 Organ은 특히 이태리를 비롯한 유럽 여러나라의 교회음악에 중요한 악기로 쓰이게 되었다. 이태리 건반음악의 발달은 16세기초 Andrea Gabrielli(1510∼1586)로부터 시작하여 G. Frescobaldi에 이르러 그 절정을 이루게 되었다. Frescobaldi의 건반작품들은 모두 143여곡으로 그의 작품 대부분은 <하프시코드와 오르간을 위한 악보 : Intavolatura di Cembalo et organo>라는 표지를 달므로써 두 악기를 구분하지 않았다. 그의 가장 대표적인 작품은 1635년에 작곡된 3개의 미사를 위한 Organ곡, Fiori Musicali (음악의 꽃)로 이것은 이태리 organ 음악을 최고경지의 수준에 올려 놓았다. 본 논문에서는 의 3개의 미사 중 첫째 미사만을 분석연구해 보았다. 이 작품은 건반음악의 여러형식 Toccata, Gregorian선율을 기초로 한 모방형식의 곡, Canzona, Ricercare등이 미사예식순서 - 입당송(Introit), 키리에(Kyrie), 복음낭독(Epistle), 신앙고백 (Credo), 성체변화(Elevation), 영성체(Communion)에 맞추어 차례로 쓰여져 있으며 Toccata를 제외한 모든 곡에는 Alio modo (또 다른 종류)라 불리는 첨부된 곡들이 있다. 선율의 움직임은 연속된 반음계적인 선율과 병행3도로 움직이는 선율을 많이 사용하였으며 Gregorian 선율을 정선율로 한 엄격한 모방기법과 정선율의 성부변화, 이조등으로 대위법적 기법을 다양하게 구사하였다. 또 리듬에 있어서는 붙점이나 당김음, 선율의 부분적인 확대리듬, 축소리듬을 볼 수 있으며 화성에 있어서는 Dorian선법이나 g단조, d단조, a단조를 많이 사용하고 부속화음이나 그것의 회피해결로 오는 순차적인 화성진행이 많다. 그리고 종지화성은 V-I의 관계로 Picardy third를 썼으며 '¢' 와 같은 박자기호를 많이 썼다. 이상과 같은 여러 특성을 내포한는 초기 바로크 시대의 이태리 오르간 음악을 예술적 완성의 최고수준으로 올렸으며 후대의 음악가들에게 중요한 교본의 하나가 되었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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