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dc.contributor.author姜永玉-
dc.creator姜永玉-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:45Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000014190-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179296-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014190-
dc.description.abstract본 논문에서는 Karl Barth의 「교회교의학」 Ⅰ/1과 Ⅰ/2를 중심으로 하여 그의 啓示論을 고찰하였다. Barth에 의하면, 예수 그리스도 안에서 계시되는 하나님은 삼위일체 하나님이다. Barth는 하나님의 세가지 存在방식을 각각 설명하는데, 여기서 근본적인 것은 Barth가 성부, 성자, 성령의 삼중성을 창조자, 화해자, 구속자 하나님으로 이해한다는 것이다. 그런데 Barth에 의하면, 계시의 사건을 기점으로 형성되는 경륜적 삼위일체는 이미 하나님 자신안에 내재적 삼위일체에 근거되어 있는 것이다. 따라서 계시의 시간성과 역사성도 하나님자신의 영원한 시간성에 근거되어 있다. 원래적인 시간은 하나님에게 있으며, 우리의 시간은 잃어버린 시간이다. 우리의 시간의 의미는 성취된 시간, 즉 예수 그리스도의 사건으로부터 밝혀질 수 있다. 따라서 Barth에 의하면, 구약의 대망의 시간과 신약의 회상의 시간도 계시의 시간에 근거해서만 그 의미를 밝혀낼 수 있다. 구약과 신약의 관계문제는 성서의 역사적 연구와 종말론 이해로부터 제기되었다. 구약과 신약의 역사적 상황들이 다르다는 것이 역사적으로 밝혀지면서, 양자의 역사적 관련성이 종래의 신학전통에서처럼 "예언과 성취"라는 도식으로 통일적으로 생각되기 어렵게 되었다. 또한 Bultmann의 종말론적 실존이해는 시간적으로 혹은 역사적으로 과거나 미래에로 연장될 수 없다. 본 논문은 계시에 대한 Barth의 이해를 살펴 보고, 성서의 역사적 연구방법과 종말론이해에서 신·구약관계성이 문제되어 있는 상황을 검토하고자 한다.;This thesis deals with Karl Barth's theory of God's revelation from his Church Dogmatics I/1 and I/2. According to Barth, God who reveals in Jesus Christ is One in three distinctive modes of being subsisting in theirs mutual relations; Father, Son and Holy Spirit. The one God reveals Himself according to Scripture as the Creator. As such He is God our Father because He is so antecedently in Himself as the Father of the Son. The one God who revels Himself as the Reconciler. As such He is the Son of God who has come to us, because He is so antecedently in Himself as the Son of God the Father. She one God revels Himself as the Redeemer. As such He is the Holy Spirit by receiving whome we become the children of God because He is so autecedently in Himself. God's revelation in the event of the presence of Jesus Christ is God's time for us. It is fulfilled time in this event itself. But as the Old Testament time of expectation and as the New Testament time of recollection it is also the time of witness to this event. The problem of the relation between Old testament and New testament arises from historical criticism of Bible and eschatological existence understanding. Between Old Testament and New Testament, the historical context is different. So it is hard to think about the relation between Old Testament and New Testament "promise and fulfillment." And Bultmann's understanding of escha tological existence does not extend to future or past. This thesis searches for Barth's understanding of God's revelation and then debate other theologians about the relation between Old Testament and New Testament.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 계시의 三位一體論的 성격 = 6 1. 삼위일체 하나님으로서의 계시 = 6 2. 말씀의 성육신으로서의 계시 = 16 3. 성령과 교회로서의 계시 = 24 Ⅲ. 계시의 時間性과 歷史性 = 29 1. 계시의 시간 (The Time of Revelation) = 29 2. 대망의 시간 (The Time of Expectation) = 39 3. 회상의 시간 (The Time of Recollection) = 46 Ⅳ. 歷史와 종말적 계시의 관계문제 = 50 1. 구약과 신약의 관계문제 = 50 2. 역사와 계시의 관계문제 = 57 Ⅴ. 結論 = 67 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2340614 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectKarl Barth-
dc.subject계시론-
dc.subject기독교-
dc.titleKarl Barth의 啓示論 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기독교학과-
dc.date.awarded1983. 8-
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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