View : 691 Download: 0

J. Brahms의 피아노곡 Op.116 Phantasien에 대한 소고

Title
J. Brahms의 피아노곡 Op.116 Phantasien에 대한 소고
Other Titles
(A) STUDY ON PHANTASIEN OP. 116 of J. BRAHMS
Authors
金英喜
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. Brahms피아노곡Phantasien
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Johannes Brahms (1833-1897) composed 3 sonatas, 5 variations and a few character pieces for piano. The character pieces of Op, 76-119 composed for the last 20 years of his lifetime play an important role i n understanding his music of the later period. These character pieces are consisted of 2-8 pieces, each of them is in ABA ternary form with a title of Capriccio, Intermezzo, Ballade, Rhapsody, and Romanza. This thesis has analyzed Phantasien Op. 116 composed of 3 pieces of Capriccio and 4 pieces of Intermezzo, in terms of its structure and the characteristic elements. The following are results of the analysis. Brahms used mainly ternary forms in his character pieces. In keys, he made frequent use of minor keys and also modulation by mediant relation. In harmony, diminished seventh chord has been frequently used and harmonic progression based on parallelism is also appeared. Non-harmonic tones have been used compositely and pedal point is also frequently used. In melody, paralled motions of octaves and 3rds were frequently used. And the length of phrases is quite irregular. In rhythm, cross rhythm of 2 against 3 (□:□) and syncopation were also frequently used. The contrapuntal devices which Brahms mostly used are inversion of as single melodic line or texture inversion.;요하네스 브라암스(Johannes Brahms, 1833 ∼ 1897)는 피아노곡으로 3곡의 Sonata와 5곡의 Variation 그리고 9곡의 소품을 작곡하였다. Op. 76부터 OP. 119까지의 소품들은 브라암스 생애의 마지막 20년 사이에 작곡된 곡들로 그의 음악을 이해하는데 중요한 위치를 차지하고 있다. 이 소품들은 2∼8곡의 소곡으로 이루어지며 각 소곡의 형식은 대체로 ABA의 3부형식이다. 또 이 곡들에는 Capriccio, Intermezzo, Ballade. Rhapsody, Romanza라는 표제가 붙어 있다. 본 논문은 3곡의 Capriccio와 4곡의 Intermezzo로 이루어진 OP. 116 Phantasien을 각 곡의 구조와 특징적인 요소를 중심으로 분석하였다. 분석 결과 형식면에 있어서 브라암스는 3부형식을 많이 사용했으며 조성면에서는 단조의 곡이 많다. 전조는 3도 근음관계(Mediant Relation)로 빈번히 행해지며 화성면에서는 감 7화음이 많이 쓰였다. 또한 5도와 7도 음정에 의한 병행주의(Parallelism)와 복합적인 비화성음이 나타나 있다. 선율면에 있어서 3도나 8도로 중복된 선율이 많으며 악구의 길이는 불규칙하다. 리듬은 2 : 3 (□ : □)의 교차리듬과 당김음이 많이 사용되었으며 브라암스가 이 곡에서 사용한 대위법적 기법은 전위 (Inversion) 와 성부교환(Texture Inversion) 이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE