View : 838 Download: 0

Johann Christian Bach의 Keyboard Sonata에 대한 小考

Title
Johann Christian Bach의 Keyboard Sonata에 대한 小考
Other Titles
Study on Johann Christian Bach's Keyboard Sonata
Authors
權春夏
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Johann Christian BachKeyboard Sonata음악학요한 크리스티안 바흐
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
18세기는 자연이나 인간의 내면적 감정을 중요시 하여 인간각자의 내면적 감정을 중요시 하여 인간각자의 개성을 자유롭게 발전하도록 지향하는 계몽주의 시대였다. 이러한 사상은 귀족과 서민간의 격차를 좁혀 주었으며, 수많은 중산계급층의 사람들이 영향력있는 위치에 올라섬에 따라 예술과 학문은 대중화의 첫 단계를 밟았다. 이러한 계몽주의 사상아래서 1720년경에 생성된 전고전주의(Pre-Classic Ear)는 귀족적이고 우아하며 기교를 중요시 하는 프랑스에서 발달한 rococo와 사실적이고 자연적인 느낌을 표현하는 독일을 중심으로 한 emphindsamer stil의 두가지 양식으로 나뉘어 진다. 소나타는 17세기 B,Galuppi, A.Corelli 그리고 1695년 최초의 건반악기 소나타를 작곡한 J .Kuhnau등에 의해 주로 쓰여졌으며, 18세기에 들어서 D.Scarlatti, C. P. E. Bach, J. C Bach 등의 소나타를 거쳐 18세기말 Haydn, Mozart에 이르렀다. 1735∼1782의 18세기 중반을 화려하게 장식했던 Johann Christian Bach는 Opera, Symphony, Church music, Keyboard와 Chamber music등에 우아하고 기품있는 rococo음악정신을 투입한 galant style의 대가였다. 그의 12曲의 Keyboard sonata op.5와 op.17 set은 모두 영국에서 쓰여진 것으로서, op.5는 "Pour le clavecin ou le Pianoforte"라는 이름으로 1768년경에, 그리고 op.17은 1779년에 각각 출간되었다. 그러나 이 두작품은 출간년도에서 11년의 차이가 나지만 형식면에서는 아무런 발전을 보이지 못하고 있다. 그의 음악은 특히 그와 인간적으로 각별한 우정을 나누었던 Mozart에게 많은 영향을 주었으며, 이것은 그의 소나타 op.5가 초고의 단계에 있을때 이 소나타를 연주한 Mozart가 이듬해 이중2번, 3번, 4번을 가지고 두개의 Violin과 bass반주를 추가한 concerto로 각색한 것에서도 잘 나타나고 있다. 1762년 이태리에서 런던으로 건너간 그는 1764년에 "Bach-Abel Concert"로 널리 알려진 공개연주회를 조직하여 1768년에는 이 연주회에서 Pianoforte를 위한 독주곡을 연주했다. 이것은 당시까지 트리오소나타(trio sonata)나 Concerto grosso에서 다른악기의 보조악기로서, 혹은 상류층의 개인적인 오락수단으로서 사용되던 Piano라는 악기가 공개연주회에서 독주용으로 사용된 최초의 예인 것이다. 그의 소나타는 형식적인 혁신이 없고 대조되지 않는 두개의 주제를 사용하고 있으며, 당시 이태리, 영국 등지에서 유행하던 2악장과 3악장 형식을 취하고 있다. 대부분의 그의 소나타는 당시 rococo Sonata의 전형적인 양식인 rounded binary form을 사용하고 있다. 그의 소나타 제1악장에서 제시부는 제1주제와 제2주제가 Ⅰ-Ⅴ관계를 형성하며, 발전부는 Ⅴ, 재현부는 Ⅰ로서 각부분에 도돌이표가 있고 마지막에는 Coda를 갖는다. 제2악장은 느리고 서정적이거나 생략되었으며, 제3악장은 Menuet나 Rondo, Gigue, Gavotte등의 짧고 단순한 형태로 되어 있다. 그의 melody는 3도와 6도음정이 많이 사용되고 주로 순차진행을 하고 있으며, 화성은 별로 전위되지 않은 기본화음을 많이 이용하고 리듬과 구성에 있어서 매우 단순하다. 그의 기악음악은 전체적으로 이태리 opera의 어법을 기악적으로 각색한 것으로서 이태리의 rococo style에 독일의 솔직함과 심각성을 혼합하였다.;The eighteenth century was the age of enlightenment improving natural or human's internal feeling so as to develop freely each man's characteristic. this narrowed the gap between the aristocrat and the populace, and with the rise of a numerous middle class to a position of influence, the eighteenth century witnessed the first steps in a process of popularization of art and learning. Under this enlightened thought, pre-Classical period begining around 1720 can be devided into two general styles; the rococo and expressive. The former, cultivated espacially in France, was ariscocratic and elegant, and pointed to the importance of technique. the expressive style which was chiefly associated with German composers is designated by the equivalent German phrase empfindsamer Stil. Sonata, in the seventeenth century, was used by B. Galuppi, A. Corelli and J. Kuhnau who composed the first keyboard sonata in 1695. And in the beginning of the eighteen century, this was continually used by D. Scarlatti, C.P.E. Bach and J.C. Bach, and reached to Haydn and Mozart at the of that century. Johann Christian Bach(1735-1782) who introduced the spirit of rococo music into opera, symphony, church music, keyboard and chamber music was a virtuoso in galant style. His twelve keyboard sonata op. 5 and op. 17 set were written in London, op. 5, so called "Pour le clavecin ou le pianoforte" was published around 1768 and op. 17 in 1779. But, instead of 11 years differences, there was no progression in the forms between these two publications. His music influenced on Mozart who shared good friendship with J.C. Bach. This was well showed that Wolfgang, who played J.C. Bach's sonatas while they were still in manuscript, arranged three of them (Nos. 2, 3, 4) as concertos by adding an accompaniment for 2 violin and bass. He organized so called "Bach-abel Concert" in the year 1764 and played a Solo on the Pianoforte at this concert in 1768. This was the first time that the piano which was used an accompaniment of other instruments of as a personal recreation tool to the aristocrat until then, was publicly used as a solo instrument in London. His sonatas did not progress in the form, used two contradicted thems and took two or three movement form sweeping throughout Italy, England and other European at that time. The majority of his sonatas was used rounded binary form that was typical in rococo sonatas. In the first movement of his sonatas, exposition consists of I-V with first and second theme, development part with v and recapituration has repeated note at each movement with I while termination has coda. Second movement is slow, lyric or omitted while third movement is compoused of short and simply form, minuet, rondo, gigue, gavotte and etc. his melody is made of 3 and 6 tone and uses mainly un-angularly progress. And his harmony is using original chord not inversed, and rhythm as well as texture is very simple. His instrument music, as a whole, was adapted from Italian operatic idiom instrumently, and intermixtured rococo style of Italy with plainness and seriousness of Germany.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE