View : 22 Download: 0

J. S. Bach의 2개의 Violin을 위한 협주곡 d단조 BWU1043의 분석적 고찰

Title
J. S. Bach의 2개의 Violin을 위한 협주곡 d단조 BWU1043의 분석적 고찰
Other Titles
(A) STUDY OF J.S.BACH'S CONCERTO FOR TWO VIOLINS IN D MINOR BMW 1043
Authors
김영신
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachViolinBWU1043
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
J.S. Bach는 바록크시대의 오페라를 제외한 모든 쟝르의 음악을 발전, 완성시킨 작곡가이다. 특히 그는 협주곡분야에서 Corelli, Torelli 등에 의하여 정형화된 협주곡을 완성시켰으며, 이러한 면모는 Violin을 위한 협주곡, Cembalo 협주곡 및 6곡의 Brandenburg협주곡에서 잘 표출되고 있다. 그의 협주곡은 이태리의 음악양식, 특히 Vivaldi의 음악형식에 영향을 많이 받았으나, Vivaldi의 형식적, 양식적제한을 초월하여 Bach자신의 영역을 구축한 음악으로 인정된다. 본 논문에서는 Bach의 2개의 Violin을 위한 협주곡(d단조 : BWV 1043)을 악곡구성면에서 ritornello형식을 중심으로 이론적 분석이 시도되었다. 따라서 분석에 필요한 Bach의 협주곡과 바록크시대의 전형적인 양식인 Solo Concerto(독주 협주곡), Concerto Grosso(합주 협주곡), Concerto Ripieno(관현악 협주곡) 양식의 특징이 제시, 고찰되었다. 2개의 Violin을 위한 협주곡은 Concerto Grosso양식을 따르고 있으며, 전체는 빠름-느림-빠름의 3악장 양식으로 되어 있다. 1악장은 Fugue적 구성, 2악장은 4부분형식, 3악장은 ritornello 형식을 취하고 있으며, 각 악장의 주제선율은 동기적요소가 변형, 반복, 동형진행, 변형된 동형진행을 통해서 발전된다. 각 악장을 통하여 주선율의 진행은 제Ⅰ, Ⅱ Solo Violin에서 많이 나타나고, Tutti는 이러한 Solo Violin Ⅰ, Ⅱ에 나타난 선율을 보강하거나 화음을 채워 주는 역할을 많이 한다. 이상과 같이 2개의 Violin을 위한 협주곡은 바록크시대의 전형적인 구성양식을 취하고 있고, 전곡을 통하여 대위법적 구성이 잘 조화된 음악으로 나타나고 있다.;J.S. Bach is known to be an exceptional composer who developed and completed all genre of music except Opera in Baroque era. Especially, in the area of concerto music, he ultimately expanded it formalized by Corelli and Torelli. Such an aspect is well presented in concertos for violin, Cembalo concertos, and six Brandenburg concertos. His concerto music is influenced by Italian type of concerto, especially by the Vivaldian. It is, however, expanded on a great scale far beyond the formal and stylistic limits of the Vivaldian model. It is, thus, considered as Bach's own concerto style. This theses attempts to analyze concerto for two violins(dminor; BWV 1043) with respect to the ritonello design in musical forms. Prior to the main analysis, Bach's concerto music and the characteristics of solo concerto, concerto grosso, ripieno concerto which are the standard forms in Baroque era, are presented and reviewed. The form of concerto for two violins follows the concerto grosso. The concerto consists of three movements, fast-slow-fast, each of which takes the fugal form, the four-section form, and the ritornello mode, respectively. The main theme is developed through the variations, the repetitions, the sequences and the varied sequences of the motive. Throughout the whole movements, solo violin I and Ⅱ play the main theme, while the tutti plays the supplementary role in reinforcing melody and harmony. As discussed in the above, therefore, concerto for two violins seems to represent the very prototype of the standard concerto form in Baroque era. Furthermore, Bach's contrapuntal prowess is brilliantly presented throughout the whole movements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE